Jump to content

hva gjør dere på rutinesjekk i motorrommet?


beauty of aqua

Recommended Posts

Motorrommet blir stort sett inspisert etter hver tur. Oljen peiles hver 10 driftstime ca. Ellers visuell kontroll for å se etter lekkasjer og lignende. Etterteite slangeklemmer og slikt. Forfilter og dieseltank sjekkes / tappes et par tre ganger på sesongen. Pakkboks smøres en gang i blant.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nyttig tråd dette, for en fersking. Jeg peiler olje, sjekker sjøvannsfilter og ser etter lekkasjer. Har dratt til pakkboksen i ny og ne.

 

Men så var det den der vannutskilleren. Hvordan tømmer jeg den? Ser at det er litt vann i bunn, men har foreløpig latt det stå til i påvente av mer kunnskap. Noen som har en enkel oppskrift? :crazy:

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post
Share on other sites

Men så var det den der vannutskilleren. Hvordan tømmer jeg den? Ser at det er litt vann i bunn, men har foreløpig latt det stå til i påvente av mer kunnskap. Noen som har en enkel oppskrift? :crazy:

 

Alle vannutskillere eg kjenner til har tappeskrue i bunn av glasset. Hold en kopp under for å samle opp grumset og løse forsiktig. Er som regel trykk slik at vann og grums renner ut. Samles i en tom kanne gjennom sesongen, og leveres til miljømotak :smiley:

 

Endel saparatorer er montert på vakumside i dieselayatemet for å gi riktig effekt. Da akn det være litt meir jobb å drenere. Kanskje må en da løse opp lokk på toppen for å slippe inn luft slik at vann i bunn renner ut.

Må da etterfylles med diesel før lokket monteres igjenn.

Eit alternativ er å montere en ballongpumpe "in-line" før filter. Lett å pumpe opp ny diesel, og fint å få pumpet litt trykk

for å spyle ut grums :smiley:

 

Her viser filter og pumpe :smiley:

07.04.2009_046.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takker for kjapt svar! Har registrert en vingemutter i bunn av glasset, men har ikke våget å røre den. Har også sett at det er en gjennomgående bolt med vanlig sekskant på toppen. Da skal jeg med andre ord ikke gjøre noe med denne vil jeg tro. Skal prøve denne neste gang jeg er i båten. :cheers:

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...