Toivo Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Som topic sier, hvordan skal jeg korte inn en propellaksling som har vridbar propell, altså med en utenpåliggende aksling og en som går i midten. Kutter jeg i motsatt ende av propellen eller i propellenden? I den motsatte enden av propellen i den innerste akslingen er det jo et spor som skal holde fast stykket som er mellom motorakslingen og propellakslingen. Og på den yterste akslingen så er det gjenger til en kopp med zimmering i er det vel... Kan noen hjelpe meg, sitter litt fast her.. Mvh Lars Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 kan legge ved et bilde av akslingen Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Ingen som kan svare på dette altså? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
tom-ass Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Du kutter i propellenden. Dette er ikke veldig enkelt da du må få nye gjenger på hylsa, og dette er lings. Jeg satte bort hele jobben til et mek. verksted for å få gjort det. koste ca1500 kr. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
FM 8-12 Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 også gjort dette men måtte på mekanisk veksted da min er både lings og tommer. verksted måtte sette den i dreiebenk for de hadde ikke gjenge utstyr Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Kutta selv av min propellaksel og hylse med vridbar propell. Denne er styrt med hydraulikk, og jeg valgte da å kappe alt inne i båten for å ikke ødelegge noen av festene til propellen. Leverte så trekkrøret inn til en mekaniker som klarte å dreie gjenger og fikk trekkrøret tilbake med nye flotte gjenger som passet rett inn på hydraulikk pumpa. Er en enkel sak om du har et mekanisk verksted som kan dreie gjenger i nærheten. Hele opperasjonen tok for meg ca en uke... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Toivo Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 Har et lite spm her igjen i forbindelse med kapping av akslingen, har nå funnet ut av at jeg skal bruke den gamle akslingen som var for kort og heller skjøte den. har fått dreid ut skjøtestykke til denne, så det er greit. Men hylsa, som går på utsiden av den innerste akslingen er litt for lang.. Så denne må kappes. På bilde i innlegg #2 ser dere at det er en pakkboks der som er gjenga på. Hvis jeg kapper akslingen så blir gjengene borte. Må jeg gjenge opp på nytt eller gåt det ann og bruke akslingen uten denne pakkboksen? Jeg skal ikke bruke akslingen som vridbar propellaksling, men skal sette i settskruer for og holde propellvridningen still.. Er jeg nødt til og ha denne "pakkboksen" eller hva den kalles? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
tom-ass Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Om du fjerner den pakkboksen kommer vannet inn. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Toivo Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 selv om jeg fyller hylsa med fett? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
index Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Fett tetter ikke, i alle fall ikke godt nok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marexkaren Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Hvis det er den mutteren som er på bildet såtrur eg ikkje det skal vere noe problem og ta bort den mutteren.Ligner litt på det systemet jeg har, og kutta vekk denne saken, og det er ingen lekasje der. bare ver obs på at alt er tett bak ved propellen. Dette er den enden som er mot girkassa? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Toivo Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 ja, det er den enden veed girkassa ja.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
marexkaren Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 ja, det er den enden veed girkassa ja.. Ja men da trur eg ikkje det er noe problem,men husk det at no er det min egen erfaring. Eg kutta av denne pga trekkrøret var for langt og at vridningen ikke blei optimal. Tok bare ein vinkelsliper og kutta heile mutteren av, det var for en mnd siden, har enda ikke blitt lekasje.Er vel ein samme mutter på propellenden med talgpakning, er den bra så bare kjør på. gjekk bra hos meg Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Toivo Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Jeg har hatt båten ute på vannet uten denne, men da hadde jeg ikke akslingen i bruk. Da kom det ikke en dråpe... Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.