Brizo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Det er artig å følge med på reisen deres gutter. Fortsatt god tur videre og vær forsiktige. Mvh. My Tax Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 ............derfra bare å ta rett inn mot Tananger .................... Ikke ankommet Tananger i skrivende stund...... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefen ex m/y Gygra Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Fikk nettopp en tekstmelding: "Ligger i Stavanger. Alt ok" Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Fin dag å ligge i Stavanger på ( flytebryggen ) Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Heisann.. Har fulgt reisen deres noen dager nå uten og skrive noe innlegg. Jeg tok en lignende tur bare for noen uker siden dog ikke så lang. Den 17 juli kastet jeg loss fra egersund med min ny ervevede viksund 27 colombi, brukte 3 dager der før det og gjorde klart, gikk gjennom båten. alt virket ok og vi (hadde med min bror) startet på turen fra egersund til averøy (like ved kr sund.) en tur på ca 320-330 Nm. noen småtterier måtte vi fikse på turen men alt gikk i grunnen på skinner. kjøpte ny inverter i bergen pluss en reserve da denne sviktet like før leirvik. ellers gikk det greit helt til vi skulle runde stadt. hehe. været var ikke verst, sør vestlig lett bris kanskje litt friskere og noe slingring og stamping ble det da. like før vi rundet bukketjuvene så stanset jaggu motoren uten spesielt forsvarsel. ingen jaging eller turtall dropp som skulle tilsi problemer med luft eller dritt i filter. pulsen ble rimelig høy da vi begynte og drive med 2 knop rett mot bukketjuvene.(distanse 1NM) på med dresser, så kontakte redningskøyte, deretter ned i motor rom og lete feil. kunne ikke finne noen åpenbare feil, så startet like godt med og lufte. dermed startet kverna igjen og vi tok det rolig videre med redusert turtall. (400 meter igjen til bukketjuven) hehe strøm og vind gjorde likevel farten god når vi rundet bukketjuvene. i smult farvann sjekket jeg filtrene , men de vare gulle rene. fant senere ut at filteret tok luft på en dårlig messing skive på toppen av filter huset. :-) ny pakning alt gikk fint restn av turen. nå gjør kona og jeg klart til en liten jomfru tur sammen en lang helg neste uke :-) Ønsker dere en flott tur videre uten problemer .. spesielt rundt stadt og hustad vika :-) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Liten rapport fra Haugesund! Som dere ser havnet vi innerst i Vågen i Stavanger i går kveld etter en fin seilas over Jæren og Jærens Rev. Siste del forbi Tananger med etterhvert solid ettersjø ble slingrete. I Vågen kan dere se på bildet at vi havnet i "fint" selskap, digert cruiseskip de lux. Gjestehavna i Vågen , med fin reklame i havnehåndboka, var ikke der lenger, og et "båtparkometer!" fra Europark ( i ustand) var eneste tilbud. Skam for byen!! Sjekk Farsund Gjestehavn, dere! Ringte den godeste Poseidon II og tok imot tilbudet om kaiplass, strøm og vann hos ham inne på Hundvåg. Her ble vi ønsket velkommen og tilbudt skyss til butikk etc. Omvisning på nye Poseidon ( litt av et fartøy!!!) tips og råd for reisen videre, kart vi manglet fram til Bergen skaffet fram, og gode tips om eksperthjelp til en vibrasjon/ulyd fra stevnlageret. En stor og varm takk til deg, Poseidon!! Eksperten ute i Røyksund, som jeg desverre ikke fikk navnet på ( noen som vet?) kunne berolige med at alt var i orden, "Bare kjør" men teit akselflensen !" En liten slakk i stevnlageret (Sleipner-type) var ikke farlig. Vi tøffet videre over Boknafjorden, havdønningen inn på babord låring ga oss endel slingring, men i god stemning seg vi inn til Havn i Haugesund sentrum. Første gang jeg har opplevd vannsprut fra biler inn på styrhusvinduene! Svein presterte å spise pizza for 300 på Peppes,mens skipperen iførte seg en ypperlig rekerett på Willi Nickersen ved siden av. Deretter en god hvil mens den meldte kulingen kostet gjennom Sundet. Meldingen for morgendagen ser bra, så vi satser på Sletta i morgen tidlig. Hører at det er en båt i brann der ute i ettermiddag? Noen som vet? Det er ganske fullt her i havna, det er flere enn oss som ikke vil over Sletta i kveld. Mottoet er fortsatt: Vi tar ingen sjanser! mvh Jan S ( altmuligmann ,uunnværlige Svein, vil ikke nevnes, derfor gjør jeg ikke det!! Red. Og ikke å forglemme stor takk til dere som skriver med gode tips og gode ønsker, legger inn bilde, og sender IM'er med telefonnr. etc. Hyggelig gjort!! Vi setter pris på dette! :wflag: Redigert 5.August.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Per T Kålin Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Nøyaktig der flytabrygga nå ligger ble jeg henvist av havnevakta en sommerkveld for ca 10 år siden. Morgenen etter ble jeg vekt i 9 tida av en illsint lakris med skjermlue og sjerner i alle kanter og frekk nok til å trenge seg helt inn i salongen. Vi fikk beskjed om å pelle oss vekk umiddelbart for det kom nå en cruisebåt som skulle ha plassen. Vi hadde ingen ting med å ta oss til rette på denne måten å legge oss der vi lå. Jeg er bombesikker på at vi lå på anvist plass. Jeg ble så forbanna at jeg stimte opp på havnekontoret å høvla av meg den verste irritasjonen, men rette vedkommende var jo selvfølgelig ikke å få tak i. Ja, ja...en liten avsporing..Dere får nok ligge i fred nå Per Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 mens den meldte kulingen kostet gjennom Sundet Ja, dere skulle vært her på Hustavika nå. Perfekte forhold selv for de relativt små i samfunnet... Her fra Hestskjæret fyr utafor Averøya i kveld: Fin trad, foresten. Følger med dere fra dag til dag. Håper det ikke dukker opp mere tull nå, nyt turen! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Mange takk for oppdatert reiseberetning! Det var beroligende å høre at han på slippen i Røyksund mente at det hele var OK - det blir liksom litt lettere å ta fatt på den siste halvdelen av turen da Jeg ønsker dere en strålende tur videre nordover kysten; ta tiden til hjelp så har dere et minne for livet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Intet nytt er godt nytt? Ja, for jeg regner jo med at dere ikke ble liggende i Haugesund slik en fin dag..... Bergen i sikte, eller hvordan ligger det an langsetter leden? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JanS/EIR Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hei igjen alle sammen! Neida-vi kastet ikke bort den fine dagen i går! Kostet bare på oss en stopp med en bedre middag på "Kornelius", en ytterst spesiell og fin fiskerestaurant på Bjørnøya (?) like ved byfjorden Bergen. Anbefaler et besøk der!! Etter ca 14 timers kjøring tok vi havn ved Manger Seafoods kai, Velkommen til å ligge gratis, gratis strøm og vann, sa skiltet på kaien, slik kan det også gjøres!! Nå etter en god natts søvn skal vi til å gå indre lei videre nordover. Denne gang en stor takk til Chiefen/ ms Gygra for god hjelp med veivalget nordover: Flott Kjell Magne!! Væremelding for Hordaland er ypperlig, SØ lett bris til flau vind, her skal vi bare kose oss i dag! Rekker ikke mer i denne stund, Joel napper i fortøyningen og vil av sted. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Morgen (Synnøve skriver) Nå begynner gressenkene og se enden på trønderguttas eventyrlige tur.Håper og se dem på Hitra mandag eller tirsdag.Vi står da på kaia med shampis.Flinke sjømenn fortjener det når de kommer hjem God tur vidre i dag Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Blue_Dragon Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Takk for oppdateringene av en lang og fin tur. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Sommerens hyggeligste og beste tråd! Spennende å følge dere på veien, og fenomenalt å se at dere får god hjelp og støtte underveis av baatplass-folket! Det varmer å se at fine båtfolk finner drømmebåten og har erfaring og kunnskap til å ta problemer på strak arm når veien hjem er veeeeldig lang! Ønsker dere god tur videre - og kanskje noen flere fotos på veien...... Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
JanS/EIR Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Igjen takk for hyggelige hilsner! Bildene får nok vente til vi er hjemme og får lagt dem inn under bedre forhold, her ombord er det ikke så enkelt å få til,sorry ter-av! Tidlig i morges gikk vi ut til Fedje for å handle, bunkre og se på gamle trakter. Jeg var der noen dager for nøyaktig 46 år siden, rart å se stedet igjen, ikke så store forandringer, men nå satser de på turisme istedet for fiske. Proviant ble det, men bunkersstasjonen var ubetjent og loggen der inne viste at det kun varlosskøyta som brukte den. Dermed la vi strake veien nordover, blankstilleog skyet,noen regnbyger, ypperlig overfart på ytre lei. Møtte en hyggelig Florø-kar på Fedje som rådet oss til å ta snarveien i slikt fint sjøvær. "Er det dere som skriver på "Baatplassen" hilste han oss med!! Vi er visst blitt kjente sjøfarere! ble akkurat forbikjørt av Redningsskøyta, hekksjøgeneral de lux, men du verden så godt å se at de er på plass langs leiene! Nå svinger vi inn til Florø for bunkring og nattfortøyning, dags etappen er vi veldig fornøyde med! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
KnutIvar@home Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 det er ikke så langt igjen da. :-) .. hell og lykke videre. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Puh puh! Så ligger vi trygt i havn på Kvamsøya etter en temmelig ruskete tur over Stadt. Den meldte vinden kom litt tidlig på oss, så vi måtte ta 2-3 timers pause for anker i Ervikbukta, etter den første utstikkeren av Stadlandet. Smatt oss inn mellom Buholmen og Kobbeholmen, for dem som er kjent så vet dere det er trangt der, og innløpet til moloen syntes vi var for trang det også!Så vi satte to dregger ute i bukta. Folk oppe fra gårdene kom ned til naustene for å kikke etter oss, trodde kanskje vi hadde motorstopp eller noe. En stor tråler tok også en avstikker for å se nærmere på oss da vi gikk ut fra bukta. Kystens folk har øynene oppe for om noen har problemer! Tok en lur der før vi slingret viderenordover. Finner ut at båten trenger en god del mer ballast, den danser som en våryr kvige på bølgene! Men nå er det blikkstille her i havna og lapskausen er fortært. Svein fikk en lyrunge mens vi lå for anker, men den var for liten, så den fikk leve videre der ute på Stadlandsgrunnene! I morgen håper vi å finne Hustadvika like blank som du gjorde tidligere i uka, osa! Meldingene på Yr er fine, 0-3 m/s og utrygt for sol!! I ettermiddag var regntjukka slik at vi knapt kunne se baugen vår. Men nå sovner vi trygt inn i håpet om en ny fin dag på havet! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
roesok Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Ser bra ut værmeldingene i morgen. Blir en fin tur fra Kvamsøya og videre nordover i Møre og Romsdal. Dere har sikkert satt opp kursen allerede, men vil anbefale å ta samme leia som hurtigruta, dvs. inn Herøyfjorden og under Røyra-brua. Det er en fin etappe før dere vender nesen i retning Ålesund. Så er det strake vegen opp Harøyfjorden i retning Hustadvika. Lykke til! Redigert 8.August.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Det er morsomt å høre fortalt fra steder en har vært selv. En får liksom et helt annet inntrykk av moderlandet Norge etter en slik kystreise. Jeg har brukt å krysse Sognefjorden litt lengre inne enn dere. Møtte et svært turistskip inne i et "smalere" parti der inne. Et uforglemmelig syn som ikke på noe vis er det samme som å se en slik båt til kais inne i byene. Stopla på indreleia Hustadvika er et morsomt parti. En trenger ikke være redd om en ser bunnen her, her er vannet klart og gir god sikt ofte minst 10 meter. Fiske når en ligger for anker.......Minner meg på tiden før jeg fikk ekkolodd ombord. Jeg brukte da rett og slett pilken som lodd ved ankring, og en gang rett utenfor Malvik fikk jeg på en mellomstor torsk som "hefta" meg litt med oppankringen... God tur videre Redigert 8.August.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Morgen alle på batplassen (Synnøve skriver)Trøndergutta nærmer seg nu Ålesund,og prøver og ta resten i 2 etapper.Muligens Kvenvær på Hitra i morgenkveld.Gressenkene skal stå ved kai,og ta imot dem.De er nu begynt på si 4 uke på sjøen,og vi begynner og savne dem nu.Skal bli godt og se dem tøffe inn til Strauman. Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Walter_S Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 ...vi måtte ta 2-3 timers pause for anker i Ervikbukta, etter den første utstikkeren av Stadlandet. Smatt oss inn mellom Buholmen og Kobbeholmen, ...nærmer seg nu Ålesund... Her går det unna, ser jeg. For en som ikke er kjent i disse traktene (området rundt Karmøy er det vestligste jeg har seilt i, i Norge) blir det lesning i tråden her, med atlaset ved siden av og bla seg frem og tilbake mellom disse to beryktede havstrekninger Stadt og Hustadvika. Det blir vel en psykologisk seier når dere har seilt forbi disse to! Flott levert, JanS og Svein! Lykke til, med resten av turen til Hitra / Trondheim! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
KnutIvar@home Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 håper på bilder når dere får roet dere i heimen :-)... dere har sikkert passert meg nå da. her var det pent vær utpå dagen allefall og nå fint måne skinn så kunne vi håpet at tunnelen på stadt ville blitt realisert en dag. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei! Ja den tunellen ved Stad kunne vi gjerne ha sett ferdig i går! Utrolig hvor lite vind som skal til for å rote opp grov sjø der ute. Men nå ligger vi trygt i Kristiansund etter 14 timers kjøring, deilig! Hustadvika var stille og fin i dag, men et langt strekk er det jo fra Kvamsøya. Må nevne at Chiefen m/y Gygra fikk i oppgave å beregne ankomsten hit da vi var nede på starten av Strekket, og han traff på minuttet! Han la også opp waypoints for oss helt fra Bergen og opp hit, det hjalp oss veldig! Så nå er vi ved veis ende, i morgen er det bøya i sikte, nesten litt vemodig! Vi har hatt en kjempetur med mange slags opplevelser og erfaringer og vi er enige om at vi har lært en masse. Veldig hyggelig å møte baatplassen-folk underveis, vi er svært takknemlige for all hjelp og bistand på turen. Også takk for tips,råd og tilbud fra dere vi ikke rakk å møte! Tidspress har gjort at vi måtte stå på mest mulig hver en dag. Mange hyggelige henvendelser har vi fått underveis, takk til hver især! Takker også igjen gutta på Østfold Maritime for god hjelp, og så Walter-s og Poseidon som ytet oss stor hjelp. Håper vi skal få til noen bilder som avsluning på denne tråden når vi får roet oss. Og ggår det som jeg tenker blir det gjerne en tråd om restaurering/oppussing av denne gamle damen. Tror den sakl få nytt navn også, men det er jo en annen historie. God natt, venner! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
LALUNA II Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Ja dere har hatt en flott tur oppover kysten , misunner dere litt . Godt å høre at dere har kommet dere "hjem"litt senere i dag Har vært moro å følge med dere på turen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
JanS/EIR Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Morgen(Synnøve skriver)sitter nu på hytta på Hitra(Hummelvika i Kvenvær),og vi venter Trøndergutta hjem i løpet av dagen.De har nu vært på sjøen i 24 dager.Det blir jo bare sjamøretappen i dag,fra Kristiansund til Hitra.Havet ligger dørgende stille,og det er 15g. Som nytt navn på båten,så foreslår jeg DIVA.Ho er lunefull,men samtidig korrekt.Ho har ført dem trygt gjennom trange sund,og åpent hav Ho kan til og med brukes for og skaffe mat på bordet (Sveins lille Lyr)Takker alle som har fulgt og hjulpet dem på reisen Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.