Jump to content

Er Yanmar'n min begynt å bli sliten?


Lars H.

Recommended Posts

Du kan ha luft i systemet. Etter filterbytte og annet servicearbeid på dieseltilførselen på min yanmar har jeg luftet sikkert 7-8 ganger, kanskje mer (kom ut av tellingen etterhvert) før mototren gikk normal. Slet med at mototren mistet kraft, gikk ujevnt og stoppet etterhvert.

Hver gang motoren stoppet, ruslet jeg ned og luftet ut masse luft, og det var mye hver gang, så jeg ble litt motløs når dette hadde gjentatt seg en fire fem ganger. Grunnen var at det sikkert lå luftansamlinger her og der. Det ble faktisk først bra etter at jeg for motor hadde stampet i høy motsjø fra Drøbak til Son hvor båten virkelig fikk ristet på seg. Fikk nok frem all luften på en gang i stedet for litt og litt. Nå virker motoren bedre enn noen sinne.

 

Lufting! Verdt et forsøk!  :confused:

 

Kan godt være det du sier. Da skulle ihvertfall all luft være ute etter sankthans. Båten fikk ihvertfall ristet på seg under den turen. Har likevel filtre liggende i reserve.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var den "mekkehelgen" over og det er ikke lenger noe problem å "marsje" på 3600rpm. Og på maks er det ingen problemer å nå 3750rpm. Og årsaken var tett filter pga. mye gjørme i dieselen. Vann/slamutskilleren var full av dritt (se bilde), og dieselen jeg tømte ut av finfilteret var helt mørk (se bilde). Så vann/slamutskilleren ble renset, finfilteret byttet, og det nye grovfilteret montert. I tillegg ble alle dieselslanger (se bilde) bortsett fra de tynne returslangene (se bilde) skiftet. Gummihetten merket med rød pil sprakk en gang for meg. Skal si det luktet med diesel sprutende over en varm motor!

 

Luftingen på tankene var forøvrik helt OK. I samme slengen justerte jeg ventiler, og kun 2 stk hadde en anelse for stor åpning. Også luftfilteret ble vasket. Det består kun av en metallboks med finmasket netting. Nettingen far full av olje og hundehår(!) (se bilde)

 

Hva jeg skal gjøre med tankene vet jeg ikke. Som sagt kan de ikke tas ut, og skvalpeskottene hindrer effektiv rengjøring selv med 25 - 30cm store mannhull. Og for øyeblikket er det ca.100l. på hver tank. Får til en hver tid ha med meg nye filtere, så får jeg se hvordan det går.

 

Takk forresten for besøk ombord Stian!

 

Her er bildene jeg tok, klikk på dem for større og bedre kvalitet.

 

Bilde

Bilde

 

Bilde

Bilde

 

Bilde

Bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var jo bra det ordnet seg da.  

Ordnet seg og ordnet seg, - det kommer nok til å skje igjen. :confused:  Men nå vet jeg i hvert fall at det ikke er noe galt med motoren. Og det er en lettelse nå når ferien begynner å nærme seg.  :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

LarsH: en løsning kan være å rigge seg til med en portabel pumpe, og filter sett montert på en plankebit, for deretter å "rullere" dieselen over dette filteret. Ikke like bra som å manuelt rengjøre tanken, men bedre enn å gjøre ikkenoe..

Da kan du kjøre dieselen rundt og rund, og få med "møkka" fra bunnen ut i filteret.

 

Har ikke en sånn sak vært beskrevet i detalj her tidligere tro...letelete...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå vet jeg jo ikke hvordan "skitten" sitter eller ser ut. I høst da jeg hadde nesten tomme tanker og inspiserte var det bare en tynn film i bunnen av tankene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...