Oksvald Startet 22.Juli.2009 Del på Facebook Startet 22.Juli.2009 Hei alle! Er helt fersk som båtfører og fikk min første båt nå på forsommeren. Har hatt noen korte, men fine turer i Bunne-/Oslofjorden så langt. Noen negative erfaringer har jeg dessverre allerede gjort meg - erfaringer som etter mitt ferske båtskjønn burde vært totalt unødvendige. Virker som om enkelte har en litt "vannet er for alle" (fritt oversatt fra "lufta er for alle")......Når du har en hel fjord å ta av og det sitter en familie med små barn i en liten båt (Bella 512 er knappe 17fot), hvorfor i alle dager drar du den feite båten din forbi i 30 knop med to meters avstand??? Dette og lignende har jeg opplevd HVER gang jeg har vært utpå - enten selvopplevd eller som vitne. At folk tør å padle kajakk i denne fjorden fatter jeg ikke. Min bror med familie lånte båten i forrige uke og kun en rask unnamanøver fra deres side gjorde at de unngikk å bli rent i senk. Den andre båten passerte uten noen der gjorde mine til at de hadde sett noenting. Bare jeg/vi som har hatt uflaks eller er det så ille? Her inne ser jeg det er masse folk med lang erfaring fra sjøen - er det en endring til det verre i den senere tid, eller har det alltid vært slik? Er det det samme andre steder, eller er dette et Oslofenomen? Hilsen fersking Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Dra nordover.. Bar hyggelige folk og masse plass.. Neida fra spøk til revolver. Har hørt mange som klager på folk som ikke viser hensyn til sjøs. Må innrømme at jeg ikke er en av . Jeg er i Kragerø hver sommer, og opplever ikke værre tilstander de siste årene en tidligere, Men at det er flere båter på sjøen er ingen tvil. For meg kan det virke som det er de "lokale" som er de mest hensynsløse. Ikke turistene . Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
olpi Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Det kommer jo litt an på hvor du befinner deg. Med mindre båt synes jeg det er fornuftig å ikke ligge midt i de mest trafikkerte ledene. Holder man godt ut til siden har man ofte bedre muligheter (mer tid) til å legge baugen mot bølgene hvis noen lager store bølger. Ofte lager båter som går i 30 knop mindre bølger enn om de gikk i 15, men fartsgrenser må man jo uansett overholde. Det er er også god sjømannskap og ikke gjøre det svært ubehagelig og kanskje farefult for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 (redigert) Velkommen til forumet! Dette problemet blir vi vel aldri kvitt,større og større motorer,med tilsvarende hekkbølger. Det vil alltid være noen som skal tøffe seg,og vise hvor "store" de er! Redigert 22.Juli.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Nei det er nok blitt sånn desverre,virker som de skal tøffe seg for kompiser eller slekt,eller se på meg jeg er konge.Forstår ikke hvorfor de skal helst helt oppi siden for og lage store bølger Som du sier de har jo hele havet og boltre seg på.Ikke mange av dem som viser hensyn desverre. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
puddingen Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 2 mter unna???? Prøv å hive ut litt flytetau rundt båten din neste gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Snekker'n Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Er det det samme andre steder, eller er dette et Oslofenomen? Vet ikke om dette er et Oslo-fenomen, men er rimelig sikker på at det er et juli-fenomen. Har båten liggende i Kragerø, og i motsetning til Pjolter synes jeg at det blir værre for hvert år. Noen av oss har båter som kan dra med seg ufattelig mye sjø ved feil hastighet, og dette kan skape ubehag og fare for andre rundt oss. Tror ikke vi ofte nok kan minne hverandre på å ta hensyn på sjøen! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Wasco Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Velkommen til forumet og velkommen til båtlivets gleder og irritasjoner. Dette problemet er blitt diskutert i mange tråder her på BP, og det ser dessverre ut til at dette er og blir et problem. Kan ikke gjøre stor annet med det en å hennstille til alle båtførere om å vise hensyn og varsomhet. Så får vi håpe at i hvert fall noen oppfatter signalene. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Polarn Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Helt klart et økende problem, det var ikke så ille i Oslofjorden for 5 år siden som det er nå. Dette gjelder nok de fleste steder vil jeg tro. Hekksjø Admiraler er kommet for å bli, og bølgene blir større for hvert år også Hva kan man gjøre for å få 60 fotere til å gjynge litt mon tro? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
bliss X Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Kan ikke si meg enig. Synes det har blitt bedre i Oslofjorden de siste par årene. Mener det var værre for 3 - 4 år siden, men det blir selvsagt synsing Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Det blir dessverre verre å verre for vært år. Og da mener jeg i Juli mnd. Prøv å ligg stille i Vrengen sundet mellom Nøtterøy og Tjøme den aktuelle mnd. Det ser faktisk ut som de eldre er de værste. Ungdommen respekterer mye bedre farts sonene. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 (redigert) det er helt riktig :større kødder med større lommebøker men mindre erfaring og hjerner Redigert 22.Juli.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Danemann Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Tror det er mange amatører der ute som ikke vet hva hekkbølger er engang . En annen ting er dette med å hilse på hverandre, når sluttet man med det? Jobber ombord, går og setter meg på akterdekket for å ta en pause og en kopp kaffe i finværet, hilser på båter som stryker forbi 50 m unna. Da kikker ofte folket ombord der bare dumt på meg og hverandre. Visste ikke det var slutt på denne skikken, men lærer vel tilslutt. Er vel snart slutt på dette med å hjelpe hverandre der ute også, så neste gang man hører et Mayday-rop på vhf`n eller ser en som står og vifter med armene ombord er det bare å se en annen vei og ikke bry seg? Nei, skjerpe oss må vi; besvar en hilsen og hjelp til ved behov!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Polarn Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Så hva kan vi gjøre for å få en dead in water 60 foter til å gjynge litt slik at sjampanjeglassene faller av bordet dems? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Wasco Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 hmmmm...har mange tanker rundt det... Men tror ikke jeg skal gå ut offentlig med noen av dem. Kan risikere full krig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
pe_ha Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Utrolig mang hyggelige baatfolk paa fjorden. Naa er det jo dessverre slik at det altid finnes noen som maa oedelegge for andre, og det er vi dessverre noedt til aa leve med, synd men..... Er jeg paa sjoen, saa hilses det paa alle vi moeter, hilser de ikke tilbake er det greit nok, synes jo det er merkelig, koster ikke mange kalorier aa loefte paa lua synes jeg, men hva kan man gjoere... Sitér dette innlegget Per Link to post
Bützfleth Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Slutt å sutre! Ta heller båtene deres med hjem i badekarert igjen. Hvor de hørere hjemme. Tog du ann? Seriøst start med å vise hensyn selv. Ser her i Bergen at det er de minste som gi blaffen i det meste. Det virker nesten som de fortsatt er på veien...litt over fartsgrensen og skal bare forbi. Det er hekk bølgene som er problemet, så kikk bak dere! Bølger = problemer for andre i trange farvann og havner. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Problemet er vel at det er for mange med for dårlig kunnskaper om hvordan vi oppfører oss på sjøen.Derfor er obligatorisk opplæring for alle nødvendig. Selv har jeg opplevet at relativt unge båtførere med store båter totalt mangler sjømannskap og folkevett. Kun inngripen av meg selv har unngått ubehagelige opplevelser. Schierna Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 De vet de irriterer. Jeg har forsøkt å bruke hornet (120dB) idet de passerer bakfra, 8 - 10 meter unna, i en fjord som er 3 nm bred, 45 fot, 20 knop, (blir bølger av sånt). De stirrer stivt fremfor seg, som om ingenting har skjedd. Om det har blitt bedre eller verre? Det har jo blitt større og raskere båter i de 50 årene jeg har vært på sjøen, men selv for 50 år siden opplevde man at kaffekopper og brusglass (ikke så mye vin den gangen) gikk skott i mellom når noen som ikke hadde skjønt det, passerte. I helgen opplevde jeg folk i båt igjen. Møtende båt, ca 28 fot, med stikk motsatt kurs, men godt ut til styrbord for meg, ingen problemer. Vi hadde begge ca 5 - 6 knop. Jeg hadde observert han i lang tid, da han ca 30 meter foran meg dreide 90 grader til styrbord, og kom mot meg fra styrbord side, og med kollisjonskurs. Skulle nesten tro han hadde beregnet avstander og fart nøye. Han trodde tydelig at han hadde retten på sin side, selv etter en slik kursendring. Jeg slo akterover, ville ikke ha noen ulykke, men tillot meg å riste litt på hodet. Fikk fingern. Så, etter å ha passert foran baugen min med 2 meters avstand, la han seg tilbake på sin opprinnelige kurs.... Hvordan tenker slike mennesker? Nå drar jeg på ferie i ettermiddag, så da blir det maks 9 knuter i 10 dager ikke noe stress med fart, og har ikke tenkt å irritere meg over noe, bare coolen skikkelig. Vet ikke enda om det blir Bohuslän eller Telemarkskanalen, men det får admiralen bestemme. Været blir iht yr best i Vestre Götaland. Vi skal i alle fall innom Strømstad. Skal vel ikke fylle diesel der, men.. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
sildåpote Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Ha noen blylodd liggende klar, perfekt å kaste;-) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Tror det er mange amatører der ute som ikke vet hva hekkbølger er engang . En annen ting er dette med å hilse på hverandre, når sluttet man med det? Jobber ombord, går og setter meg på akterdekket for å ta en pause og en kopp kaffe i finværet, hilser på båter som stryker forbi 50 m unna. Da kikker ofte folket ombord der bare dumt på meg og hverandre. Visste ikke det var slutt på denne skikken, men lærer vel tilslutt. Er vel snart slutt på dette med å hjelpe hverandre der ute også, så neste gang man hører et Mayday-rop på vhf`n eller ser en som står og vifter med armene ombord er det bare å se en annen vei og ikke bry seg? Nei, skjerpe oss må vi; besvar en hilsen og hjelp til ved behov!!! Jeg leser til stadighet at dette er et fenomen som man har sluttet med, Men jeg vinker til alle jeg, og alle ( Nesten) vinker til meg. Så dette er en tradisjon som bør fortsette syntes jeg da.. Syntes det er hyggelig og skaper god stemning og tilhørighet. "Så hva kan vi gjøre for å få en dead in water 60 foter til å gjynge litt slik at sjampanjeglassene faller av bordet dems?" Fyyyyy tenk å velte en god champis for slikt formål.. Eneste gang det er verdt å ofre Champis er ved en dåp. Av en båt vel og merke. Mvh Champagnedrikkende Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Wasco Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Det ikke nok med opplæring...dessverre. De fleste som kjører bil i Norge har vel et førkort, og VET at det ikke er lov å kjøre fortere en 80 km på Norske landeveier. Men hvor mange av oss kan med hånd på hjerte si at vi aldri har overskredet den fartsgrensen Redigert 23.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nomen Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det ikke nok med opplæring...dessverre. De fleste som kjører bil i Norge har vel et førkort, og VET at det ikke er lov å kjøre fortere en 80 km på Norske landeveier. Men hvor mange av oss kan med hånd på hjerte si at vi aldri har overskredet den fartsgrensen Er 100% enig i det du sier der,opplæring er bra men kommer nok ikke til og gjøre noe med tankeløsheten til sjøs. Luftet en tanke her en dag,hva med og få fullført båtførerprøve inn som egen bokstav på førerkortet. Slik at hvis en blir tatt for eks. fyllekjøring/grov uaktsomhet med båt mister man "lappen" på lik linje som på vegen. Tipper risikoen for å bli forgjenger i inntil 2 år er med på å få folk til og skjønne alvoret,dette kombinert med økt kapasitet fra politiet sin side er vegen mot en tryggere skjærgård. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Jeg frekventerer tre områder regelemssig i løpet av sommersesongen; Indre Oslofjord, Kragerøskjærgården og Lillesand (Homborsund/Ulvøysund), og innimellom forflytter jeg meg også mellom disse områdene. Har mye ferie (sånn 8 uker) på denne tiden og er på sjøen stort sett hver dag, noen dager flere ganger eller hele dagen. Seiler (jolle eller større seilbåt), fisker stilleliggende/drivende eller dorger, driver med vannsport eller koseturer. Hva jeg synes? Jeg syne problemet er betydelig overdrevt og opplever sjelden episoder som er ubehagelige! Jeg synes folk flest er hensynsfulle og blide, men evnen til å vurdere egne hekkbølger og effekten/kraften av disse er ikke imponerende! En ting jeg har lært meg er at å bedømme avstand på sjøen er vanskelig, og som regel tror jeg avstanden er langt større enn hva jeg anslår. Hva med å ha f.eks en pose med grønne erter (ukokte) liggende i båten. På land så kan man gjøre noen forsøk og se hvor langt man kan kaste en ert - 40/50 meter(?) og så kan man kaste en ert på sjøen på det som man anslår til 20 meter og min påstand blir at man ikke når frem! Skulle du/man være så "ueheldig" å treffe en annen båt med en ert så er vel ingen skade skjedd og man har fått en praktisk erfaring i avstandsbedømmelse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.