Jump to content

Kollision i Kråkesund - hvem havde fejlen?


MajorAndy

Recommended Posts

Alle plikter å sette seg inn i sjøveisreglene enten man er yrkesutøver eller lystbåtfører. Det er ikke generelt påbud om å ha båtførerbevis, men der er påbud om at alle som er ute i båt skal ha kunnskaper nok til ikke å være en fare for seg selv og andre.

 

Når det gjelder sjøveisreglene, så er hele vitsen at alle tenker likt og i tillegg underkaster seg påbudet om godt sjømannsskap. Dersom en seiler i tråd med sine private oppfattninger, blir hele vitsen borte

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Link to post
Share on other sites

Det uthevede er nok stridens kjerne. Og lest isolert kan det synes klart, men i lovverk er det av avgjørende betydning å lese den komplette leddet/paragrafen og henvisningene.

 

© Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii... Dette betyr at para c kun gjelder for situasjoner med båt fra BB, med vikeplikt, og som ikke synes å overholde denne.

 

Min påstand er at para c ikke er relevant når fartøy fra BB ikke har vikeplikt. Og derfor er det riktig å vike til BB for en seilende seilbåt fra BB.

 

2nd Trikkeren:

Du legger for dagen glødende interesse for sjøveisreglene. Det er svært prisverdig. Du bør skaffe deg, dersom du ikke har det, en bok som inneholder Sjøveisregler med kommentarer.

 

Vitsen ligger ikke i hva hver enkelt av oss tenker, men at vi tenker likt slik at det ikke oppstår misforståelser. For det er misforståelser som er årsaken til de fleste kollisjoner, samt mangelen på utkikk og godt sjømannsskap

Link to post
Share on other sites

Hvis seilbåten traff motorbåten midtskips har seilbåten skylden!

 

Han plikter å gjøre alt han kan for å unngå sammenstøt når han ser at det går mot det. Det har han ikke gjort men kunne lett ha gjort det om han hadde visst bedre.

 

Ja, seilbåten har åpenbart skyld fordi han ikke ungikk sammenstøtet. Men hva med motorbåten? Han er vel ikke helt uten skyld som i utgangspunktet hadde vikeplikt?

/MS

Link to post
Share on other sites

Alle plikter å sette seg inn i sjøveisreglene enten man er yrkesutøver eller lystbåtfører. Det er ikke generelt påbud om å ha båtførerbevis, men der er påbud om at alle som er ute i båt skal ha kunnskaper nok til ikke å være en fare for seg selv og andre.

 

Når det gjelder sjøveisreglene, så er hele vitsen at alle tenker likt og i tillegg underkaster seg påbudet om godt sjømannsskap. Dersom en seiler i tråd med sine private oppfattninger, blir hele vitsen borte

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Red.

Beklager dobelt postering. Noe skjedde første gang jeg prøvde.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg mener her 'senior' er at dersom "blå" hadde viket til styrbord (iht. sjøveisreglene) kunne han ha kommet til å krysse "grønn" sin kurs og dermed skapt fare for kollisjon. Derfor velger han å vike til babord. Dette er min oppfatning av situasjonen slik den er beskrevet, jeg var ikke der så jeg vet ikke alle fakta.

 

Joanette:

Det er ingen ting i sjøveisreglene som pålegger blæ båt å vike styrbord for en seilbåt på kryssende kurs

Link to post
Share on other sites

Altså:

 

Det centale point her er vel om søvejsreglerne altid gælder, eller om der i nogle tilfælde kan være tale om at de bør/skal overtrumfes af "almindelig sund fornuft".

 

Alle love og regler bygger vel i bund og grund på en formalisering af "almindelig sund fornuft". Derfor har man jo også i jura "Bonus Pater"-begrebet, der som jeg forstår det (er IKKE jurist!) er en vurdering af hvordan et vokset, fornuftigt menneske burde have opførst sig i en situation. Hvis man ikke opfører sig som en Bonus Pater, så kan det i et eller andet omfang være ansvarspådragende, da man så har opført sig uagtsomt.

 

Mulligan, jeg er enig med dig i at det ikke kan komme som en overraskelse for nogen bådfører at sejlbåde vender når de krydser. Ej heller til hvilken retning, de i givet fald vender. Det er vi alle opmærksommme på når vi sejler (håber jeg).

 

Men her er der et andet forhold, du må tage i betragtning: Trafikbilledet. Det er næsten ingen overdrivelse at der den pågældende dag så således ud:

 

kraaksund.jpg

 

Det vil sige, at der var SÅ mange både, at det krævede en hel masse koncentration at holde øje med alle spillerne på banen. Når du hertil lægger det smalle sund og den pludselig opfriskende vind i "gapet" så har du en situation, hvor føreren af sejlbåden efter min mening ikke opførte sig som en "Bonus Pater". Han burde have overvejet om han i denne særlige situation kunne skabe en farlig situation for sig selv og andre ved at begive sig ind i et smalt sund med så meget trafik.

 

Det samme forhold gør sig gældende hvad angår de 20-30 sekunders reaktionstid. Hvis du i din behagelige lænestol tæller "1001-1002-1003" så er det masser af tid. Men i virkelighedens verden med 20+ både at holde rede på, så er det kun et sekunds opmærksomhed pr. båd! Der var simpelthen meget lidt tid til at reagere fornuftigt.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Så du mener han skulle seilt på land?

Dette er absurd.

Dette har du ikke filla peiling på.

 

Nei, ingen bør grunnstøte, men det kommer inn under navigasjon.

 

Sjøveisreglenes formål er utelukkende å forhinder sammenstøt mellom fartøy i bevegelse på havoverflata. Og det er det eneste de omfatter

Link to post
Share on other sites

2nd Trikkeren:

Du legger for dagen glødende interesse for sjøveisreglene. Det er svært prisverdig. Du bør skaffe deg, dersom du ikke har det, en bok som inneholder Sjøveisregler med kommentarer.

Takk for den, selv om jeg ikke har noen større interesse for sjøveisreglene enn andre lover og regler.

Jeg skal gjøre som du sier og skaffe meg boken med kommentarene

 

Red.

Sorry, har ombestemt meg da jeg så hvem som var forfatter.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trafikbilledet. Det er næsten ingen overdrivelse at der den pågældende dag så således ud:

 

Skjønner den. Har vært gjennom der en bråte ganger og vet at det til tider kan være rimelig "fullt".

Jeg tror nok ikke jeg ville krysset meg ut der, men vi må alltid ta høyde for at det kommer en seilende som ingen motor har.

 

Men nå går jeg og klargjør båten.

I morgen skal det seiles.

Nesten sikkert gjennom Kråksundgapet.

I trygg forvissning om at 99.9% av de jeg møter er båtvante vettuge folk.

Link to post
Share on other sites

Men her er der et andet forhold, du må tage i betragtning: Trafikbilledet. Det er næsten ingen overdrivelse at der den pågældende dag så således ud:

 

Hvis det så slik ut mener jeg absolutt at det er galskap å krysse ut det sundet og ville selv uten tvil brukt motor! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er veldig glad jeg ikke er så himla treg et jeg ikke rekker å oppdage en annen båt og i tillegg handle på 20-30 sekunder.. Hadde jeg vært det så hadde jeg levert inn mopedlappen med engang.....da er man til fare både for seg selv og andre... og burde ligge fortøyd i henhold til godt sjømannskap..

 

Selvsagt så ville en hver noenlunde oppegående båtvant mann eller kvinne for den saks skyld forstått at det kunne være overveiene sannsylig at denne seilbåten måtte gjøre et slag for å unngå å gå på land.. Regner med at man har hatt rimelig tid til å lese situasjonen som var da... med mindre de bruker 20-30 sekuner på oppdage at en båt har endret kurs markant og halser da....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvsagt så ville en hver noenlunde oppegående båtvant mann eller kvinne for den saks skyld forstått at det kunne være overveiene sannsylig at denne seilbåten måtte gjøre et slag for å unngå å gå på land.

 

Selvsagt er det slik.

Selv om jeg noterer at de mest ihuga regelrytterne her mener at den skulle gjøre akkurat det.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt så ville en hver noenlunde oppegående båtvant mann eller kvinne for den saks skyld forstått at det kunne være overveiene sannsylig at denne seilbåten måtte gjøre et slag for å unngå å gå på land..

Jeg er slett ikke sikker på at det er tilfelle, spesielt ikke om det var tett trafikk da situasjonen oppsto. Mange båter å dele oppmerksomheten på fører nødvendigvis til mindre oppmerksomhet pr. båt. Kanskje spesielt til en båt som befinner seg på andre siden av leia?

Link to post
Share on other sites

har seilt gjennom der hundratals ganger.........men da skall vinden vare OK !!

 

men o krysse på BB side i leia :nonod:

 

det er ytterligare en regel som oxo tål o tenke på, Regel 8 a

 

Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision

 

a. Varje åtgärd för att undvika kollision skall vidtagas i enlighet med reglerna

i detta kapitel och skall, då förhållandena så medger, utföras bestämt, i god

tid och med noggrant iakttagande av gott sjömanskap.

 

 

eftersom vi savner 'blinklys' på våre båter, måste varje manøver utføres 'i god tid' så att alle båter

runt hinner o oppfatte den nye situasjonen........

(her snakkes det om sekunder??!!.... :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga

Godt å høre at du har seilt gjennom her gjentatte ganger.

Ut fra kartet virker dette sundet fullt seilbart etter mitt skjønn. Selvsagt skal man være aktsom, les: Holde god utkikk, og like selvsagt skal man fortrinnsvis holde styrbord i leden. Trafikkbildet forøvrig spiller selvsagt også inn, bildet som forfatter la inn nå nylig tilsier at motor brukes. Trafikkbildet her er massivt.

Tilfeldigvis har jeg forøvrig gått for motor de gangene jeg har passert her, men dette er mer pga latskap enn farvannet som sådan. Jeg har imidlertid tilgode å passere her i juli.

 

Saken slik jeg FORTSATT ser den:

Rød seilbåt MÅTTE slå, og skapte med dette problemer for blå båt. Seilbåten burde praiet, signalisert etc, eller eventuelt slått tilbake. Avstand fra slag til blå båt er "farlig kort" Når det gjelder grønn båt, med hvilken den kolliderte, er jeg imidlertid rimelig sikker på at seilbåten har en god sak. Det tok anslagsvis et havt minutt fra slag til kollisjon. Dette er mer enn tilstrekkelig tid til å foreta en unnamanøver for motorbåten. Jeg ser dette som et rent tilfelle av "motorfartøy holder av for seilfartøy". Dersom trafikken i sundet den aktuelle dagen var stor, så unnskylder ikke dette kapteinen. Utkikken var uansett for dårlig, ev. også for stor fart. Seilbåten på sin side skulle selvsagt vært mer aktsom og holdt bedre utkikk til le.

 

Mitt tips (selvsagt bare spekulasjon) er at motorbåten har gått på autopilot. Det begynner å bli noen "AP-situasjoner" etterhvert som hvermannsen har fått dette montert i skuta. Tro meg, jeg har vært vitne til flere. Isolert sett gir AP stø kurs, slik at tiden kan brukes mer effektivt på utkikk og navigasjon. Dette er imidlertid i teorien. I praksis er det greit å sende tekstmelding, justere radio, konversere med mannskapet, you name it, båten går rett frem uansett. Den vanlige greia: "Skal bare..."

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi snakker til stadighet om å kunne signalisere med horn for at andre skal kunne forstå hva man har til hensikt å gjøre. Jeg har vel enda tilgode å høre en seilbåt slå f.eks. ett støt når den vil gå mot styrbord! Jeg har ingen kunnskap om å seile og har gjort det til vane å slå godt av på farten og vente på hva sjåføren i seilbåten vil finne på. Med andre ord avvente og observere. Hadde seilbåten kunne gitt fra seg et signal slik sjøveisreglene tilsier ville alt vært adskillig lettere. For begge parter. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen kunnskap om å seile og ........................

 

Det synes jeg du burde gjøre noe med slik at du lettere kan forutse en seilbåts neste "move"! :yesnod:

 

Jeg er faktisk litt overrasket over at så mange erfarne motorbåtførere ikke skjønner hva det innebærer for en seilbåt (under seil) å forflytte seg mot vinden og hva man således kan forvente av kursendringer fra seilbåter. Jeg tror dog fortsatt at motorbåtførere flest er i stand til å finne ut sånn ca hvor vinden kommer fra og hvis man i tillegg aksepterer (behøver ikke skjønne hvorfor det er slik, kun at det er slik) at en seilbåt står ca 45 grader av vinden så er mye kunnskap tilegnet, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...