beauty of aqua Startet 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2009 Hei! Lurer egentlig på hva medlemmene utfører på rutinesjekk i motorrommet,og hvor ofte. jeg gjør følgende: -sjekker sjøvannsfilter -peiler olje -tapper om nødvendig vannutskiller -sjekker reimer -ser etter lekasje -dusjer motoren med cr 666 -vasker ut så det ser rent og pent ut Noen som har noe og tilføye av gjøremål som burde gjøres,og evt.hvordan dette gjøres Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
strawberry Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 (redigert) Hei! Nyttig spørsmål! Jeg gjør vel omtrent som du beskriver, i tillegg tørker jeg over og "under" med en ren fille for å tørke vekk "støv" fra reimer og desslike, samtidig som jeg er obs! på mulige lekkasjer! Drar gjerne litt i slanger og koblinger for å sjekke at disse sitter! Dette siste har særlig på tidligere,eldre båter vist seg å være meget nyttig og forebyggende! Tørt og rent motorom er et must i forhold til å ligge et skritt foran mulige avvik! Mvh. Strawberry Redigert 21.Juli.2009 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
beauty of aqua Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 ok,takk for den strawberry! da er det bare å slite og dra til krampen tar meg på neste inspeksjon Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
kjetil_k Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Ved daglig innspeksjon: -Sjekker at jeg har tilstrekkelig kjølevann på ekspansjonstankten. -Peiler motorolje. -Sjekker vannutskiller. -Sjekker sjøvannsfilter. -Kjenner etter at reimer er tilstrekkelig stramme. -Visuell kontroll, ser da etter lekasje, løse bolter/muttrer osv. I båten står dett VP KAD 43 maskin. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 hvordan sjekker du nivået i ekspansjonstanken,og hvor ligger denne? ser at du har en litt mer voksen kad enn meg,men de ligger vel kansje noenlunde samme stedet(?) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Fjord24 Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 hvordan sjekker du nivået i ekspansjonstanken,og hvor ligger denne?ser at du har en litt mer voksen kad enn meg,men de ligger vel kansje noenlunde samme stedet(?) Anbefaler å lese gjør det selv manualen i dokument arkivet. https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...post&id=118 Du finner flere der. På min KAD43 er ekspansjonstanken plassert mellom kompressor og luftfilter på toppen av motoren. På KAD32 er den vel over generator bak sjøvannsfilter på toppen av motor. Begge har plast tank. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Om en ikke har automatikk på det må man huske og skyte separatorene. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 daglig inspeksjon utføres ikke. går ofte en uke av gangen jeg er nedi der , og da peiles olje , ser etter lekkasjer, og kontrollerer kjølevannsnivået i varmeveksleren.. skal jeg på lengre turer uttaskjærs , kontroleres alt før avreise.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
motor Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Rutinesjekk... Får no holde at det utføres service på høsten. Da trenger ikke motoren mer ettersyn før neste høst. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Om en ikke har automatikk på det må man huske og skyte separatorene. hva menes med dette? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
avsluttet Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 vannskilleren kanskje? Ellers hadde jeg en såkalt inspeksjon nå i uka som gikk. Rengjort saltvannslangene. Saltet presser seg under slangeklemmene etter noen år og det begynner å dryppe, og da nytter det nesten ikke å stramme den. Slangene må av og rengjøres i endene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Åpner på gløtt og snuser nedi en gang eller to i uka. Lukter den normalt er allt oki Ellers peiles olje ca måndtlig:smiley: har ikkje sjøvannsfilter...ennå.... Alle slanger sjekkes før sesongstart. Er det tvil om tilstand så skiftes slangene. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
olpi Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Sjekker av og til oljenivå, kjølevæskenivå, at det ikke er lekkasjer e.l. Kilerem sjekkes/strammes en gang, kanskje 2 i løpet av sesongen. Vannutskilleren sjekkes/tappes en sjelden gang. Har aldri opplevd vann i dem (3 båter). Bruker HD Ellers sjekkes det elektriske av og til, og fettkoppen etterstrammes en sjelden gang. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 er det bare jeg som dusjer motoren regelmessig med crc 666?begynner å lure på om jeg gjør noe dumt?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Det er vel egentlig bare å se jevnlig over at alt er som det skal og holde det rent så blir det lettere å se om noe er galt. Hvis motor er av eldre årgang vil det jo bli viktigere å sjekke olje og andre slitedeler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Sjekker olje, frostvæske, slanger og reimer. Ser også etter lekkasjer av ymse slag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 er det bare jeg som dusjer motoren regelmessig med crc 666?begynner å lure på om jeg gjør noe dumt?? dumt? nja. min erfaring er at crc og lignende dunster av ved varm motor. og hvis man dusjer på varme steder som eksosmanifold\turbo osv vil man kunne øke risikoen for brann. da jeg litt mere en tipper at crc gassen er rimlig brannfarlig. jeg dusjer med slikt hver høst når båten skal i opplag. men da varmkjøres motoren på våren med åpne motorluker , og det lukter rimlig lenge fra tynnstoffet som skal gasse bort. men på kalde områder som motorfester osv , gjør det kansje ikke så mye , bortsett ifra at jeg tror motorpakken din blir mye mere lettantennlig ved evt kortslutninger på ledninger osv. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Slår på strøm, starter og drar på tur. Ingen omhyggelig sjekk av alt eg allerede veit. I love my rock crushers in the basement. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Etter motorhavari i romjulen pga slange til oljekjøler som hoppet av, sjekker jeg nå betydelig oftere! I mitt tilfelle var alt nytt og i god stand. Jeg hadde akkurat fylt diesel og tenkte faktisk tanken på å åpne luka og ta en kikk i motorrommet, men slo det fra meg da jo alt uansett var nytt under et år før og jeg bare hadde et kvarters tur tilbake til båtplassen. Fem minutter senere hadde motoren skåret seg, og hele motorrommet var oversprøytet med motorolje! Hadde jeg lettet på luka da tanken kom over meg hadde jeg nok hatt samme motor fortsatt . Så heretter sjekker jeg heller en gang for mye.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Enzo Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Gikk det ikke en alarm om oljetrykk ? Jeg peiler oljen 2-3ggr i sesongen og tapper vannavskilleren en gang eller to , mer er det vel ikke noen vits å gjøre , er jo ingen krise om motoren stopper Redigert 24.Juli.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Slår på strøm, starter og drar på tur. Samme her.. dvs.. først slå av begge alarm systemene, deretter slå på strømmen, aktivere nødstoppbryteren igjen, fyre opp og sjekke instrumentene.. Alles in orden.. Kast loss! :) Men, jeg åpner motor roms luka etter vi har forlatt brygga i blandt, for jeg har plass til begge store fender kuler der nede :-) Så om vi ikke skal bruke dem om kort tid, legges de ned der. :-) Samtidig som luka er åpen sjekkes det at det er fortsatt rent og pent og ingen uvanlige lukter/syn osv. :-) Redigert 24.Juli.2009 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
bjoris Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Sjekker olje og ser etter lekkasjer, samt sjekker reimer og sjøvannsfilter, men ikke hver gang. Det viktigste jeg gjør er nok at jeg sjekker hver gang jeg forlater båten, min teori er at det mest sannsynlig vil oppstå lekkasjer under drift derfor er det viktig å sjekke før en forlater båt hvis det feks har begynt å lekke inn sjøvann... På de båtene jeg har hatt enkel tilgang til sjøvannskrana har jeg stengt denne, men på Hansen er det en skrukrane som tar evigheter å skru igjen så dermed lar jeg den stå åpen, når den ikke lekker når jeg går ser jeg det nesten som umulig at den kan begynne å lekke når alt står helt i ro uten påvirkning... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Gikk det ikke en alarm om oljetrykk ? Har montert alarm nå ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Beauty of Aqua: Spraye med CRC 6-66 elle WD-40 gjør jeg bare før opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hei Under rutinesjekk observerte jeg oljelekkasje ifra oljetrykksvakt eller oljetrykksgiver. Akkurat blitt eier av båt med Kad43 timer 1100. Totalt ukjent med Vp motorer. Er det nok å stramme til giverne, evt bruke gjengetape eller kjøpe nye? Oljelekkasjen sprer seg nedover motoren, ikke mye , men det blir litt søl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.