Jump to content

To delfiner observert mot Oslo


hawthorne

Recommended Posts

Ja, vi har observert de år om annet, siste gang for tre år siden. Det er delfiner ja. Har video av de da de underholdt ei ukes tid i båthavna vår.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Niser har også ryggfinne. Men Mouche er på topp tre som kverulanter her inne, så jeg ville tatt det med stoisk ro om jeg var deg.

 

Festlig!

 

For noen er det av interesse om det er delfiner eller niser, for andre ikke. Så vidt jeg vet så er det vanligvis niser man ser inne i Oslofjorden, ikke delfiner, og derfor tillot jeg meg å spørre!.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man ser på bilder av disse dyrene og sammenligner, her har du f.eks bilder av en nise:

 

http://www.altaposten.no/lokalt/bildeserie/article257297.ece

 

Har selv også regelmessig oppgjennom årene sett disse dyrene i Oslofjorden og trodde tidligere alltid at det var delfiner, men har senere år lært/erfart/hørt at det vanligvis er niser som er en tannhval.

 

Fornøyd?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da synes jeg du skal hjelpe oss hjelpeløse med å slå inn spikeren og gi oss svaret med din dokumentasjon? :wink:

Jeg har ikke sagt at jeg har bedre dokumentasjon, bare skrevet at ditt spørsmål er håpløst av åpenbare grunner.

 

Og nei, jeg har bedre ting å drive med enn å diskutere med en av baatplassens verste kverulanter.

 

Vi observerte en av dem ute på Breiangen for en drøy måned siden. Et flott syn.Den holdt oss med selskap en kort stund.

Delfiner eller niser? :lol:

Link to post
Share on other sites

Nise er lys under og mørk oppå. Delfinen er vel ensfarga?

De to vanligste delfinene i norsk farvann - kvitnos og kvitskjeving - har markerte hvite felter.

Tumleren (som ikke er så vanlig i Norge) er 'flipper' delfinen. Den er grå uten markerte tegninger.

 

Niser er ikke nyskjerrige, og forsvinner som regel om man nærmer seg med båt. Delfiner og spekkhoggere kommer gjerne bort for å ta en titt på båten.

 

..og hadde jeg ikke flyttet fra Oslo for 14 år siden så hadde jeg ikke visst dette, men her opplever vi alle disse dyra år om annet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

De jeg har sett og har på video har nebb slik som Flipper på TV. De la seg ofte foran båten vår da vi gikk sørover mot Håøya. Dette var for tre år siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fant en film av den tumleren som pleide å tilbringe sommerne i Skudeneshavn og Stavanger på slutten av 90 og begynnelsen av 2000 tallet. Denne har jeg klødd på magan. Trengte ikke å bade en gang, han svømte bort til badeplatformen og rullet over på ryggen.

En gang var den borte og dytta på roret vårt under en regatta :smiley:

Rormann (satt med rorkult) skvatt litt da han plutselig fikk en kraftig dytt i roret så båten la over. Et par sekunder etter dukket han opp og pustet ut med fiskeånden sin, så da visste vi hvem det var.

 

Seilbåter er litt kjedelige for tumlere og kvitskjevinger - for dårlig fart, de forlater oss raskt til fordel for bulben på en lastebåt om en dukker opp.

 

Et par år siden sist vi hadde noen stedfaste av disse nå, men det dukker nok opp en engang.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det var tre niser som kom og lekte mellom optimistjollene når jeg hadde seilkurs forrige uke. Til stor glede og beundring for barna! En av jentene ble så fasinert over nisene at hun glemte å følge med på eget seil, og kullseilte oppi det hele :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Sjønner ikke helt sensasjonen rundt dette. I år har jeg sett Nise, Springer (Delfin), Grinval, Vågeval, Staurval (Spekhoger) og Spermasetval i Vestfjorden. Er man en del på sjøen ser og opplever men en del i løpet av et år. Men det er jo altid lit stas når Springeren leker freme i baugsjøen en stund før den forsvinner jeg har forøvrig aldrig set kun et enkelt individ det er somoftes flere sammen når de kommer settende.

Link to post
Share on other sites

Og nei, jeg har bedre ting å drive med enn å diskutere med en av baatplassens verste kverulanter.

Dette var et høyst undødvendig svar til en av av båtplassens største bidragsytere. Mouche har bidratt mer til dette fantastiske forumet en du noen gang kommer til å gjøre. At han ofte stiller kritiske spørsmål, og får andre til å måtte revurdere sine synspunkter, er en egenskap flere av oss kan bli bedre på. Det har lite med kverulering å gjøre.

Om du har noe uoppgjort med han bør du uansett unnlate å spre slik drit i en tilfeldig tråd.

Det aktuelle spørsmålet var forøvrig høyst relevant.

Link to post
Share on other sites

Sjønner ikke helt sensasjonen rundt dette. I år har jeg sett Nise, Springer (Delfin), Grinval, Vågeval, Staurval (Spekhoger) og Spermasetval i Vestfjorden. Er man en del på sjøen ser og opplever men en del i løpet av et år. Men det er jo altid lit stas når Springeren leker freme i baugsjøen en stund før den forsvinner jeg har forøvrig aldrig set kun et enkelt individ det er somoftes flere sammen når de kommer settende.

 

Østlendinger lar seg nok forbause mer enn Nordlendinger :lol: Selv synes jeg dette er stilig å se i Oslofjorden, har vi ikke hatt gasnke store haier i Oslofjorden også?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...