Zach Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Sjekker olje og lekkasjer for hver tur. Øvrige sjekkes en gang pr sesong, dvs. pr ca hver 50-70 time. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Motorrommet blir stort sett inspisert etter hver tur. Oljen peiles hver 10 driftstime ca. Ellers visuell kontroll for å se etter lekkasjer og lignende. Etterteite slangeklemmer og slikt. Forfilter og dieseltank sjekkes / tappes et par tre ganger på sesongen. Pakkboks smøres en gang i blant. Redigert 7.August.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Bortsett fra det som stort sett er listet opp her, sjekker eg at lite dreneringshull på kjøleren ikke er tett. Dette skal drenere ut kondensvan i kjøleren, slik at dette ikke går inn i motor, dette gjelder vertfall volvo TAMD 74. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruys Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Nyttig tråd dette, for en fersking. Jeg peiler olje, sjekker sjøvannsfilter og ser etter lekkasjer. Har dratt til pakkboksen i ny og ne. Men så var det den der vannutskilleren. Hvordan tømmer jeg den? Ser at det er litt vann i bunn, men har foreløpig latt det stå til i påvente av mer kunnskap. Noen som har en enkel oppskrift? Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Men så var det den der vannutskilleren. Hvordan tømmer jeg den? Ser at det er litt vann i bunn, men har foreløpig latt det stå til i påvente av mer kunnskap. Noen som har en enkel oppskrift? Alle vannutskillere eg kjenner til har tappeskrue i bunn av glasset. Hold en kopp under for å samle opp grumset og løse forsiktig. Er som regel trykk slik at vann og grums renner ut. Samles i en tom kanne gjennom sesongen, og leveres til miljømotak Endel saparatorer er montert på vakumside i dieselayatemet for å gi riktig effekt. Da akn det være litt meir jobb å drenere. Kanskje må en da løse opp lokk på toppen for å slippe inn luft slik at vann i bunn renner ut. Må da etterfylles med diesel før lokket monteres igjenn. Eit alternativ er å montere en ballongpumpe "in-line" før filter. Lett å pumpe opp ny diesel, og fint å få pumpet litt trykk for å spyle ut grums Her viser filter og pumpe Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruys Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Takker for kjapt svar! Har registrert en vingemutter i bunn av glasset, men har ikke våget å røre den. Har også sett at det er en gjennomgående bolt med vanlig sekskant på toppen. Da skal jeg med andre ord ikke gjøre noe med denne vil jeg tro. Skal prøve denne neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.