Kodvaag Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det er mange flere som ikke hilser på sjøen nå enn før ja. (Jeg er bare 33 år ung, så "før" er et relativt begrep) Og i fellesferien, så er det mange som kjører fort innaskjærs. Må si meg at jeg ikke irriterer meg over en liten skjærdgårsjeep som ligger i plan der hvor det er fartgrenser OG stor plass... Lager jo ingen bølger. Det er verre med en Baltic som legger seg 4-5 knop over grensen... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
..bjørnar.. Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Dette med hilsing er en litt fremmed greie for meg må jeg ærlig innrømme. Har aldri før hatt båt eller vært mye i båt, men har hørt at man skal hilse på sjøen. Så hilste jeg første gang på en mann i 40-årene i ei snekke, og han bare kikket dumt på meg. Da ga jeg meg rett og slett med det. Men båtfolk flest foretrekker altså at man hilser? Jeg synes jo personlig det kun er en hyggelig sak båtfolk imellom og rakte hånden stolt i været når snekka passerte, men trakk den flau tilbake når han så på meg som om han heller ville renne meg i senk enn å hilse tilbake.. Dette med råkjøring på sjøen er en ting som overskrider råkjøring med bil mange hakk. Sjeldent firedobler jeg maks tillatte hastighet med bil slik mange raser i 20 knop innaskjærs. Satt veldig på spissen så tipper jeg folk hadde sperret opp øynene stort om jeg hadde funnet det for godt å holde 120 km/t i 30-sonen. Båtlivet har overrasket meg på det punktet. Redigert 23.Juli.2009 av ..bjørnar.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det er vi som kan gjøre noe med dette! Hils på alle du møter! Ta alltid imot nye båter på brygga, svaberget Vær høfflig, fint vær idag! Ta hensyn i trangt fravann osv osv En må av og til telle til ti men dog! Vi opplevde og ta imot en Sandvik 945 på en ryfylke brygge i sommer, han holdt på og gå på land (skulle inderst på brygga der barna badet (0-0,5meter) vinket til han og sa ifra. Jeg hadde allerede trukket min båt helt inn på brygga (lå 30 cemtimeter fra en stein fremme) Tok i mot trossa fra den stakkars kona som ble hundset rundt av kapteinen bak på dekket. Han dunket borti gummijolla vår, styrte med baugpropellen. Etter han var fortøyd presterte han og gå bort til min båt og se om den lå langt nok inne da hans båt stakk litt utenfor brygge enden... da måtte jeg telle til ti da! Sa han takk for hjelpen? neida! Etterpå måtte kona springe rundt og finne ting til han, han mente ungene på brygga burdte legge seg i sju tiden...da sa jeg klart og tydelig DET GJØR DE IKKE! kona skyndet seg da og sa det var en spøk... La oss si det sånt han frøys seg selv ut av brygge kosen.. Vi har ledd mye av fyren etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Min "analyse" er at det er oppvoksende generasjoner som ikke har fått med seg den nødvendige elementære ballast hverken fra skole, barnehage eller hjem. Stort sett alle under 35 tror at de selv er universets midtpunkt og verdensmestre i alt de velger å forsøke seg på. Og de har klokkertro på at akkurat det DE velger å gjøre, det er det ENESTE rette. Det er disse fjolsene du gjerne møter i en sving på landeveien, langt over den gule stripen. For det PASSER dem. Det er av samme grunn de farer forbi på kloss hold uten hensyn til hekksjø eller annet, selv om det er god plass til å gi mer avstand. For det PASSER dem. Og de tror slikt som at englandsbåten må vike for dem for de kommer fra høyre. Det er disse samme fjols som okker og bærer seg over at erstatningsansvaret til sjøs er det samme som i alle livets omstendigheter, biltrafikken unntatt. De evner ikke å forstå at det ikke blir noen erstatning, når skadevolderen ikke har utvist skyld. Fordi den tankegangen ikke PASSER dem. Og de er tydeligvis opplært til fra barnehagen av til den livsholdning at alt skal tilpasses dem selv og ikke omvendt. (Og få meg bare ikke startet med konformitetspresset -- alle må ha, hjøre og mene det samme, "vi må jo", "det må jo" osv osv osv). Jeg morer meg ofte over disse -- når jeg kan overhøre deres høyst interesante diskusjoner seg imellom. Jeg har hørt dem diskutere lengdeavviket som om det var de selv som opdaget det (men de hadde sjølsagt ikke forstått det); jeg har hørt dem bruke minst en halvliter på å diskutere seg frem til om breddegrader er nord/sør eller øst/vest; jeg har hørt de mest fantastiske utlegninger om bruk av kartplotter og dens fortreffelighet i en 26 fots daycruiser innaskjærs på Vestlandet; og mye, mye mer. Uten de selvforherligende kunnskapsløse ignorante tullinger jeg her har beskrevet, ville ikke verden ha vært den samme! Men mange av dem kunne med fordel ha holdt seg på landjorden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Oksvald Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Gøy å se at det blir litt svar på min første tråd Mine begrensede erfaringer tilsier at det er folk rundt min alder (er 36) som er verst - gjelder vel både til lands og til vanns. Jeg har i alle fall planer om å la mine to barn (nå 3 og 6) vokse opp til å bli godt sjøvante og ikke minst "sjøvettige". Det handler jo i stor grad om folkeskikk, men også lysten og evnen til å lære hva som gjelder (på sjøen og ellers). Når det gjelder hilsing var jeg ikke klar over den tradisjonen, og har så langt heller ikke lagt merke til det. Synes det er en hyggelig greie som jo er vanlig i skiløypa, så heretter skal det vinkes flittig Nå venter jeg bare på litt bedre småbåtvær og så skal jeg blid og optimistisk putre litt rundt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Stort sett alle under 35 tror at de selv er universets midtpunkt og verdensmestre i alt de velger å forsøke seg på. Og de har klokkertro på at akkurat det DE velger å gjøre, det er det ENESTE rette. Puh, godt jeg akkurat har fylt 36 og ikke faller inn under denne kategorien... Fra neste år er det obligatorisk båtførerprøve, og da har man gode muligheter til å sette i gang holdningsskapende arbeid blant en stor del av denne gruppen. Synd at grensen ble satt til alle født etter 1980 og ikke 1975... Sitér dette innlegget /MS Link to post
kjellsea Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Min erfaring her i området rundt Bømlo og Stord er god når det gjelder folkeskikk,treffer ungdom på kanskje 15-16 år som kommer sigende og hilser og smiler,sånt er kjekt å se! Når det gjelder spørsmålet om det er gjengs oppførsel å passere så nermt andre båter så er det helt på trynet og viser att det er folk som ikke er vant med å ferdes på sjøen det er snakk om, folk som har fått litt for mye penger å rutte med og bittelitt av desse pengene blir desverre brukt på å kjøpe en båt ! Det første min far lærte meg når eg kjøpte min første båt som 13 åring var å være høflig,behjelpelig,varsom overfor andre på sjøen. Redigert 23.Juli.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Trådstarter spør om det har blitt værre i Oslofjorden og det er det vel uten tvil blitt. Aldri før har jeg sett så mange "bilsjåfører" i båt. Du blir "forbikjørt" på samme måte som på veiene. Jeg har kanskje ikke opplevd så mange på 2 meters avstand, men ganske ofte store båter som passerer på 15-20 meter. En annen ting som kanskje også tyder på at det er en adferdsendring hos deler av båtfolket, er at folk har blitt frekkere i havn. Ved 2 anledninger i år har båter "smettet" inn rett foran meg og regelrett "knabbet" min plass i gjestehavnen. Det er et fenomen jeg aldri før har opplevd. I motsetning til "Skipper Worse" er min erfaring at de som oppfører seg dårligst på sjøen ofte er voksne menn på 45+. Folk man vanligvis skulle tro hadde fått med seg litt underveis, men som heller kanskje i den alderen har skaffet seg økonomi til å kjøpe seg en "skikkelig" båt. I Oslofjorden er jeg overbevist om at den aldresgruppen er meget godt representert blant uerfarne eiere av store båter. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Astor Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Hovedtyngden av båtfolket er svært hyggelige mennsker som gjerne hjelper andre eller ønsker å motta hjelp selv. En koslig prat på bryggekanten om hvor kommer du fra? - Hjemmehavna di? osv. er slikt de fleste liker. Ofte treffes vi igjen i neste havn og praten går ofte letter da. Jeg liker det sosiale rundt båtlivet og vet at min oppførsel ute på fjorden rammer meg til syvende og sist. Båtlivet skal oppleves som noe hyggelig. Jeg lar meg sjelden hisse opp av andre på fjorden. Under gange ferdes vi i en hastighet som ikke skaper ubehagelige overaskelser for andre. Ferdes man defensivt vil man ha relativt god tid til å tyde andres kurs, fart og manøvrering. Men som det er nevt av andre her også så er det noen som tror at de eier fjorden og har et litt for stort ego i tillegg. Fortsatt god båtsommer alle sammen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
BårdK Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Mulig jeg er småblind og smådøv, eller bare sløv? Ser jo en og annen som lager litt mye bølger og slikt, men du verden. Det store flertall oppfører seg pent, og både i uthavn og i gjestehavn opplever jeg hyggelig og hjelpsomme folk. Har også opplevd å ha hyggelig båtprat til og med med Frp-ere - det tror jeg ikke jeg hadde klart på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 opplevd å ha hyggelig båtprat til og med med Frp-ere - det tror jeg ikke jeg hadde klart på land.. Jøss, jeg er imponert over din toleranse..., skal prøve det samme neste gang jeg treffer en Frp'er, men jeg er ikke helt sikker på at det går bra. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Jepp, neste gang jeg treffer en FrP'er så hiver jeg han bare til sjøs siden de er mye hyggeligere å ha med å gjøre der enn på land! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wasco Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Jøss, jeg er imponert over din toleranse..., skal prøve det samme neste gang jeg treffer en Frp'er, men jeg er ikke helt sikker på at det går bra. ....og hvordan ser du at det er en Frp'er??? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Astor Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Husk at minst hver 4. voksen person stemmer Frp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
BårdK Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det KAN (av og til) være vanskelig å se, men du hører det ganske fort, jeg gjør i alle fall det. De jeg har truffet har også kommet ut av skapet og har ikke noe i mot å diskutere høye skatter, innvandringspolitikk osv. Men på sjøen kan vi altså ende opp med å snakke om båtliv og båter, derav min toleranse. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Mulig jeg er småblind og smådøv, eller bare sløv? Ser jo en og annen som lager litt mye bølger og slikt, men du verden. Må bare kommentere denne også: Jeg har vært litt schizofren i mitt båtliv og har hatt båter av mange slag. En ting er helt sikkert: Det er STOR forskjell å oppleve en brølende motorbåt på 20 meters avstand når du beveger deg stille i 3-4 knop i seilbåt, kontra det å oppleve det fra en annen motorbåt i bevegelse. Så du er nok verken småblind eller smådøv... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
BårdK Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Husk at minst hver 4. voksen person stemmer Frp. Ergo får man enten være tolerant eller bli smågal Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 ....og hvordan ser du at det er en Frp'er??? Litt lavt hårfeste i pannen, tendens til ølmage, noe uren hud etter litt mange Grandiosa, noe brautende usakelig og ikke minst: villig til å endre mening etter hva som er populært der og da Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Rullingspakka i brystlommen! Når kvelden siger på og alkoholinntaket når et visst nivå så er man ikke lenger i tvil, etter min erfaring! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lakecaptain Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Jeg har to betraktniger rund det å hilse. Den første går på mengden av båter man skal hilse på. I deler av Oslofjorden er det så mange båter at man får belastningsskade om man skulle hilse på alle sammen. Jeg kjører også motorsykkel, og motorsyklister pleier også å hilse på de andre MC'er man møter (skjønt noen Harley Davidson-kjørere føler seg tilsynelatende hevet over denne skikken). Men om man f.eks. skulle være på tur fra Minnesund til Hamar 1. mai så må man hilse på ca. 5000 motorsykler på tur motsatt vei i "Mjøsa Rundt". Vi som kjører "Mjøsa Rundt" tilgir de vi møter at de ikke hilser på alle oss. Her hvor jeg holder til, hilser nesten alle båtene på hverandre, faktisk gasnke tydelig. En gang var det en som vinket veldig iherdig. Jeg vinket like tydelig tilbake. Etter en stund kom jeg til å tenke å at det var da voldsomt til vinking på den karen, han trenger kanskje hjelp? Jeg snudde, men da hadde en annen båt kommet til unnsetning, han hadde visst motorstopp. Skal tro hva ha tror om meg nå, arrogant eller idiot? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Her oppe hilser vi enten de er fra det ene eller det andre politiske partiet, men jeg må inrømme at det frisker opp diskusjonen rundt ankerdrammen hvis laget inneholder en frp-er og en sv-er. Ser på hilsing og hjelp til fortøying osv. som noe helt naturlig, og man får alltid smil og takk tilbake...her oppe...i Trøndelag. Redigert 23.Juli.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
BårdK Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Akkurat det var mitt poeng, Woody - uavhengig av politiske tilbøyeligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det første min far lærte meg når eg kjøpte min første båt som 13 åring var å være høflig,behjelpelig,varsom overfor andre på sjøen. Du har gått en god skole. Det er DET de andre mangler. Fordelen av å ha fått dele andre, mer erfarne menneskers erfaringer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
..bjørnar.. Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Min "analyse" er at det er oppvoksende generasjoner som ikke har fått med seg den nødvendige elementære ballast hverken fra skole, barnehage eller hjem. Stort sett alle under 35 tror at de selv er universets midtpunkt og verdensmestre i alt de velger å forsøke seg på. Det lille jeg har kjørt båt får meg til å tro at svært mange menn på 40+ innbiller seg at de har aksjer i sjøen. Det eierskapet tviholder de på, og gud forby at du navigerer inn i farvannet deres. Da er det frem med kanonene og flagget til topps. Selv buser de frem med midtlivskriseskutene sine og synes ikke det er direkte feil å legge til med en synkende 15 foter under kjølen for så å kreve erstatning for skadene den har påført penisforlengeren deres. De har ført fartøy med ratt tidligere, ofte både bil, buss og lastebil, så kom ikke her og fortell dem hvordan dette skal gjøres. PS: Den Frp'eren dere beskriver (han tjukke med avvikende hårfeste og rullingspakke i brystlomma) minner fælt om min kommende svigerfar. Legg på ei litt kort t-skjorte, ei tynnslitt joggebukse og et par adidas-slippers så er vi der. Han er forøvrig hardbarket SV'er! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Rullingspakka i brystlommen! Når kvelden siger på og alkoholinntaket når et visst nivå så er man ikke lenger i tvil, etter min erfaring! For 25 år siden ville vi sagt dette var en typisk Ap velger....så tidene forandrer seg Ellers til påstanden om at hver 4 nordmann stemmer Frp. Etter diverse meningsmålinger blandt båtfolk kan det imiddlertid se ut som om andelen av Frp'ere på sjøen er en god del høyere. Og hvis Frp's ide om at individets frihet er viktigere en hennsynet til fellesskapets beste, ja da er det vel ikke rart at vi får de tilstandene vi har på sjøen. Redigert 24.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.