Jump to content

Askeladden 515 med 115hk, 30 knop?

Nessieboy

Recommended Posts

Noen med erfaringer med topp fart med en mariner 115 hk på en askeladden 515?

Synes farten er så merkbar forskjellig at jeg frykter for motor havari!"¤%&

Har testet komp på alle 4 syl men ikke noe vesentlig svik der så langt...

Mener at jeg har kjørt i 41knopp men i dag oppnår jeg ikke mer en 33knopp..

kan det være så enkelt som gasser/tennings feil?????

Frustrert skipper ønsker svar/tips.................

Redigert av Nessieboy (see edit history)

Har selv en Askeladden 535 med 115 Optimax motor, og denne gjør litt i overkant av 40 knop med meg og full tank samt litt "stæsj"

Askeladden 515 er vel på en måte lillebroren til 535, men da med dekk forran.

Vekten på våre båter er nok ganske så lik, men mulig at din er ørlite grann lettere.

Med en riktig konfigurert 115HK'er på hekken tror jeg nok 40 knop bør forventes ja. 33 knop høres lite ut, men hvis båten har ligget lenge på vannet og det er mye groe under, har jeg hørt at dette kan nedsette farten på båten betraktelig. Kan jo også hende at knopmåleren eller "hjulet" som gir måleren din data ikke fungerer som det skal, slik at den kan spille deg ett puss.?

En motor mister vel ikke effekt på den måten uten at det er noe galt, eller at den bevist har nedsatt turtallet for å ikke skade "seg selv". Men jeg mener at dette ville du hørt.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hadde en nabo som hadde den type båten med en 90hk merckury 4-T ga ca 36 (gps) knop (tror jeg det var)

Om så skulle nok du kommet litt høyere da med 25hk mere, ja nærmere 40 vil jeg tro.

Men spørsmål.... du nevner ikke om farten er trykklogg eller gps målt.. ?

Takker for svar,,, farten er målt trykk/gps

Skal det ha noe si på tank nivå da??? hal tank 33 knopp!!!

Båten ligger i fersk vann å er nybehandlet under. på test tur i vår var jeg oppe i 40 knopp på måleren i båten...

Husk at båten går saktere i ferskvann enn saltvann...

Så lenge båten er nybehandlet under (med samme bunnstoff som før) og farten er såpass mye dårligere, kan det kanskje se ut til at det er noe galt med motoren...

Hva er turtallet ved 33 knop?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Ja er klar over det med fersk vann,,, når det gjelder turtallet ble jeg litt usikker men ca rundt 5000 en plass....

Turtallet virker jo litt lavt da... skal ikke denne motoren like seg best rundt 5750rpm? (2-takter) eller ca. 6.000rpm? (4-takter)

Det man tankinnholdet skal ikke påvirke så mye, så det kan du slå fra deg.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

Takker for svar,,, farten er målt trykk/gps

*snip*

Så du har målt både på gps og speedometert som er i dashbordet?

Vel uansett mitt poeng er dash-bordspeedemeteret (trykklogge) måler fart i vann.

Så med-strøm og mot-strøm og vind har noe å si på den målingen. Skjønner...

Gps måler fart over grunn

turtallet 5000 er nok lite om det er det, men om det er det samme som det har vært alltid?

Og du har 4-syl, det er 4-takt EFI som jeg vet. Så om det er det så skal maks turtalls område ligge mellom 5000-6000rpm (nærmest mulig 6000 WOT)

Redigert av KenBjork (see edit history)
skal sjekke turtallet nermere... hva skal det ligg på ca da 5700???

Er det en 2-takter du har så skal den vel ligge på 5750rpm (optimalt) på denne motoren. (er ikke heeeelt sikker på dette dog)

Har mercury/mariner laget 4syl 2-takter altså...

Alla johnsons/evinrude v4 2 -takt.

Alle sammen rope på DROOOOLL :drink:

Kanskje jeg skal stoppe :drink: nå...

Vel hvertfall om det er tilsvarende johnsons/evinrude v4 2 -takt, så er det normalt at den nyser på tomgang til tider.

Jeg hadde en v4 på gammel båten, husker ikke maks rpm.. men rundt 5500rpm WOT

Du har altså noenlunde "riktig" turtall... men alikevel så gjør den "kun" 33 knop... mot ca. 40 knop tidligere..... begge målt med GPS.

Da må det vel være noe som "bremser" båten på noe slags vis.... (føler jeg må bevege meg fra en aktiv til en litt mer innaktiv posisjon nå.... hehe)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...