JanS/EIR Startet 16.Juli.2009 Del på Facebook Startet 16.Juli.2009 (redigert) Hei baatplassen-venner kysten rundt! Nå holder sommerfuglene på å samle seg i øvre mageregion. Slo til her i juni og kjøpte dette prosjektet usett, ligger i Fredrikstad p.t., og i morgen flyr vi til Rygge/Fredrikstad for å starte tekniske operasjoner for å få skuta sjødyktig. Tok en tur ned for inspeksjon og overtakelse tidligere i sommer, og slik ser prosjektet ut nå: Dette var akkurat båttypen jeg har vært på jakt etter, og magefølelsen sa " slå til". Veien er lang før skuta er velberget framme i Trøndelag, anslagsvis omkring 700 NM, og det virker vel som galskap hive seg ut i dette, men med litt lykke på reisen og tiden til hjelp burde det la seg gjøre. En velvillig svoger er mønstret på som mannskap. Forrige eier måtte avbryte prosjektet av helsemessige grunner, etter å ha pusset opp skroget utvendig og skiftet motor. Men her er mye fortsatt ugjort! Det er stående rigg på plass, og jeg skulle gjerne hatt noen seil å henge opp. Kan det være noen baatplassenfolk i Fredrikstadområdet som vet om noen avlagte seil som kunne skaffes for en billig penge? En IM eller mob. 91799246 ville jeg bli glad for. Da jeg var nede først i juni hadde jeg to hyggelige besøk av den gode Walter S, som kom med råd og dåd, det setter jeg stor pris på! Håper at også andre langs ruta låner øre til mulige anrop fra en forvillet krysser på langfart. Gammel båt (1975) og ukjent motor, alt kan skje. Og det gjør gjerne det! Hvis elektronikken står meg bi skal jeg prøve å skrive noen innlegg etterhvert og holde ev. interesserte oppdatert. med optimistisk hilsen JanS Redigert 30.Juli.2009 av bliss X (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Tyggo Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Har du funnet ut hvor lang tid du sånn ca kommer til å bruke rundt? Høres ut som en spennende ferd og et fint prosjekt Sitér dette innlegget Hjemme bra, på sjøen best! Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Dette høres ut til å bli en spennende tur! Et lite tips bare, prøv å få sjekket dieseltanken innvendig (dersom den har mannlokk) og ta med et par ekstra dieselfilter. Det er ikke få som har fått motorstopp når de har kommet ut i rom sjø og begynt å rulle slik at "dritten" inne i tanken har blitt vasket løs. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JanS/EIR Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Tyggo: Regner med at det dreier seg om ca 100 timers kjøring på flatt hav, men værgudene har alt å si her. Dessuten vil vi prøve å få mest mulig ut av turen, dette blir vel en "once in a lifetime" -tur, og det er mange steder langs ruta vi kunne tenke oss å besøke. Komodo. Selger bedyrer å ha inspisert tanken, skiftet alle filter, doblet alle slangeklemmer og sjekket skroggjennomføringene. Men vi kommer selvsagt til å dobbeltsjekke alt dette vi også før avgang. Som du sier Komodo, så ser man ofte at det er disse tingene som kan volde problemer. Men "bank i bordet". mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Pjolter Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Tøft. Dette kommer til å bli en kanontur. Skvetten er du ihvertfall ikke JanS Hvor stor er båten, Og hva slags motor er det i den? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
OLESVE Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Hei! Jeg kan love deg at det blir en kjempetur. Vi har akkurat tatt samme turen (Tønsberg-Åfjorden)og starter returen over helga. Vi kjører en hurtigere båt (Saga 315), men har kjørt med 5-6knops fart bortsett fra Lista-Tananger og forbi Stadt. Vi har kjørt mye på kryss og tvers og sett oss om. Vært blandt annet ute på Utsira, kjørt Bismarkkanalen nord vest på Bømlo, og gått på utsiden av Sotra. Indre lei forbi Hustadvika kan anbefales også i fint vær. Vi hadde kjempefint vær første del opp til Stadt, seinere en del nordavind. Vi har kjørt 670 nautiske mil og 85 motor timer og 14dager. Jeg synes en viktige ting å ha med er godt kartmateriale og gjerne "Den norske los". Den har vi hatt mye nytte av. Kartplotter med oppdaterte kart er også en fordel. (Alt om motor og båt en kan stole på er selvfølgelig). Ønsker deg lykke på turen. Kansje vi møtes. Mannskapet på Vrengen Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 (redigert) Heisann Pjolter! Båten er en ex-reketråler på 32 føtter, med en Ford Marlin 68 HK, 1200 timer på baken, muligens etter overhaling. Historikken er noe usikker forløpig. Etter avataren å dømme har du Storø'en(?) enda? Mener den var lagt ut her i vinter? Har ordnet vinterplass i Børsa Båthavn, mulig vi sees der? Olesve: Velkommen på forumet, fint å høre at det er flere som har tatt turen, men så har vel du noe nyere og kraftigere utstyr. Har med PC med C-map samt en Simrad plotter/GPS og omlag 5 kilo papirkart. Er også medlem i NSSR og Kystpatruljen, og kommer til å bruke Eskortetjenesten der det går an. Så får resten være opp til værgudene mvh JanS Redigert 16.Juli.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Astor Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Gratulerer med ny båt JanS/Bamse! Lukket båt som skulle passe til værtypen oppe hos deg. Nå venter vi spent på flere bilder. Vi ser fram til reiserapporten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pjolter Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Heisann Pjolter!Båten er en ex-reketråler på 32 føtter, med en Ford Marlin 68 HK, 1200 timer på baken, muligens etter overhaling. Historikken er noe usikker forløpig. Etter avataren å dømme har du Storø'en(?) enda? Mener den var lagt ut her i vinter? Har ordnet vinterplass i Børsa Båthavn, mulig vi sees der? Hei Jan :-) Nei båten min har aldri vært lagt ut for salg, Og ikke er det en Storø heller, det er en Fjord !!! Ja jeg ligger enda i Børsa . det hadde vært veldig hyggelig å sees der eller på sjøen :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Wasco Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Det blir en flott tur..... Håper bare at du ikke blir alt for sjøsyk av den flotte grønnfargen på interiøret Her får du noe å henge fingrene i, og det er jo hva du liker - etter hva jeg har forstått. Gleder oss til å følge med på utviklingen og framdriften Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Spenstig tur iallefall, lykke til! Må si jeg er litt missunnelig... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
flight Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Gratulerer med flott båt ha en god tur og lykke til Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Takker for gode ønsker på ferden! Astor: vet ikke om denne båten kan aspirere til medlemsskap i Trålerklubben? det er jo en ex-tråler+ Pjolter: får skylde på dårlig husk, den er nok ikke lenger hva den aldri har vært! -skal puste lettet ut når jeg har Børsa i sikte- mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Brigg Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Gratulerer med båt og -prosjekt! Du har en lang ferd foran deg, men det høres veldig spennende ut. Lykke til. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Husk mange bilder på ferden da, slikt er artig og følge med på. Fin båt da, nesten så jeg kunne tenkt meg den sjøl. Bare nesten altså.. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Hyggelig at du liker båten, Per Chr.! Bilder skal vi prøve å få til etterhvert, svogeren er ganske habil på PC. Nå kommer visst godværet der sør, så dette ser lovende ut. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Tyggo Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Når dere starter på ferden? Sitér dette innlegget Hjemme bra, på sjøen best! Link to post
Mini Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Et lite råd, meld deg inn i Kystpatruljen, hvis du ikke allerede er medlem. Er medlemskapet i havn allerede,sørg for å melde fra om båtskifte før du drar. På denne måten kan du slippe regninger hvis du skulle trenge assistanse. God tur...... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Hyggelig at du liker båten, Per Chr.! mvh JanS Ja, syns den er fin. Jeg har nok blitt plastbåtmann jeg nå, det er jammen meg nok og gjøre på en gammel plastbåt også Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 En kortoppdatering fra Fredrikstad. Her ble det mye jobbing og ingen skriving i tråden, oppgavene står i kø og det har vært bååde seier og nederlag. Septiksjau og montering av ny pumpekvern gikk bra. Så tok vi fatt i ferskvannsopplegget. Ny pumpe er montert og en diger ballasttank i kjølen er fylt opp. Virker bra. Svein "trikker" har lagt opp en god del kabling og montert lys etc, så nå kan vi både lese og bruke badet. Koking går på gassprimus foreløpig Startet Ford'n men den stoppet etter noen minutter. Tank og filtere fulle av møkk, så vi har hatt tanksjau og filterskifte. måtte lage mannlokk på tanken for å komme til uhumskhetene. etter ny start ser vi at det ikke er sjøvannskjøling, impellerskifte som tok hele gårdagen (utrolig plundrete å skifte) førte bare til at pumpen gikk varm . Så nå er det bare å ta fatt igjen. Walter_S er reddende engel når vi må ut å skaffe fornødenheter, han stiller opp med bilen og gir råd og dåd. Uten han hadde vi nok ikke kommet så langt som vi har. Han følger med oss pr telefon ute fra Kjøysundet og kommer innover for å sjekke framgangen. Han er nok noe bekymret for utsiktetene våre! Vil også berømme guttene her på Østfold Maritime, de er hjelpsomme og blide og bistår med det de kan. Hyggelige folk her i byen! Nå får vi hive oss til med verktøyet igjen.Noen som vet hvem som kan skaffe deler til en gammel Jabsco sirkulasjonspumpe? mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Draco24styling Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 .Noen som vet hvem som kan skaffe deler til en gammel Jabsco sirkulasjonspumpe? mvh Jan S På båt bua i Fredrikstad har de utrolig mye liggende og skaffer det meste, hyggelige karer er det også Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Poseidon Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 ..... Selger bedyrer å ha inspisert tanken, skiftet alle filter, doblet alle slangeklemmer og sjekket skroggjennomføringene. Men vi kommer selvsagt til å dobbeltsjekke alt dette vi også før avgang. .... .... Startet Ford'n men den stoppet etter noen minutter. Tank og filtere fulle av møkk, så vi har hatt tanksjau og filterskifte. måtte lage mannlokk på tanken for å komme til uhumskhetene. ....... Spenstig prosjekt, men man skal være temmelig frekk/dum som selger for å påstå noe som kort tid etter fremstår som blank løgn Uansett regner jeg med at du snart kommer tuslende langs kysten, det hadde vært hyggelig å hilse på igjen. PS Jeg bør kanskje legge deg til som Facebook-venn for å følge utviklingen? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Pjolter Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Spennende ting.. Håper ikke det blir for mye plunder og heft for dere. Håper Forden kommer i orden så du kan starte på hjemvegen. Pass på å ikke ha det for travelt, eller for stram plan. Nyt turen som en ferie. La til i Børsa i går. så nå er det bare å komme,. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Woody Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Hei, håper vi får se nybåten her i Leksvik også. Trebåt, "d' e' bærre lækkert." God Tur. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
JanS/EIR Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Hei igjen! I går kveld ble det en liten prøvetur på Vesterelva. Etter et par timers gange virker det som motoren går som den skal. Men jeg måtte fylle på 9 liter olje for å nå nivået på peilepinnen! Motoren hadde 4 kg trykk på måleren, så tom har den ikke vært. Noen som vet hvor mye olje det skal være på Ford Merlin 68 HK 4-syl. (2700-serien) ??? I dag blir vi løftet for inspeksjon av undervanns-skroget og litt spyling. Spennende å få se hvordan undersida ser ut. Walter_S har lyst til å komme en tur i dag også for å hjelpe oss med dette. Takk igjen til vår gode hjelper! Etter løftet må vi rydde skuta for løse deler og verktøy, proviantere og bunkre etc. Så hvis det nå ikke dukker opp flere problemer kan vi forhåpentlig sette kursen over til Stavern i morgen tidlig. En passende dagsetappe på 6- 7 timer tror vi. Nå har vi jobbet 7 dager fra tidlig morgen til seine kveld. Gutta på Østfold Maritime er veldig greie med gode råd, verktøy- og verkstedlån etc. Yngvar, Tom, Gunnar og de andre hilses!! med håpefull hilsen Jan S Redigert 25.Juli.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.