2nd Trikker'n Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 (redigert) Endelig Redigert 19.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Legger for ordensskyld ut en link til Sjøveisreglene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map055 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Poseidon Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Merk uttrykket: "... holde av veien for ...". Det er ikke nødvendigvis akkurat det samme som "vikeplikt". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sydvesten Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Er enig i at det ikke står noe om vikeplikt i disse reglene... dermed blir vel pollen noe merkelig... Selv holder jeg alltid av veien for større fartøy, og jeg gjør selvsagt dette så tidlig, tydelig og tilstrekkelig at noe eventuell "vikesituasjon" ikke vil oppstå.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Er enig i at det ikke står noe om vikeplikt i disse reglene... dermed blir vel pollen noe merkelig... Skjønner hva du mener, men det er nettopp de reglene som feil tolkes ofte. Det finnes ikke noe sted i sjøveisreglene som som pålegger en lystbåt "ubetinget vikeplikt" for nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Her er nok svært mange som blander begrepene "vikeplikt" og "holde av veien". Derfor all denne forvirring om vikeplikt. Vi kan nok være rimelig sikker på navigatøren på "nytteskip" kan sjøveisreglene. Før jeg fikk mitt sertifikat, skulle jeg kunne hele boken utenat, før jeg stillte foran tre eldre, alvorlige sjøkapteiner som grillet meg grundig i tolkning og forståelse av reglene. Her skulle det svært lite til før jeg var lettmatros igjen. Denne skråsikkerheten enkelte er en farlig vane. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Unødvendig innlegg fra min side. Siterte feil. Redigert 19.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det er vel poå sin plass å presisere at sjøfartsdirektoratet presiserer at arrangører av båtførerkurs skal gjøres oppmerksomme på R44. Dette er ikke uten grunn. Og spørsmål som vedrører regel 44 inngår så godt som i hver eneste eksamensoppgave til båtførerprøven. Dette er ikke uten grunn slik vi har et eksempel på senest i dag! Dessverre teller alle feil i båtførerprøven likt. Slik var det ikke tidligere. Feil i forståelse av sjøveisreglene talte mye høyere enn f. fredingsbestemmelser for sjøfugl eller knoper. Og med dette forlater jeg denne tråden. Takk for meg! God tur og god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Regel 43 gjelder, såvidt jeg kan forstå, små båter som i mørket kun fører én hvit lanterne. Disse har et spesielt ansvar å vike -- i mørket! -- fordi andre fartøy ikke kan vurdere hvilken kurs småbåten har ettersom den altså mangler rødt og grønt lys. Eller rettere: oppfattes som sett bakfra. Regel 44 gir store fartøy, normalt nyttefartøy, et fortrinn i trange farvann, sterkt beferdet lei og havneområder fordi de kan ha manøvreringsproblemer under slike forhold. På dagtid i åpent hav kommer da vel regel 15 til anvendelse? Altså: Høyreregelen mellom motordrevne fartøy uten noe mer 'om og men'. Eller? (Men i praksis holder selvsagt vi lystførere oss langt unna alvorstrafikken). Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hva er forskjellen mellom begrepene 'vikeplikt' og 'skal holde av veien for' som påpekt av et par kapteiner ovenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Vikeplikt er noe som bilførere har tatt med seg på sjøen... I sjøveisreglene så er ikke ordet nevnt engang, og det sier jo det meste i grunnen.. Det er dog et unntak og det er nevnt som en del av ord i regel 53a, vedrørense undervannsfartøyer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
senior Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Vikeplikt er noe som bilførere har tatt med seg på sjøen... I sjøveisreglene så er ikke ordet nevnt engang, og det sier jo det meste i grunnen.. Det er dog et unntak og det er nevnt som en del av ord i regel 53a, vedrørense undervannsfartøyer.. Vel. var jeg 2nd Trikkeren så ville jeg ikke ha tatt dette så tungt. Yrkesnavigatører operer med vikeplikt i steden for å holde av veien. Reglene 12 til og med 18, samt 44, pålegger den ene parten å holde av veien. De er skrevet med sakførerspråk, og derfor er det ofte heftet på: Hvis mulig. Men dette"!hvis mulig" er bare hengt på for å dekke uforutsigbare situasjoner. "nødparagraf". Men det fritar ikke den som skal holde av veien, dvs har vikeplikt, fra på en eller annen måte å holde av veien eller gjøre det fartøyet som skal holde kurs oppmerksom på at det er noe i veien. Ta det med ro, 2T, du har ikke gått i baret. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Yrkesnavigatører operer med vikeplikt i steden for å holde av veien. Reglene 12 til og med 18, pålegger den ene parten å holde av veien. De er skrevet med sakførerspråk, og derfor er det ofte heftet på: Hvis mulig. Selv om "yrkesnavigatører" også bruker uttrykk fra bilverden så er det ikke mer rett av den grunn.. selv om de har 50 år erfaring... Ser vi Colreg så operer de også med "shall keep out of the way of the other" i regel 12 til 18.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
senior Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Dette er spissfindigheter og ingen ting med tolkning av sjøveisreglene å gjøre. Colreg er jo bare det engelske navnet på de internasjonale sjøveisreglene på engelsk. Last ned Colreg (sjøveisreglene) fra en engelsk, amerikansk, tysk, osv. så vil du også finne de nasjonale for vedkommende nasjon, tilsvarende norske bestemmelsen fra 39 til 58d Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Sydvesten er mer katolsk enn paven, men det har ingen ting med tolkning og håndhevelse av sjøveisreglene å gjøre. Redigert 20.Juli.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Så på TV angående den snekka som var blitt påkjørt av ferga "Hordaland"(?) utafor Os en plass,der var det en fagmann av noe slag som uttalte seg om at småbåter hadde vikeplikt for nyttetransport,men sistnevnte bør alltid prøve å avverge en kollisjon om vikeplikten ikke holdes. Så det er nok mangen ulike meninger ute og går,eg har ikkje peiling hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Det var diskusjonen rundt akkurat denne ulykken som startet denne diskusjonen som nå etter hvert har gått langt utover sine grenser.... Men noe skal vi jo ha å krangle om.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
senior Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Sjøveisreglene sier: Det fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal unngå å gå forenom (presse seg framfor) det fartøyet det skal holde av veien for. En kan holde av veien ved hjelp av en kursendring, fartsreduksjone. eller om nødvendig, bruke maskinen akterover. I prinsippet er der ingen forskjell på vikeplikt og det å holde av veien, men en bil opererer på veistriper og fast grunn. En båt beveger seg på et flytende medium som bare sjelden er oppmerkede kjørefiler. Derfor blir atferden forskjellig Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av sitering. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Selv om ordet vikeplikt(eller rettere sagt: vikepliktige ) bare benyttes i sjøveisregel 53a, slik jeg har fått med meg, brukes ordet vike i regel 14. Jeg har vel egentlig konsekvent brukt ordene holde av veien her på forumet når jeg har diskutert relevante sjøveisregler, med unntak av regel 14 hvor altså vike benyttes. Men om noen bruker henholdsvis vike eller vikeplikt istedet for holde av veien eller plikt til å holde av veien når det debatteres sjøveisregler hvor disse ordene har relevans, er etter min mening mer eller mindre uinteressant. Jeg ser på vike eller holde av veien som synonymer. Og plikt til å holde av veien er slik jeg ser det tilsvarende synonymt med vikeplikt. Flere andre her på forumet har vært inne på dette også. Å hevde at det er vesentlig forskjell mellom å holde av veien og å vike, eller mellom plikt til å holde av veien og vikeplikt, er etter min mening ordkløveri. Jeg var nærmest tilbøyelig til å tro at denne tråden var en spøk fra 2nd Trikker'n, men sikker kunne jeg jo ikke være. Men spøk var det nok ikke, og det viktigste er jo at 2nd Trikker'n nå er tilbake, og at han ikke har latt seg skremme av Sydvesten. Men det er lurt å ikke være hårsår når man debatterer på slike forum som baatplassen.no. Det er ytringsfrihet i Norge, og denne gjelder også her på forumet. Men man må nok finne seg i at ikke alle har de samme meningene og tolkningene som man selv. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 OY OY ++ http://www.sjofartsdir.no/no/278/255/Gazet...t_og_aktsomhet/ Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 stakkars arme sjøfartsdirektoratet, de skulle bare visst hvor feil de skriver. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Tror Sydvesten bør veilede sine venner i Sjøfartsdirektoratet litt også. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 "... holde av veien for ...". Det er ikke nødvendigvis akkurat det samme som "vikeplikt". Er enig i at det ikke står noe om vikeplikt i disse reglene... dermed blir vel pollen noe merkelig... Her er nok svært mange som blander begrepene "vikeplikt" og "holde av veien". Derfor all denne forvirring om vikeplikt. Hva er forskjellen mellom begrepene 'vikeplikt' og 'skal holde av veien for' som påpekt av et par kapteiner ovenfor? Vikeplikt er noe som bilførere har tatt med seg på sjøen... I sjøveisreglene så er ikke ordet nevnt engang, og det sier jo det meste i grunnen.. Det er dog et unntak og det er nevnt som en del av ord i regel 53a, Men hva er så forskjellen i juridisk betydning av begrepene "skal holde av veien for " og "har vikeplikt for" ? Dette er bare semantikk, der vikeplikt betyr å holde tilbake (bremse ned, stanse) et kjøretøy, mens "holde av veien for" som oftest betyr å endre kurs på et fartøy. Å henge seg opp i hvilke ord som brukes om i praksis likeverdig handling mht. å unngå sammenstøt, er et blindspor. Sjøveisreglene sier: Det fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal unngå å gå forenom (presse seg framfor) det fartøyet det skal holde av veien for. En kan holde av veien ved hjelp av en kursendring, fartsreduksjone. eller om nødvendig, bruke maskinen akterover. I prinsippet er der ingen forskjell på vikeplikt og det å holde av veien, Selv om ordet vikeplikt(eller rettere sagt: vikepliktige ) bare benyttes i sjøveisregel 53a, slik jeg har fått med meg, brukes ordet vike i regel 14. Jeg har vel egentlig konsekvent brukt ordene holde av veien her på forumet når jeg har diskutert relevante sjøveisregler, med unntak av regel 14 hvor altså vike benyttes. Men om noen bruker henholdsvis vike eller vikeplikt istedet for holde av veien eller plikt til å holde av veien når det debatteres sjøveisregler hvor disse ordene har relevans, er etter min mening mer eller mindre uinteressant. Jeg ser på vike eller holde av veien som synonymer. Og plikt til å holde av veien er slik jeg ser det tilsvarende synonymt med vikeplikt. Flere andre her på forumet har vært inne på dette også, blant annet "fjordgrynt" og "senior" i denne tråden. Å hevde at det er vesentlig forskjell mellom å holde av veien og å vike, eller mellom plikt til å holde av veien og vikeplikt, er etter min mening ordkløveri. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av sitering. Lei for det. Husker ikke hva det gjalt. Derfor lar jeg det ligge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.