Jump to content

Kollision i Kråkesund - hvem havde fejlen?


MajorAndy

Recommended Posts

Med den andre setningen skjønner jeg ikke helt hvor du vil. Eller er det bare den vanlige seilbåthetsingen din?

 

Jeg vil tro at det Astor sikter til er:

 

Ingen privatperson, Mulligan eller andre, kan sette sine personlige krav til folk som ferdes på sjøen. En må tilpasse seg forholdene slik de er. Og de forholdene er følgende:

Enhver person over 16 år kan føre et hvilket som helst lystfartøy mindre enn 15 meter, seilbåt eller motorbåt. Det finnes ikke ikke generelle fartsgrenser eller begrensninger med omsyn til motorkraft. Det er dette som er realiteten og som vi må forholde seg til.

 

En del av bidragsyterne på denne tråden, kommer med utsagn som: "alle burde forstå", "jeg kan svinge unna på 10 sekunder og det burde alle andre også kunne gjøre", osv. Men de som setter sine egen minstestandard er helt på vidotta. Det er greitt med ønsker om minstestandard. Jeg skulle også ønske at Sjøfartsmyndighetene tok noen skikkelige grep, for de reglene som råder i dag, er ren galskap.

 

Men det er ikke realiteten i dag. Det er en bestemmelse som sier at enhver fører av båt skal ha kunnskap og kompetanse til å føre/bruke båten på en trygg måte for seg og omgivelsene. Men denne regel blir ikke håndhevet av myndighetene. Muligens av forsikringsselskapene når uhellet har vært ute.

 

Når vi ferdes på sjøen har vi ikke lov til å sette vår egen standard med omsyn til andre sjøfarende. Vi må innrette oss til den standard som er! Og dette må også seilbåter innordne seg!

Heldigvis er det snart oktober. Da er det hele over for i år!

Link to post
Share on other sites

Fra Grønn sitt synssted tidligere i seilasen kan det ha vært en fullt forsvarlig vurdering at seileren ville stå ut hele sundet på sin kurs. En feilvurdering her eller en feil "spådom" mht om seileren vlle klare det, kan ikke bebreides Grønn. At han derimot "arkiverte" seilbåten i sitt "trusselbilde" og derfor åpenbart ikke holdt den under betimelig oppsikt, stiller seg derimot helt motsatt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg håper for seilbåtfolkets del at de også tar lærdom av det som kommer fram i diskusjonene her og ikke faller tilbake på gamle synder.

 

Merkelig innlegg! Har ikke du ofte tatt til orde for at på sjøen skal vi alle være venner og vel forlikte og så fortsetter du med denne merkelige "hetsingen" av de som er i seilbåt? Selv tilbringer jeg tiden ca 50/50 i motorbåt/seilbåt så jeg har intet "parti" å ta!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En kort kommentar Mouche etter å ha seilt i mange år både i Skagerak og Kattegat.

Min erfaring er at personer ombord i seilbåter er atskillig bedre bevandret både i seilingsregler, værdata og VHF sammenlignet med de jeg treffer i motorbåter.

Dette kan bero på at jeg ofte er i områdene sørvest for de områdene Astor ofte ferdes i.

Link to post
Share on other sites

Når vi ferdes på sjøen har vi ikke lov til å sette vår egen standard med omsyn til andre sjøfarende. Vi må innrette oss til den standard som er! Og dette må også seilbåter innordne seg!

Heldigvis er det snart oktober. Da er det hele over for i år!

Godt skrevet.

Jeg ferdes på sjøen hele året og de jeg møter mellom oktober og mars, vintermånedene, har helt klart et annet syn på sjølivet enn de som tusler ute noen få sommermåneder. At Roaldbj har sine erfainger kan sikkert tyde på at de han møter lenger til havs er mer erfarne enn den store skare vi har ut og inn av Drøbaksundet bla.a. som er den reneste E-6 til sjøs.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Man finner alle typer mennesker i alle slags båter. Det finnes båtfolk, og "folk i båt " ombord i såvel seilbåter som motorbåter eller robåter for den sak skyld. Selv har jeg både motorbåt, seilbåt og robåt, både i plast og tre. Jeg er vel den samme fyren uansett hvilken farkost jeg velger å benytte? Er det noe grunnleggende i menneskets natur som får oss til å se ned på folk som velger anderledes enn en selv?

Motorbåteiere liker ikke seilbåter

Saktegående snekker liker ikke hurtiggående båter.

Plastbåteiere ler av trebåteiere

Vi kan gjerne dra det lenger:

- Utlendinger

- Den j. naboen

- Kjerringa

++

 

Kan vi ikke stå sammen da? Tror vi har litt å tjene på det, for å si det mildt

God sommer, samtlige!

Link to post
Share on other sites

Vel, poseidon tenker kursvirksomhet?

 

Ja, da braker det løs igjen med kursene og hver eneste helg fra november til mars, med unntak av juleferien, går det med praksisturer. Så det blir adskillige tusen mil seilas - og svært mange diskusjoner/vurderinger av sjøveisreglene....

 

Ja - og jeg vet at jeg er priviligert :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, da har du en viktig oppgave ved å jobbe for at alle som fører en båt tenker likeens. Vanligvis er det mange i opplæring som irriterer seg over at reglene ikke er konsekvente, særlig når det gjelder hvem som skal holde av veien. Men til storre erfaring og kunnskap en får, dess mere forstår en hvorfor reglene er utformet slik de er. Det gjelder i alle fall meg.

 

Det finnes jo selvsagt rom for forbedring, og det arbeidet foregår jo kontinuerlig.

 

Hyggelig ¨å møte deg her i dette forum. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

.... Han viser da tydelige signaler, SEILENE.

 

At en båt viser sine seil er slettes ikke ensbetydende med at den pr definisjon er seilfartøy. Jeg er selvfølgelig klar over kjeglen, men kom bare ikke å påstå at den er alminnelig brukt - iallefall ikke av norske seilere :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vet vi om denne seilbåten overhodet hadde motor? Finnes det alterntive ruter han kunne brukt? Det diskuteres hvilke signaler seileren skulle gitt. Han viser da tydelige signaler, SEILENE.

 

 

At en båt viser sine seil er slettes ikke ensbetydende med at den pr definisjon er seilfartøy. Jeg er selvfølgelig klar over kjeglen, men kom bare ikke å påstå at den er alminnelig brukt - iallefall ikke av norske seilere :wink::wink:

 

 

här (i Kråkesund! :wink: ) kommer svenske 'särregler' in...... :lol:

 

en segelbåt under 12m trenger ikke o vise kjegle i svenskt inre vatten, du får vise selvsagt, men du behöver ikke!! :smiley:

 

"e. Fartyg med längd under 12 meter är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap. 12 § befriat från

att föra signalfigurer (utom fartyg sysselsatt med fiske), bl.a. således vid motorgång under segel."

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ha oversett noen detaljer i beskrivelsen her, men det er ingenting i forklaringen som ikke tilsier at motorbåten (den grønne) ikke skulle kunne ha redusert farten så seilbåten fikk komme foran. En vanlig 30fots motorbåt vil ha svært kort responstid på endring av gasspådrag, og hvis motorbåten ikke skulle klare å reagere på en båt som har krysset nesten hele sundet så har han ikke utvist god sjømannskap!

 

Det beste seileren kunne ha gjort var å benytte båtens maskineri og derved være manøvreringsdyktig under de rådende forhold

 

Litt avhengig av type seilbåt vil jeg tro at det hadde vært mulig å unngå kollisjon, en moderne kortkjølet båt kan snu ganske raskt og ved å gå opp mot vinden vil man umiddelbart stoppe opp. Det burde ikke kreve å ha motoren på! Men det er fullt forståelig at motorbåten kan ha vært skjult bak seil i det den nærmet seg.

 

Jeg vet og forstår enda mer av det som er skrevet her at reglene til sjøs kanskje er litt rundere enn regler på vei, og jeg mener ikke at ikke seilbåten skal ha "påkjørselsplikt" men jeg opplever litt for ofte motorbåter som tror at seilbåter med samme kurs og hastighet hele tiden, og selv ikke når det er plass gir det manøvreringsrom som er behagelig på en seilbåt. Det kan være vanskelig å vurdere hastighet på en seilende båt, dette vil jo naturlig nok variere med vinden, og nettopp derfor må motorbåter gi litt større manøvreringsrom for en båt med seil.

 

At den blå båten viker ved å gå aktenom seilende seilbåt er vel ikke bare dumt, men den kunne kanskje heller ha slått av på farten enn å endre kurs. Jeg kan imidlertid ikke se at den har noen som helst skyld, all den tid den ikke kolliderte med noen og heller ikke forstyrret båtene som var innblandet i kollisjonen.

 

Den grønne båten har enten ikke sett seilbåten og da er jo en graverende feil, eller så har han feilberegnet nødvendig manøvreringsrom en seilbåt trenger fordi den ikke holder konstant fart. Etter min mening har den grønne 100% juridisk skyld, men den røde har selvsagt også et moralsk ansvar for å unngå kollisjon.

Link to post
Share on other sites

100% :eek::eek: da er min rettferdighetssans totalt blåst. en seilbåt som slår i et "trangt" sund med endel trafikk er på ingen måte uskyldig i en kollisjon i dette tilfellet. er så handikappede at de ikke kan ungå å kjøre ned andre under sin seilas, bør de forbyes , eller bli pålagt å bruke motor.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

100% :eek::eek: da er min rettferdighetssans totalt blåst. en seilbåt som slår i et "trangt" sund med endel trafikk er på ingen måte uskyldig i en kollisjon i dette tilfellet. er så handikappede at de ikke kan ungå å kjøre ned andre under sin seilas, bør de forbyes , eller bli pålagt å bruke motor.

Jeg sier 100% juridisk skyld for jeg tror ikke man operer noe mellom 0%, skylddeling og 100%. Moralsk er noe annet!

Hvis kartskissen er noenlunde riktig kan du jo tenke på dette: Det er sjelden en seilbåt av denne størrelsen gjør mer enn 5knop på kryss, normalt vil det være mindre og særlig med en gang etter at man har slått - det tar litt tid å få sig i båten. 5 knop er 9km/t, dvs vanlig joggefart. Båten slår, krysser sundet, så inntreffer kollisjon. Å krysse sundet (ca 100m) tar 38 sek. Begynn å telle 1001-1002-1003...1038 og da ser du at motorbåten har ganske lang tid på seg til å finne ut hva som skjer! Jeg tar aldri blikket fra båtene rundt meg i 38 sek av gangen i trangt, tungt trafikert farvann!

Link to post
Share on other sites

Jeg sier 100% juridisk skyld for jeg tror ikke man operer noe mellom 0%, skylddeling og 100%. Moralsk er noe annet!

 

Jo, det gjør man nok. Det er sjelden eller aldri at et fartøy alene får all skyld ved en kollisjon med et annet fartøy. Som regel blir skylden fordelt mellom dem. Og litt forenklet sagt får det fartøyet som har brutt flest sjøveisregler, det meste av skylden.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...