Jump to content

Landstrøm - lading


kito

Recommended Posts

Hvordan sjekke at laderen ombord ikke overlader batteriene?

 

Båten ble i vinter lagret innendørs (15 grader) og vedlikeholdsladning av batteriene var en del av avtalen.  Stor var derfor forskrekkelsen da jeg oppdaget ved vårpussen at batteriene var helt tomme  :wink:  Jeg koblet landstrøm til båten, men fikk "error" på laderen.  Mekanikeren på stedet satte på en større lader og omsider begynte batteriene å ta strøm, men kom aldri opp i mer enn 5v.  Firmaet erkjente skyld og erstattet de to nyeste batteriene i båten fullt ut og ga meg halv pris på de to elste. :wink:  Totalt kom regninga på ca 600 SEK.  Han påsto hardnakket at de to ganger i løpet av vinteren hadde koblet på landstrømmen men han visste ikke for hvor lang periode av gangen.

 

Turen hjem på ca 6 timer gikk helt fint og båten ble lagt på sin vante plass.  Når jeg koblet på landstrøm ser jeg at laderen viser "charging" men selv etter den turen og flere timer med landstrøm viser den ikke "fully charged"

 

Kan det være en feil med laderen? og hvordan kan jeg sjekke tilstanden på anlegget  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke forvente at en tur på 6 timer skal fullade batteriene. Du klarer nom å lade dem tilnærmet 100% hvis du har en god regulator men når du så kobler til landstrømsladeren vil denne anta at batteriene ikke er fulladede. Dette varierer fra lader til lader men mange ader opp til 14.4V v/20 grd.C og holder denne spenningen en tid for så å gå over til 13.7V eller noe deromkring.

 

Prøv å ha laderen tilkoblet en tid, f.eks. over natten, og sjekk batterispenningen. Er den vesentlig høyere enn 13.7V bør nok laderen få seg en sjekk.....

 

Jeg har en Mascot 3-trinnslader som har stått på tilnærmet hele vinter. Sjekket vannivået i alle batteriene nylig og der var ikke forbruk i det hele tatt :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har fått lånt meg en batteritester, så jeg hadde tenkt å teste spenningen i alle batteriene i dag før jeg setter på landstrøm, for så å måle på nytt i morgen.  24 timer lading er vel ikke nok til å koke batteriene?  

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan de har klart å ødelegge alle 4 batteriene fra november til april. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Må hive meg på med et spørsmål her.

 

Når det gjelder en såkalt helautomatisk lader som skal slå seg av og på etter  " behov " kan den stå på  alltid .

 

Jeg har fått delte svar på dette fra mine båtvenner , noen her som har råd og tips ??

 

mvh

 

Leifen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mascot 3-trinns lader. Lar den aldri stå på over lengre tid.

 

Punkt nr. 1: Den har en vedlikeholdsspenning på 13,7V. Det er noe høyt hvis man ønsker å ha laderen tilkoblet i flere måneder.

Punkt nr. 2: Ved et lite blipp i strømnettet, kobles den automatisk om til 4 timer i 14,4V timer mode. Det er uheldig hvis batteriene allerede var 100% fulladede og i vedlikeholdsmodus.

Punkt nr. 3:Hvorfor ha laderen tilkoblet hvis man ikke bruker strøm? Selvutladingen er lav, spesielt når det er kaldt.

 

Ladac kjører f.eks. konsekvent på 13,3V vedlikeholdsspenning. Da hadde jeg ikke hatt betenkeligheter. Mascot/Sleipner justerer ned vedlikeholdsspenningen ved særlige behov for lang vedlikehold og null forbruk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg må stille et prinsipiellt spørsmål her:

 

Er det BARE VANNFORBRUK som går opp når man kjører for lenge med 14.4V? Eller med andre ord: dersom man var påpasselig med etterfylling av vann - ville permanent 14.4V (ved 20grdC) ikke skade batteriene?

 

(Ikke at jeg har noen planer... bare et prinsipiellt spørsmål!!!)

Link to post
Share on other sites

Har man en frisk og god automatlader skal det ikke være noe problem å ha den stående på hele tiden. Har hatt det slik flere vintere på rad nå, og det blir ikke borte noe vann fra batteriene.  

 

Mange ladere har også en senseleding som kan kobles på batteriet og som sørger for at ladekretsen brytes hvis batteriet blir for varmt.

Link to post
Share on other sites

Vel, mine batterier ser ut til å trives med dette, og det står heller ikke noe i brukerveiledningen om dette.

 

Når det gjelder den senseledningen for varme er den ment som en ekstra sikkerhet hvis noe skulle gå galt som f.eks at en celle skulle gå dukken, og da kan det oppstå varme.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er ikke bra å ha 14,4 Volt ladespenning over lang tid (månedsvis). Har jobbet med radioanlegg på fjelltopper hvor det var vanlig å bruke blybatterier som nødstrøm. Det vi opplevde var at batteriene alldri ble belastet/utladet og det oppsto et belegg på blyplatene, ikke sulfatering, tror det ble kalt "forstening". Her ble det testet litt frem og tilbake og man kom frem til at batterileverandørens anbefaling på 13,8V ga lengst levetid på batteriene.

Link to post
Share on other sites

Hva med solcelle lading? Mange har jo et panel stående for vedlikeholdslading.

Jeg har et 30 W solcellepanel. Etter anbefaling fra produsenten har jeg en liten laderegulator som blokkerer lading fra dette når batteribanken er full. Under helt optimale forhold kan panelet mitt levere 1,8 A. Dette er vel godt over det som kan kalles "vedlikeholdsladning"? :smiley:

 

Hvis jeg bruker båten hver uke, pågår ladingen fra panelet uten avbrudd mellom hver gang jeg er ute. Ligger båten i ro lenger tid, hender det at ladingen fra panelet avbrytes etter ca. 10 dager. Jeg har sett noe på trykk en gang om at man ikke behøver laderegulator på de minste panelene, men et på 30 W / 1,8 A bør ha det. :lol:

Link to post
Share on other sites

14,4V i lang tid under kjøring byr neppe på noe problem selv om batteriene er tilnærmet 100% ladede. I lang tid regnes nemlig i timer. Mest sannsynnlig har man også en og annen start eller ørlite grann tapping på andre måter. Da har man en drøss med nye ladetimer foran seg før du får noe overlading å snakke om. I slike tilfeller er det uansett bare et øket vannforbruk som er problemet og det kan lett fikses på ved å etterfylle en skvett ved en senere anledning.

 

Vedlikeholdslading er noe helt annet. Da er batteriet stappfullt og har vært det lenge. Hvis vedlikeholdsspenningen økes, økes ladestrømmen. Økes strømmen må det fulladede batteriet kvitte seg med enda mer energi. Litt av den ble brukt til å toppe og holde på topp, men siden spenningen er vel høy, er det fortsatt energi igjen. Hva gjør så den? Langsomt korroderer den blyet  på plusspolen. Om ikke det var nok, så oksyderer den minuspolen. Resultat. Nedsatt levetid og nedsatt kapasitet.

 

Så hvorfor har Mascot 13,7V vedlikehold og Ladac bare 13,3V? Hva er riktig? Bør det ligge et sted midt i mellom?

 

Alt er egentlig riktig. Ladac sin er riktig når laderen er plassert i en livbåt og i måned etter måned vedlikeholdslader et fulladet batterie som det aldri tappes strøm av. Ladac sin er riktig hvis laderen lader batteribanken i en avbruddsfri strømforsyningsenhet - UPS. Heller ikke her brukes det batteristrøm før 230V strøm faller ut. Noen ganger kan det ta både vinter og vår og vel så det.

 

Mascot sin vedlikeholdsspenning er riktig hvis vedlikeholdslading skjer i kortere perioder og at man stadig vekk bruker litt batteristrøm. Da får batteriene aldri toppet seg så lenge at den høyere vedlikeholdsspenningen kan forårsake skade. I steden gjør den nytte for seg ved raskere å få batteriet opp til 100%. 100% får man nemlig ikke ved en 3-step lader heller. Step 2 er en timerfunksjon som holder spenningen konstant, men ikke for lenge. Heller litt kortere. Min Mascot har 4 timer timer i step2.  Og kort og lang tid er avhengig av typen batteribank som lades.

 

Så hva blir konklusjonen? Har man et absolutt behov for å ha laderen tilkoblet i månedsvis uten forbruk på batteriet, bør vedlikeholdsspenningen senkes ned mot 13,3V. Hvis ikke går spenning opp mot 13,7 helt ok. Produsentene av ladere vet jo hva de driver med.  :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt landstrøm på båten i litt over et døgn.  Måling viste at de 3 forbruksbatteriene ga 13,3 V mens startbatteriet ga 12,5V.  Laderen lyste "charging".  Dette kan vel tyde på at laderen ikke lader startbatteriet?  Dette er vel strengt tatt ikke noe problem siden batteriet utelukkende gir startstrøm og lades når båten går.  Tar gjerne imot synspunkter da jeg er helt grønn på området.

Link to post
Share on other sites

Lading av startbatteriet er normalt ikke noe problem derom det bare brukes til start. For sikkerhets skyld kan du jo sjekke batterispenningen 10-15 minutt etter du har startet motoren.

 

Om laderen din har gått over til vedlikeholdslading på 13.3 er vel det midt i blinken. At laderen indikerer "Charging" var kanskje litt uvanlig, men det kan være riktig. Min Mascot lader har et lys som lyser rødt ved full lading opp til 14.4V, gult ved topplading på 14.4V og grønt ved vedlikeholdslading på 13.7V.

 

Dersom du har forbruk som kjøleskap e.l. som starter og stopper vil dette kunne slå laderen over til full lading hver gang kjøleskapet starter. Mascoten min (10A) klarer startstrømmen uten å gå ut av vedlikeholdslading. Det gjorde ikke min forrige 5A Ladac/Exide lader (grønn hermetisk sak).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lading av startbatteriet er normalt ikke noe problem derom det bare brukes til start. For sikkerhets skyld kan du jo sjekke batterispenningen 10-15 minutt etter du har startet motoren.

 

Om laderen din har gått over til vedlikeholdslading på 13.3 er vel det midt i blinken. At laderen indikerer "Charging" var kanskje litt uvanlig, men det kan være riktig. Min Mascot lader har et lys som lyser rødt ved full lading opp til 14.4V, gult ved topplading på 14.4V og grønt ved vedlikeholdslading på 13.7V.

 

Dersom du har forbruk som kjøleskap e.l. som starter og stopper vil dette kunne slå laderen over til full lading hver gang kjøleskapet starter. Mascoten min (10A) klarer startstrømmen uten å gå ut av vedlikeholdslading. Det gjorde ikke min forrige 5A Ladac/Exide lader (grønn hermetisk sak).

Takk Svein,

 

Jeg skal ta noen målinger fremover for å se hva som lades, og når.  Systemet ser ganske ryddig ut i batterirommet, men jeg vet ikke hva som er gjort av produsent og hva som er gjort av tidligere eiere.  Kommer tilbake hvis jeg sliter med å finne ut av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en 15 amp lander til landstrøm. Når jeg satte den på i dag gikk måleren opp til 10 amp. Den gikk fort ned til ca 5 amper, men stod i over en time uten at den gikk under 3 amp. Er batteriene fulle når den er på 3 amp?

 

Jeg hadde ikke brukt mye strøm før jeg satte på, bare startet varmeren. Er dette tegn på at jeg ikke får fulle batterier når jeg kjører for motor? Ser at ladingen ligger i underkant av 14 volt og det er vel litt snaut kanskje?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva slags ladar brukes og hva er ladespenningen?

Det er viktig med riktig ladespenning. Det beste er å bruke en lader som også switcher til vedliholdslading når batteriet er toppet slik at det ikke tørrlades med fare for eksplosjon.

Rimlige ladere lader generelt dårlig/feil.

 

Hvis du måler under 14V på batteriene når motoren går så er det for lite. Du vil da sannsynligvis ikke få fylt opp batteriene helt (litt avhengig av bruk).

Ved 20C grader skal du ha 14.4V og ved 25C grader skal du ha 14.3V ideelt sett. Under 14V er uansett for lavt for å toppe batteriene ved normal temp.

Link to post
Share on other sites

Laderen er inkludert i landstrøm anlegget og er på 15 amper. Denne går automatisk i vedlikeholdslading, men pga fare for tæring vil jeg ikke la dette stå på hele døgnet. Jeg har hekkaggregat og har lest mye om hvor fort et drev kan tæres når det brukes landstrøm. Ser heller ikke poenget med at dette skal stå på når jeg ikke er i båten. Det er altså derfor jeg er interessert i å vite når batteriene er full-ladet når jeg ligger i min egen hjemmehavn. Når vi ligger i havn andre steder har jeg også tenkt å ta ut kontakten når jeg mener batteriene er fulle. Varmtvannet blir varmt på kort tid når jeg plugger i så jeg kan f.eks sette dette på når vannet blir lunkent.

 

Har 3 * 115 amper batterier.

 

I landstrømanlegget har jeg bare en amperemeter måler som da spratt til 10 amper når jeg plugget i og deretter gikk fort ned til 5 amper. Etter en time stod den på 3 amper og jeg lurer på om jeg ved hjelp av denne måleren kan se om batteriene er fulle? Sjekket voltmeteret på motoren, men det viste altså 12 volt i starten (når laderen stod på 10 amper) og 12.4 når jeg avsluttet (amperemetere viste da 3 amper).

 

Hjalp det litt? Tror landstrømanlegget er av bra kvalitet, det ser iallefall pent og skikkelig ut med jordfeilbryter og autosikringer osv (eget skap)

 

Som dere skjønner har jeg ikke brukt dette anlegget noe særlig før i år (ny båt i år) så jeg har ikke noe særlig erfaring, men er altså bekymret for dette med tæring... Mulig det er litt hysterisk å ta ut og inn kontakten når du f.eks ligger 24 timer i havn eller?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...