Jump to content

Hvordan korte inn propellaksling med vridbar propell?

Toivo

Recommended Posts

Som topic sier, hvordan skal jeg korte inn en propellaksling som har vridbar propell, altså med en utenpåliggende aksling og en som går i midten.

Kutter jeg i motsatt ende av propellen eller i propellenden?

I den motsatte enden av propellen i den innerste akslingen er det jo et spor som skal holde fast stykket som er mellom motorakslingen og propellakslingen. Og på den yterste akslingen så er det gjenger til en kopp med zimmering i er det vel...

Kan noen hjelpe meg, sitter litt fast her..

Mvh

Lars

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Kutta selv av min propellaksel og hylse med vridbar propell. Denne er styrt med hydraulikk, og jeg valgte da å kappe alt inne i båten for å ikke ødelegge noen av festene til propellen. Leverte så trekkrøret inn til en mekaniker som klarte å dreie gjenger og fikk trekkrøret tilbake med nye flotte gjenger som passet rett inn på hydraulikk pumpa.

Er en enkel sak om du har et mekanisk verksted som kan dreie gjenger i nærheten.

Hele opperasjonen tok for meg ca en uke...

Vivvi

• 1 måned senere...

Har et lite spm her igjen i forbindelse med kapping av akslingen, har nå funnet ut av at jeg skal bruke den gamle akslingen som var for kort og heller skjøte den. har fått dreid ut skjøtestykke til denne, så det er greit. Men hylsa, som går på utsiden av den innerste akslingen er litt for lang.. Så denne må kappes. På bilde i innlegg #2 ser dere at det er en pakkboks der som er gjenga på. Hvis jeg kapper akslingen så blir gjengene borte. Må jeg gjenge opp på nytt eller gåt det ann og bruke akslingen uten denne pakkboksen?

Jeg skal ikke bruke akslingen som vridbar propellaksling, men skal sette i settskruer for og holde propellvridningen still..

Er jeg nødt til og ha denne "pakkboksen" eller hva den kalles?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

ja, det er den enden veed girkassa ja..

Ja men da trur eg ikkje det er noe problem,men husk det at no er det min egen erfaring. Eg kutta av denne pga trekkrøret var for langt og at vridningen ikke blei optimal. Tok bare ein vinkelsliper og kutta heile mutteren av, det var for en mnd siden, har enda ikke blitt lekasje.Er vel ein samme mutter på propellenden med talgpakning, er den bra så bare kjør på. gjekk bra hos meg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...