Felholm Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Hei! Er ny tresnekkeeier, og sliter med å få den helt tett. Har forsøkt å tette et par lekasjer med marinetetning, uten at det har fungert 100% på disse. Tenker nå å prøve å skru på en metallplate, men lurte på hvilket type metall det bør brukes, og om det er "lov" å bruke skruer, og dermed slippe å klinke? Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg har stelt med trebåter i 35 år og stiller meg umiddelbart skeptisk til forslaget om metallplate. Som en midlertidig løsning for en sesong, er vel tiltaket forholdsvis harmløst, men som permanent reparasjon er det fare for at du gjør mer skade enn bot. Men hvor i skroget lekker det da? Det er litt vanskelig å gi råd uten en mer utførlig beskrivelse. gon Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 bly "plate" kan fungere fint. Klin på med et bra tettemiddel på baksiden og skru til! Bly former seg fint også. Ikke optimalt kanskje, men holder uannsett i mange år om det gjøres noelunde korrekt. Beviset finnes på haugevis va trebåter om man ser etter, og det har holdt i år og dag (ofte i mange tiår faktisk!). Noen ganger er det viktigere å nyte livet med det man har, slik det er.. en å bruke "halve" sommeren (og "livet") på og fikse det etter de rette normer. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg har ingen lang erfaring med trebåter, men det finnes jo en del trebåter med såkaldt "ishud" Disse er ofte laget av metal. Men jeg ville nå prøvd alle andre muligheter først. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke blir tett? Fortell litt om båten din. Er snekka klinka eller kravell? Hvor lekker det? Hvor "mye" lekker det? De fleste trebåter lekker jo litt. Hvilke "marinetettninger" er det du har brukt? Er sikker på at folk her på BP kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Felholm Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Takker så mye for gode svar!! Utrolig bra side dette, som jeg nok kommer til å benytte meg av mye i fremtiden. Kanskje jeg en dag får gitt noe tilbake og Tetting med plate tenkte jeg i utgangspunktet som en midlertidig løsning, da jeg veldig gjerne har lyst til å få den utpå i år. Båten er klinket og lekker i en del av et bord (ikke i selve sømmen) like under vannlinjen på babord side, samt i en skjøt på et bord rett over kjølen (som vel heter noe spesielt?). Treverket her er ikke 100% på disse stedene, så tenkte derfor på plate som en god midlertidig løsning. Har brukt et marinetetningsmiddel fra Biltema. I sprekker på bord har jeg brukt jotuns Farm. Dette ser ut til å virke bra, men forstod dette kun skal brukes i sprekker og ikke i skjøter? Lurte også på om noen har forslag på et tetningsmiddel som kan påføres på vått underlag? Har hørt om "mauring", men ser på dette som litt ambisiøst for en nybegynner som meg... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Ja her på BP er det bare å spørre i veg Da jeg logget meg på for første gang for litt over et år siden hadde jeg nettopp kjøpt meg min første trebåt og viste null og ingen ting om båtlivets mange trivaliteter. Pleier å si at alt jeg vet om trebåter og båtliv har jeg lært her på BP. Jeg har aldri vært redd for å stille de dummeste spørsmål. Noen ganger er jeg blitt mobbet fordi noen mener at "det er da noe alle vet" Men jeg lever etter mottoet...det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Et tettningsmiddel som er blitt brukt på trebåter i umindelige tider er det som kalles "drev" Dette er et hampstoff som er innsatt med tjærestoff og ser slik ut. Dette stikker du forsiktig inn i sprekkene med en tynn kniv. Redigert 20.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mergulhito Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hei, jeg har ei blybot på min båt etter at jeg slo et hull den en gang, og hvis du ser på gamle trebåter er blybøter ikke uvanlig (se på han fra vraktangen med sabben i den sjarken, jeg synes jeg husker at den båten er full av blybøter) Bly har vært brukt i lange tider, det er litt elastisk og lett bøyelig, jeg ville ha lagt et lag med den tynneste farmen på båten, en lerretsbit, og farm på blyplaten, og så stifter du det fast med små kobberstifter(tacks). da har du tettet det skikkelig, men det er greit å fjerne igjen, og om noe løsner, begynner bare båten å lekke, du har ikke en stiv stålplate hengende halvveis fast med skruer langt inn, med muligheter for at ting kan gå i stykker. En blybøt løser saken noen år, men utskifting er det eneste permanente. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hei du skriver att du kunne tenke deg og få den på sjøen i år ?????????????? om trebåten har ligget på land til nå så lekker den jo som en sil har du ikke hatt den på vannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Felholm Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hadde den så vidt ned på vannet, men lakk så mye at den måtte heises opp igjen... Før jeg kjøpte den hadde den ligget på land i ca 2 år, tørr som pokker. Har etter dette tettet en god del, samt hatt vann i den. Nå har jeg som sagt bare to sprekker/hull jeg må tette før den forhåpentligvis er rimelig tett. Har ihvertfall lært en haug mer enn jeg visste for noen måneder siden om treverk, så har vel kommet noe godt ut av det også;) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 En blybot er en mulig løsning, men jeg har plukket av noen blybøter i mitt liv, og det er ikke alltid like hyggelig det man finner under dem etter noen år. Her danner det seg ofte permanent fuktighet, og virket brytes lettere ned. Akkurat det samme skjer ved bruk av ishud, om ikke den fra tid til annen fjernes og virket under behandles. Men dersom båten din står på land nå, så kjøp litt epoxy og fyllmasse. Fjern råteflekker, dersom det er råte det er snakk om, tørk veden rundt "operasjonssåret" ved hjelp av aceton og fyll igjen med fortykket lim. Er skaden stor, skjærer du omtrentlig til et trestykke og feller inn. Mauring er forresten en god idè. Fyll en bærepose med fin sagflis og snurp igjen åpningen. Dytt den så under båten fastbundet til f.eks. en båtshake, og sprett den opp med kniv festet til en stang. Båten vil trolig være tett i løpet av minutter. Og endelig: dersom båten din lekker litt når den står på land fyllt med vann, betyr ikke det nødvendigvis at den vil lekke tilsvarende når den kommer i sjøen. Når det gjelder driving med tjæredrev, skal dette bare benyttes i kjøl og stevner i en klinkbygget båt, og for all del: driv ikke sprekker (skører) i selve bordgangene. gon Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Når det gjelder driving med tjæredrev, skal dette bare benyttes i kjøl og stevner i en klinkbygget båt, og for all del: driv ikke sprekker (skører) i selve bordgangene. Ehhh. . . . . Klinkede båter bør ikke drives i det hele tatt, det bare sprenger ut bord og/eller spikerfester. Store sprekker i bordene avhjelpes best ved å legge en ca. 5 cm bred kobber-remse med en pappbit under (eller sink om det er galvanisert søm) på innsiden og klinke den fast med søm (rø er ikke nødvendig), men noe tettere enn øvrig i suene. Reparasjonen synes lite og hindrer også sprekken i å utvide seg mer. (Den helt fagmessige løsningen er (med tiden) å skifte ut hele bordet og da spiller noen ekstra hull ingen rolle). Mindre sprekker tetter seg selv når treverket trutner, (forsåvidt større også,men det tar noen uker i vann). Samme metode kan brukes over bordskjøtene (skaringene), søm som blir dekket av platen må tas ut og klinkes på ny når platen er på plass. Slike reparasjoner holder ofte hele båtens levetid. Langs kjøl og stevn kan med fordel syrefaste (senkehode)skruer settes inn mellom de eksisterende naglene, de trekker og holder bedre enn spiker. Eventuelt kan hver spiker gis ett slag med en hammer. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Reserfjord Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Jeg har kommet over et middel som jeg har stor tro på. Gamlekara i havna sier det ærstatter godt gammel drev og farm. Dette er egentlig et taktekkingsmiddel som heter Roof7 Det består av asfalt og tjære i tillet til å være armert med glassfiber. Dette skal (på tak) holde i 20 år og er VELDIG elastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 (redigert) Og dette middelet skal alså også kunne brukes til å tette båter? Hvem forhandler dette? PS, fant ut en del om dette produktet ved å søke på nettet. Ser spenende ut. Blandt annet fordi det kan påføres selv om det er fuktig. Men hva skjer etter 20 år da.... Du vet vi trebåtfolk har lange tidsperspektiv..... Redigert 21.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
ABokn Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Før i tiden da jeg hadde trebåt, en 21 fots gavlebåt, så lakk alltid båten når den hadde ligget og tørket på land. Etter en stund i sjøen, ble den tett. Det vil si, den lekkte alltid litt men ikke mer enn det jeg vil kalle akseptabelt i en trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Roof7 Det består av asfalt og tjære i tillet til å være armert med glassfiber. Dette skal (på tak) holde i 20 år og er VELDIG elastisk. Har brukt dette til å tette mellom bordgangene undet vannlinjen. Fungerer godt. Brukte vinkelsliper til å frese et LITE spot mellom bordene, la en "streng" med Roof7 og glattet med våt finger.. Flotte greier.........så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 (redigert) Og dette middelet skal alså også kunne brukes til å tette båter? Hvem forhandler dette? PS, fant ut en del om dette produktet ved å søke på nettet. Ser spenende ut. Blandt annet fordi det kan påføres selv om det er fuktig. Men hva skjer etter 20 år da.... Du vet vi trebåtfolk har lange tidsperspektiv..... De jeg har snakket med anbefaler dette stoffet på det høyeste. Har ingen erfaringer med stoffet uten om påføringen som jeg har bedrevet med de siste dagene. Men, det bør være et et godt skyssmål at Osa har benyttet seg av Roof7, han har peiling! Jeg kjøpte stoffet på sørbø trelast i Stavanger. Denne butikken er en del av byggmakker. Det med at stoffet "holder i 20 år" handler om at produsenter av takktekkingsprodukter må (i følge det jeg har hørt) kunne garantere produktene i 20 år. Etter dette faller garantien bort, men det kan godt være produktet holder videre. Det må sies dette gjelder TAK ikke båt. Men, selv på boksen til roof7 står det at det kan benyttes på båt. Jeg setter min lit til stoffet, å kommer gjærne med en oppdatering på hvordan det ser ut når jeg hiver båten opp. Jeg har og forsterket kjølen min de siste dagene ved hjelp av 4mm tykke kobberplater. Disse har jeg boltet fast med gjennomgående syrefaste bolter. Bak disse har jeg smurt Roof7. Forøvrig må jeg gi honør til Osa som nok en gang lager lett forståelige og lærerike figurer! Redigert 22.Juli.2009 av Reserfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.