Jump to content

Er Yanmar'n min begynt å bli sliten?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fått turtallproblemer med motoren. Det er en Yanmar 4JHE 44hp 1,6l. fra -86. Den skal ha et max turtall på 3800rpm og skal kunne kjøres kontinuerlig på 3600rpm.

 

Etter nesten motorhavari i -95 pga. vanninntrenging i sylindrene, ble motoren totaloverhalt. Fikk ikke da opp turtallet så høyt, men etter propelljustering var jeg oppe på normale verdier.

 

Det som skjer nå er at når jeg starter opp og frem til at det er gått ca. 30min, kan jeg fint kjøre på 3600rpm. Men så synker turtallet slik at jeg ikke kommer over 3300-3400rpm. (Ved rusing i fri er det ikke problem med å nå 3800rpm).

 

Kjølevanntemperaturen ligger stabilt på 80 grader under marsjfart, men synker ned mot 70-75 ved dorgefart/tomgang. Mener det har vært slik hele tiden.

 

Hastigheten går ikke så mye ned, ca. 0,5-0,7 knop, men det er nok når max hastighet er 7,5knop. Men jeg kan leve godt med dette under normale forhold. Men jeg er litt bekymret. I helgen måtte vi gå mot 1m sjø og 10m/s, og da var det tungt for "dyret", det "orket" liksom så lite. Er dette bare begynnelsen på noe "ekkelt"?

 

Har forsøkt å lukke opp luken til motorrummet for å gi "dyret" mer luft, men det hjalp ikke. Dieselfilter ble skiftet for 30 driftstimer siden, og da ble også vann/slamutskiller renset (var nesten helt rent og uten vann).

 

Lars H.  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når fikk du rengjort eller skiftet ut dieselrørene dine? Disse vil også over tid tettes med diverse skitt. Har opplevd samme problem pga av dette, men da drev moteoren og jaget på turtallet i tillegg.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Når fikk du rengjort eller skiftet ut dieselrørene dine?


Aldri.  
Disse vil også over tid tettes med diverse skitt.
Har aldri hatt særlig mye slam i slamutskilleren, -men, -men.  
Har opplevd samme problem pga av dette, men da drev moteoren og jaget på turtallet i tillegg.
Hadde selv for mange år siden jaging av turtallet, og da var det skitt i dieselfilter og en slamutskiller med MYE dritt. Så kanskje vi er inne på noe?

 

Hva med ventiljustering, det er vel 2 - 3 år siden jeg justerte det sist. Kan feil åpning gi synkene turtall når motoren ER BLITT VARM? (men ikke for varm)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Jeg tror nok også at det første jeg ville sjekket er Diesel tilførselen. Har selv opplevd det du forteller, og da viste det seg at en av skruene som holder diesel rørene løsnet så lite at man ikke merket dette. Dermed sugde den falsk luft, men kun når pumpa jobbet under høyt turtall !

 

Sjekk hele tilførsels siden fra tanken og helt til dysene ! Man kan bli lurt av falsk luft ! Dette bør da skje før pumpa, da det er her det er vakuum !

Jeg sjekket alt etter pumpa, derfor fant jeg ikke feilen med en gang !!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hva med ventiljustering, det er vel 2 - 3 år siden jeg justerte det sist. Kan feil åpning gi synkene turtall når motoren ER BLITT VARM? (men ikke for varm)

 

Lars H.

Metall utvider seg jo når det blir varmt. Ventiler skal justeres med driftsvarm motor for de fleste, alternativt er det oppgitt egen og større klaring for justering ved kald motor.

 

Det jeg ville sjekket er utlufting på tanken, at ikke den er tett og gir undertrykk på tanken. Deretter kontrollert ventilklaring, og om ikke det hjelper tatt en kontroll/overhaling av dyser hvis det er en stund siden sist.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: Lasse Lagt inn: idag 12:51

Min første tanke var falsk luft men ...

 

En ting jeg biter meg merke i er at Lars sier at den første halvtimen går greit, så hva er det som skjer etter en halv time?  

_________________________________________________________________________

 

 

Du Har et poeng Lasse, Kan være utlufting til tanken er noe å sjekke !! Om det er slik, vil vakumet som oppstår sannsynligvis "nøytralisere" seg selv etter stopp, for så å bygge seg opp igjen når motoren har gått ei stund !

 

Vel, det kan være værd å sjekke !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Min første tanke var falsk luft men ...

 

En ting jeg biter meg merke i er at Lars sier at den første halvtimen går greit, så hva er det som skjer etter en halv time?

 

Kan dette ha noe å gjøre med en kaldstartanording som kopler ut når motoren har blitt tilstrekkelig driftsvarm? I så fall bør kanskje pumpen justeres opp??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En ting jeg biter meg merke i er at Lars sier at den første halvtimen går greit, så hva er det som skjer etter en halv time?

Nå er det ikke eksakt etter 30 min, kanskje 15 - 20min. Men det er ok den første tiden, eller før motoren er ordentlig VARM. Men det skal ikke mye til for at turtallet ikke når helt opp. Etter 4 døgn strømforbruk mister jeg 200rpm når dynamoen ligger på over 14volt med nesten 70amp. Men det er en annen og helt naturlig sak og viser vel bare at jeg utnytter motoren nær 100%, hadde ikke skadet med en 60-70 hesters variant. Jeg har problemet mitt når batteriene er fulladet og dynamoen ikke belaster og det er stille og flatt vann også.

 

Det med vakuum på tanken var en interessant tanke. Jeg kan få turtallet opp en periode ved først å kjøre et minutt på halv fart. Luftinntaket har gitter, og gitteret på den ene tanken var helt irret til for mange år siden. Jeg pellet da bort hele gitteret. Om jeg gjorde det for begge tankene, husker jeg ikke. Får sjekke opp. Førstkommende helg blir den 3dje helgen etter påske det ikke blir båttur, så da blir det vel mekking i stedet. Men etter 8 helger på Kommersøy etter påske kan det være godt med en pause.

 

Tar fremdeles imot gode råd og tips, "Flere byer i Belgia?"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan dette ha noe å gjøre med en kaldstartanording som kopler ut når motoren har blitt tilstrekkelig driftsvarm? I så fall bør kanskje pumpen justeres opp??

Nei, 4JHE motoren har ingen kaldstartordning som standard. Varmeelement for luftinntaket kan monteres, men jeg har ikke noe slikt

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med vakuum på tanken var en interessant tanke. Jeg kan få turtallet opp en periode ved først å kjøre et minutt på halv fart. Luftinntaket har gitter, og gitteret på den ene tanken var helt irret til for mange år siden. Jeg pellet da bort hele gitteret. Om jeg gjorde det for begge tankene, husker jeg ikke. Får sjekke opp.

Tar fremdeles imot gode råd og tips, "Flere byer i Belgia?"

 

Lars H.

Hei Lars H!

 

For meg høres dette unektelig ut som oppbygging av vakuum på drivstofftanken(e?). Særlig at det hjelper med å kjøre en periode med rolig turtall. Jeg ville først og fremst tenke på denne feilmulighet.

 

Dersom problemet ikke er vakuum på tanken, er det mange andre feilkilder å "gasse" seg i: Gir diselpumpa godt nok trykk? Er luftfilter (og evt. veivhusfiler) rene uten oljeskum?  En annen litt mer omstendlig kontroll vil være å se om det er jevn kompresjon på sylindrene (eller en lekasjetest), men dette begynner i så fall å nærme seg "servicefolk med kjeledress"...

 

Å gå med en motor som man føler ikke har kraft, er ingen trivelig tilværelse i dårlig vær med "mye motbakke", men jeg hadde nok holdt meg til den rimelige siden av feilsøkingen inntil det eventuelt kommer andre symptomer på noe som må håndteres.

 

:-) fredriksen,

som håper på at du kun har vakumproblemer :-)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det ser ut til at mange mener at det er dieseltilførselen som blir for snau etter hvert, - av ulike årsaker. Jeg grubler og grubler, og har begynt å tenke i retning av dieselfilter.

 

Er systemet mitt godt nok? Mellom tanken og pumpen har jeg en vanlig CAV vann/slamutskiller. Og så har jeg et Yanmar dieselfilter (type: 129470-55701) skrudd rett på motoren.

 

Kanskje jeg skulle byttet ut (eller satt inn i tillegg) et grovfilter ett eller sted i tilførselen? Har ingen data på dieselfilteret, hvor store partikler det stopper osv. Men kanskje det er det som tetter seg for fort uten grovfilter? Noen tanker om dette?

 

Frem til nå har min filosofi vært: "Ikke fikle med noe som fungerer"! Derfor har jeg ignorert alle diskusjoner om filtere tidligere. Men tar nå imot alle forslag, "flere byer i Belgia" osv. Greit med mange nye idéer før jeg kaster meg over motoren til helgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skulle byttet ut (eller satt inn i tillegg) et grovfilter ett eller sted i tilførselen? Har ingen data på dieselfilteret, hvor store partikler det stopper osv. Men kanskje det er det som tetter seg for fort uten grovfilter? Noen tanker om dette?

Min umiddelbre tanke er hvorfor det ikke er bra nok lenger etter 18 år? Det har jo fungert frem til i år.

 

Hva med slam/møkk på tanken? Kan filterelementet være av feil type eller rett og slett ha feil fra produsent? En del motorer har sil/filter i løftepumpe og/eller på innløpet til insprøytningspumpe. Men jeg får ikke dette til å rime med at problemet ikke kommer før etter 30 minutters drift.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Frem til nå har min filosofi vært: "Ikke fikle med noe som fungerer"! Derfor har jeg ignorert alle diskusjoner om filtere tidligere. Men tar nå imot alle forslag, "flere byer i Belgia" osv. Greit med mange nye idéer før jeg kaster meg over motoren til helgen.

 

Lars H.

I de fleste tilfeller er jeg enig Lars, MEN IKKE angående dieseltilførsel.

Når jeg selv byttet motor i våres renset jeg heldigvis tanken. Jeg fikk den ut av båten, og "gørra" tettet trakten min fullstendig!! Og den har en diameter på ca. 2-3 cm.!!!

 

For å finne dette ut - kan det være en ide å ta dieselslangen direkte i en fullstendig ren kanne med "dobbelfiltrert" diesel helst etter fin filteret ditt?? Tenker bare at da vet du om nettopp dieseltilførselen er problemet??

 

Lykke til

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

tanken min havna på dynga i fjor vår. Ettersom inspeksjonsluke var fraværende, og jeg ikke var interessert i å bruke penger på å få laget luke på en rusten gammal tank, pælma jeg hele dritten.

Tappa den tom før vi tok den ut, og jeg undres fortsatt over hvordan den motoren gikk i det hele tatt..

 

Så LarsH et bra råd: filtrering fjerner kanskje møkka fra motoren, men om tanken er problemet, er det kanskje best å begynne her. En kar med utstyr for sveis av syrefast kan vel sveise inn ei luke mens båten ligger på vannet, om du ikke har fra før da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva med slam/møkk på tanken?

Inspiserte begge tankene i høst. Da var det bare et tynt belegg/film med skitt å se, slik det vel egentlig har sett ut hver gang jeg sjekker. Nå er det ikke så lett å få sjekke dette, det er fremdeles ca. 100l. diesel på hver tank (to tanker á 180l.). Og skulle det være mye dritt, vil det bli et hel. . . å gjøre noe med det. Inspeksjonslukene er stoe nok, ca. 20cm i diameter, men mellom skvalpeskottene og bunn av tankene er det ikke store klaringen. Og å ta ut tankene er ikke mulig. De er montert før skrog og overbygg er satt sammen!  :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Det rådet som kom lenger oppe i tråden med å sette en slange rett i ei kanne diesel var godt.

Sjekk Bytt først filter på motor, (så er dette problem eliminert) Ta gjerne ut luftfilter også og ta en test tur ! Du vil eliminere mye da !!

Må selvsagt lufte litt etterpå, men det er vel verdt det ?

 

---Svein---

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det ser ut til at mange mener at det er dieseltilførselen som blir for snau etter hvert, - av ulike årsaker. Jeg grubler og grubler, og har begynt å tenke i retning av dieselfilter.

 

Er systemet mitt godt nok? Mellom tanken og pumpen har jeg en vanlig CAV vann/slamutskiller. Og så har jeg et Yanmar dieselfilter (type: 129470-55701) skrudd rett på motoren.

 

Kanskje jeg skulle byttet ut (eller satt inn i tillegg) et grovfilter ett eller sted i tilførselen? Har ingen data på dieselfilteret, hvor store partikler det stopper osv. Men kanskje det er det som tetter seg for fort uten grovfilter? Noen tanker om dette?

 

Frem til nå har min filosofi vært: "Ikke fikle med noe som fungerer"! Derfor har jeg ignorert alle diskusjoner om filtere tidligere. Men tar nå imot alle forslag, "flere byer i Belgia" osv. Greit med mange nye idéer før jeg kaster meg over motoren til helgen.

 

Lars H.

Jeg hadde min dyse inne til sjekk i fjor, hvor dommen var ..........utslitt! Jeg måtte få ny dysespiss. Fagmannen som sjekket denne sa at årsaken mest sansynlig var vann i dieseln som "sliper" i stykker dyse og andre mekaniske deler, som i trykkpumpa. Han mente forøvrig at dieselpumpa også sansynligvis er slitt, men den har jeg ikke gjort noe med ennå og kommer nok ikke til å gjøre noe, så lenge motoren fungerer greit.

 

Jeg hadde samme system som deg, en CAV vannutskiller mellom tank og matepumpe, og deretter finfilter på motoren.

 

Fagmannen anbefalte meg å montere inn et kombinert grovfilter/vannutskiller, så det har jeg gjort. Jeg lot forøvrig den gamle vannutskilleren stå, slik at nå har jeg en ren CAV vannutskiller og grovfilter/Vannavskiller (CAV 296) mellom tanken og matepumpen.

 

Etter min mening er dette en enkel og god investering for å få en mer driftsikker motor. Kun etter få timers gange etter at jeg monterte nytt filter var det endel "dritt" i det nye filteret.

 

Men ellers er jeg enig i det alle de øvrige her også tror. Det er nok dieseltilførselen som krangler.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Har nesten det samme problemet selv. Har en 33 Yanmar, som midt i fjorden mistet turtallet. Det begynte først å synke fra 2500 til 2000 omdreininger. For så å stoppe helt. Prøvde så å starte motoren igjen, og ruste litt i fri. Etter litt kom turtallet igjen. Kjørte hele veien hjem i 2100 omdreiniger etter dette. Dieselfiltrene mine er nye. (1mnd gamle. Fin + grov/vannutskiller filter). Tenkte at dette kunne være dritt i tankene kanskje??? Var mye sjøgang på turen, og tanken var halvfull. 40L tank.

 

Sliter litt med dette her, siden vi skal på LANGTur i morgen. Motoren min er '86 modell.

Link to post
Share on other sites

Flere byer i Belgia, Lars H! (hvor nå dette uttrykket kommer fra.....?)

 

.........Det som skjer nå er at når jeg starter opp og frem til at det er gått ca. 30min, kan jeg fint kjøre på 3600rpm. Men så synker turtallet slik at jeg ikke kommer over 3300-3400rpm. (Ved rusing i fri er det ikke problem med å nå 3800rpm)...........

Siden problemet tydeligvis ikke er tilstedet når motoren er i fri - kan det ha noe med gear / overføring / transmissjon / propell å gjøre? Oppretting av motor / propellakselen? Skjevhet / kast i akselen? Sluring på "den dingsen" som låser propellaksling til gearflensen? Har du oljekjøler på gearet, Lars? Kan du ta ut termostaten i motoren og kjøre på høy turtall?

 

 

Hvis motoren mister turtall, først, ETTER å ha blitt varm, kan jeg ikke skjønne at et eventuell vakuum i tanken skulle bli "borte" når Lars sette motoren i fri.....?  :cool: Motoren suger jo fremdeles diesel, om den er i gear eller ikke?

 

Er redd for at det bare blir en hel haug med nye spørsmål, i steden for et passende svar, Lars - men litt høyttenkning skader aldri!  :sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flere byer i Belgia, Lars H! (hvor nå dette uttrykket kommer fra.....?)

 

Siden problemet tydeligvis ikke er tilstedet når motoren er i fri - kan det ha noe med gear / overføring / transmissjon / propell å gjøre? Oppretting av motor / propellakselen? Skjevhet / kast i akselen? Sluring på "den dingsen" som låser propellaksling til gearflensen? Har du oljekjøler på gearet, Lars? Kan du ta ut termostaten i motoren og kjøre på høy turtall?

 

 

Hvis motoren mister turtall, først, ETTER å ha blitt varm, kan jeg ikke skjønne at et eventuell vakuum i tanken skulle bli "borte" når Lars sette motoren i fri.....?  :cool: Motoren suger jo fremdeles diesel, om den er i gear eller ikke?

 

Er redd for at det bare blir en hel haug med nye spørsmål, i steden for et passende svar, Lars - men litt høyttenkning skader aldri!  :sad:

Akkurat nå mener jeg du tenker litt feil Walter.

 

Eksempel:  Selv har jeg for 1 1/2 mnd. siden innstallert ny motor med litt for stor propell (for mye pitch) Og da: Fikk jeg ikke motoren over 2500 omdr. i gir, men ingen problem å ruse i fri til oppgitt maksturtall 3600, eller enda mer faktisk.

 

Dette har med belastingen å gjøre, ved lite/ingen belastning skal det lite brennstoff til for å nå et høyt turtall.

 

mvh

 

Barsk II (som nå har "justert ned" propellen litt, slik at motoren når 2800 omdr.)

:sad:

Link to post
Share on other sites

Har nesten det samme problemet selv. Har en 33 Yanmar, som midt i fjorden mistet turtallet. Det begynte først å synke fra 2500 til 2000 omdreininger. For så å stoppe helt. Prøvde så å starte motoren igjen, og ruste litt i fri. Etter litt kom turtallet igjen. Kjørte hele veien hjem i 2100 omdreiniger etter dette. Dieselfiltrene mine er nye. (1mnd gamle. Fin + grov/vannutskiller filter). Tenkte at dette kunne være dritt i tankene kanskje??? Var mye sjøgang på turen, og tanken var halvfull. 40L tank.

 

Sliter litt med dette her, siden vi skal på LANGTur i morgen. Motoren min er '86 modell.

Du kan ha luft i systemet. Etter filterbytte og annet servicearbeid på dieseltilførselen på min yanmar har jeg luftet sikkert 7-8 ganger, kanskje mer (kom ut av tellingen etterhvert) før mototren gikk normal. Slet med at mototren mistet kraft, gikk ujevnt og stoppet etterhvert.

Hver gang motoren stoppet, ruslet jeg ned og luftet ut masse luft, og det var mye hver gang, så jeg ble litt motløs når dette hadde gjentatt seg en fire fem ganger. Grunnen var at det sikkert lå luftansamlinger her og der. Det ble faktisk først bra etter at jeg for motor hadde stampet i høy motsjø fra Drøbak til Son hvor båten virkelig fikk ristet på seg. Fikk nok frem all luften på en gang i stedet for litt og litt. Nå virker motoren bedre enn noen sinne.

 

Lufting! Verdt et forsøk!  :nonod:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for alle svar og tips så langt. Det ser ut til at de fleste mener at motoren får for lite diesel når den belastes. Dette var også det servicemannen (svært hyggelig kar) hos Yanmar Norge mente. Det kunne også være lite luft, men da skulle jeg hatt svart røyk. Og så hjalp det jo ikke om jeg åpnet motorromsluken. Høy temperatur i motorrommet kunne også føre til minsket effekt, skal slenge nedi et termometer. At dieselslangene fra tanken skulle kunne gro igjen, trudde han lite på. Bortsett fra et sted. Der sugerøret fra tanken har en 90 graders bend og slangen kommer innpå. Der hadde han vært ute for at det kunne bli trangt.

 

Så i morgen blir det mekkedag, luftingen skal stikkes opp, slam/vannfilter sjekkes slanger sjekkes osv. Og så skal jeg ha med en kanne helt ren diesel for å se hvordan alt funker når jeg suger diesel rett fra denn.Og så har jeg kjøpt filterenhet til å sette mellom tanken og sugepumpen. Det har ikke slamutskiller, så jeg tror jeg beholder den gamle slam/vannutskilleren i tillegg.

 

Er det forresten noen som kjenner til enheten på bildet under? Overdelen ser dønn likt ut med CAV filteret, men det eneste som står på det er: "E & D".

 

Og er det noen som kjenner filterinnsatsen, UFI 2436000, Italiensk? Hvor mange micron slipper det igjennom?

 

Det er ekvivalent med:

[table]

[/table]

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...