Jump to content

hva gjør dere på rutinesjekk i motorrommet?

beauty of aqua

Recommended Posts

Hei!

Lurer egentlig på hva medlemmene utfører på rutinesjekk i motorrommet,og hvor ofte.

jeg gjør følgende:

-sjekker sjøvannsfilter

-peiler olje

-tapper om nødvendig vannutskiller

-sjekker reimer

-ser etter lekasje

-dusjer motoren med cr 666

-vasker ut så det ser rent og pent ut

Noen som har noe og tilføye av gjøremål som burde gjøres,og evt.hvordan dette gjøres :confused:

:seeya::seeya:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hei!

Nyttig spørsmål!

Jeg gjør vel omtrent som du beskriver, i tillegg tørker jeg over og "under" med en ren fille for å tørke vekk "støv" fra reimer og desslike, samtidig som jeg er obs! på mulige lekkasjer!

Drar gjerne litt i slanger og koblinger for å sjekke at disse sitter! Dette siste har særlig på tidligere,eldre båter vist seg å være meget nyttig og forebyggende!

Tørt og rent motorom er et must i forhold til å ligge et skritt foran mulige avvik!

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Ved daglig innspeksjon:

-Sjekker at jeg har tilstrekkelig kjølevann på ekspansjonstankten.

-Peiler motorolje.

-Sjekker vannutskiller.

-Sjekker sjøvannsfilter.

-Kjenner etter at reimer er tilstrekkelig stramme.

-Visuell kontroll, ser da etter lekasje, løse bolter/muttrer osv.

I båten står dett VP KAD 43 maskin. :wink:

hvordan sjekker du nivået i ekspansjonstanken,og hvor ligger denne?

ser at du har en litt mer voksen kad enn meg,men de ligger vel kansje noenlunde samme stedet(?) :seeya:

Anbefaler å lese gjør det selv manualen i dokument arkivet. https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...post&id=118

Du finner flere der.

På min KAD43 er ekspansjonstanken plassert mellom kompressor og luftfilter på toppen av motoren.

På KAD32 er den vel over generator bak sjøvannsfilter på toppen av motor.

Begge har plast tank.

er det bare jeg som dusjer motoren regelmessig med crc 666?begynner å lure på om jeg gjør noe dumt??

dumt? nja. min erfaring er at crc og lignende dunster av ved varm motor. og hvis man dusjer på varme steder som eksosmanifold\turbo osv vil man kunne øke risikoen for brann. da jeg litt mere en tipper at crc gassen er rimlig brannfarlig.

jeg dusjer med slikt hver høst når båten skal i opplag. men da varmkjøres motoren på våren med åpne motorluker , og det lukter rimlig lenge fra tynnstoffet som skal gasse bort. men på kalde områder som motorfester osv , gjør det kansje ikke så mye , bortsett ifra at jeg tror motorpakken din blir mye mere lettantennlig ved evt kortslutninger på ledninger osv.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Etter motorhavari i romjulen pga slange til oljekjøler som hoppet av, sjekker jeg nå betydelig oftere! I mitt tilfelle var alt nytt og i god stand. Jeg hadde akkurat fylt diesel og tenkte faktisk tanken på å åpne luka og ta en kikk i motorrommet, men slo det fra meg da jo alt uansett var nytt under et år før og jeg bare hadde et kvarters tur tilbake til båtplassen. Fem minutter senere hadde motoren skåret seg, og hele motorrommet var oversprøytet med motorolje! Hadde jeg lettet på luka da tanken kom over meg hadde jeg nok hatt samme motor fortsatt :headbang: . Så heretter sjekker jeg heller en gang for mye....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Slår på strøm, starter og drar på tur.

Samme her.. dvs.. først slå av begge alarm systemene, deretter slå på strømmen, aktivere nødstoppbryteren igjen, fyre opp og sjekke instrumentene..

Alles in orden.. Kast loss! :)

Men, jeg åpner motor roms luka etter vi har forlatt brygga i blandt, for jeg har plass til begge store fender kuler der nede :-)

Så om vi ikke skal bruke dem om kort tid, legges de ned der. :-)

Samtidig som luka er åpen sjekkes det at det er fortsatt rent og pent og ingen uvanlige lukter/syn osv. :-)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Sjekker olje og ser etter lekkasjer, samt sjekker reimer og sjøvannsfilter, men ikke hver gang. Det viktigste jeg gjør er nok at jeg sjekker hver gang jeg forlater båten, min teori er at det mest sannsynlig vil oppstå lekkasjer under drift derfor er det viktig å sjekke før en forlater båt hvis det feks har begynt å lekke inn sjøvann... På de båtene jeg har hatt enkel tilgang til sjøvannskrana har jeg stengt denne, men på Hansen er det en skrukrane som tar evigheter å skru igjen så dermed lar jeg den stå åpen, når den ikke lekker når jeg går ser jeg det nesten som umulig at den kan begynne å lekke når alt står helt i ro uten påvirkning...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...