Jump to content

Folkeskikk på fjorden - finnes den?

Oksvald

Recommended Posts

For 25 år siden ville vi sagt dette var en typisk Ap velger....så tidene forandrer seg :yesnod:

Ja, og mange politiske observatører viser jo nettop til at FrP har den appellen som AP tidligere var alene om og at de idag konkurrerer om mange av de samme velgerne. "Folk flest" er jo FrPs store PR-begrep mesterlig innført av Carl Ivar og Siv følger opp på en dyktig måte! Men nå er vi off-topic!

Nok en dag på sjøen i går i mange timer får meg, nok en gang, til å hevde at de problemene som her påpekes er betydelig overdrevet, og det til tross for at dagen ble tilbrakt rundt, i og utenfor Blindleia sågar i selskap med kongen og hans skip og med "Grace" (Hegnar/Strøm) diltende på behørig avstand! :yesnod:

Forøvrig så er de største motorbåtene i området nå ikke fra Østlandet, men derimot registrert i Haugesund, Karmøy, Bergen osv så "vinkelankeområdet" er nok betydelig utvidet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I motsetning til "Skipper Worse" er min erfaring at de som oppfører seg dårligst på sjøen ofte er voksne menn på 45+.

helt enig i hvilket alderstrinn som oppfører seg værst.. kansje skipper w er så gammel at han tror alle som er yngre en ham er i 30 årene? :lol:

ellers morsomme innlegg mot frpere her . hold det på det morsomme nivået please. vi tåler en spøk, men ikke overdriv.

ved gjentatte overtramp , legger jeg inn dobbeltstemme ved neste valg.:-)

jeg har faktisk forandret litt på synet om hvem som hilser eller ikke i forhold til i fjor. jeg synes flere og flere seilbåtgnuer hilser , mens tresjektefolket ( de helt åpne) er de som hilser skjeldnest. skjærgårdjeepfolket kommer på en god andreplass.

synes det er IDIOTISK når jeg møter en båt på 10 m avstand , og vi er helt alene , og eneste jeg og skipperen i trebåten har å gjøre er å kikke nysgjerrig på hverandre for å se hva slags vesen det måtte være. da hilser\vinker jeg med utstrakt arm (ikke nazihilsen), men gnomen i sjekta bare holder øyekontakten som om jeg var en illeluktende promp.

det er gjerne folk i 50-60 årene som presterer dette. møter jeg yngre 20-30 år gamle i tresjekter er holdningen en helt annen. for helvete eller no.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Forøvrig så er de største motorbåtene i området nå ikke fra Østlandet, men derimot registrert i Haugesund, Karmøy, Bergen osv så "vinkelankeområdet" er nok betydelig utvidet!

Derfor har vi det veldig stille og fredlig her på Karmøy :yesnod:

De store båtene fra distriktet har reist til sør-østlandet for irriterer den lokale småbåtflåten.

Og hekkgeneralene fra sør-østlandet ser ikke på denne delen av landet som noe atraktivt reisemål.

De turistene som kommer hit er stort sett tyskere som kommer for å fiske. Og de "bølgene" de lager med sine 14 fots plastjoller kan vi leve med :yesnod:

Så folkens, vil dere ha en fredlig båtferie uten store hekkbølger, uten fyll og fest i gjestehavne...så kom en tur til Karmøy.

Bor selv nede på gjestehavna, og har aldri opplevd den minste tendens til bråk og spetakkel.

Kan selvsagt ikke "garantere" at det samme gjeller for alle gjestehavner i området....men altså, her jeg bor er det bare fred og fordragelighet.

Derimot kan jeg ikke garantere at det alltid er speilblankt hav.....men det er vel en av grunnene til at de store hekkgeneralene ikke søker hit. Med de bølgene naturen sørger for på disse kanter av landet er det ikke mulig for hekkgeneralene å få dratt på skikkelig :sailing:

Redigert av Wasco (see edit history)
Min "analyse" er at det er oppvoksende generasjoner som ikke har fått med seg den nødvendige elementære ballast hverken fra skole, barnehage eller hjem.

Hm ... Var det ikke sånn i det gamle Grekenland også da, skipper? At de oppvoksende slekter var uoppdragne og umulige?

Min egen høyst personlige analyse, basert på iallfall noe livserfaring, er at alle nålevende årskull har et visst innslag av folk om forener stor uvitenhet med stor skråsikkerhet og brautende adferd. Jeg tror du er litt urettferdig mot syttitallistene.

....og hvordan ser du at det er en Frp'er???

Tja, Frp-sympatisører ser iallfall nokså forskjellige ut på TV. Men jeg synes likevel at de har et fellestrekk: de tviler aldri på noe, de lurer aldri på noe (så fælt det må være å aldri være nysgjerrig, forresten), de er høylytt overbevist om at det de oppfatter som sannheter og fakta, det er sannheter og fakta. Men jeg personlig blir alltid litt i stuss når jeg møter folk som aldri lurer på noe som helst. En beklagelig feil ved meg, kanskje, men likevel.

Hilsen Hekksjø/i politisk analysemodus

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

• 2 måneder senere...

I kveld var jeg ute og tøffa. Langt unna meg ser jeg et blinkene sterkt lys, ser ingen ting på radaren. Kansje 800 meter unna meg. Jeg kjører bort og der møter jeg en kajakkpadler, jeg forklarer at jeg trodde han hadde trøbbel siden han padla rundt med blinkende lys.

Padleren blir irritert og bare padler videre. Hva slags oppførsel er dette?

Han mente at det skulle være sånn meg jeg henviste til Denne regelen. han fnyser og stikker videre.

Men da lurer jeg bare på: Hva slags føring av lys skal en kajakkpadler ha egentlig?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

En kajakk, som er en variant av et fartøy som blir rodd, kan i henhold til sjøveisregel 25 d) ii) vise de lanternene som er foreskrevet for seilfartøy, men hvis den ikke gjør det, skal den ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

Om kajakken viser lanterner for seilfartøy, vil et maskindrevet fartøy få plikt til å holde av veien for kajakken i henhold til regel 18 a) iv), såfremt regel 9, 10, 13, 18 b)/d) eller 44 ikke kommer til anvendelse.

Viser kajakken en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys, er det kajakken som i henhold til regel 43 skal holde godt av veien for andre fartøy.

Lagt til:

Så om kajakkpadleren bare har vist et blinkende lys, har han handlet i strid med sjøveisreglene.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Husk at minst hver 4. voksen person stemmer Frp :wink:

Og flere skal det nok bli, ved neste korsvei :giggle:

Etterhvert som flere og flere innser at Norge er et unikt stykke verden som ikke må sløses bort, og at lykken ikke skapes av det offentlige byråkrati :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hilsing på sjøen? På vår ferd rundt det sørlige Norge i sommer

opplevde vi at sånn ca 7-8 av 10 besvarte vår hilsen, eller sågar hilste først.

Og havn hadde vi masse hyggelig passiar med andre sjøfarende, og

faktisk ingen ubehagelige opplevelser.

Men enkelte hekksjøgeneraler avslørte at de hadde lært

å kjøre på landevei/motorvei: hurtigst mulig forbikjøring

på minst mulig avstand, "snikende" opp bakfra ( vi hadde gummibåten opphengt

bak styrehuset) Dette skjedde flere ganger, selv utenfor Jærens Rev

med ubegrenset plass for alle.

Det store flertall oppfører seg fint på sjøen, heldigvis.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...