Jump to content

Plutslig motorstopp - VP MD7A - Ligger etter slep i Bekkjarvik naa


Fanafjord

Recommended Posts

Litt dramatikk maa man ha naar man drar paa ferie. Hadde en stopp paa Storebö tenkte vi aa stoppe litt paa Bekkjarvik. Drog inn seilene og startet motoren. Etter faa minutt ble det voldsomt röykutvikling. Tok kontakt via VHF med Rogaland radio og en vennlig par paa baattur slepte oss inn til Bekkjarvik.

 

Naa trenger jeg gode raad: Det har skjedd:

 

- Masse röyk fra motoren inn i kabinen og gjennom eksosen.

- Ingen vann i eksosen rett för vi stoppet motoren(Vannpumpe defekt?)

- Det er ombygd til vannkjölt motor og kjölemiddelbeholder er saa godt som tom. (sjekket den faktisk igaar og da var den full)

 

Noen gode tipps hvor jeg bör begynne aa leite?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Sjekk sjøvannsinntak og impeller først av alt! Deretter fyll opp med vann og evt. frostvæske. Sjekk også at du har olje nok. Når alt dette er sjekket og OK, prøv å starte opp igjen. Hvis du har hatt flaks går motoren som normalt igjen. Følg i så fall med på at det kommer nok vann ut med eksosen. Hvis motoren derimot ikke går rundt, ja da er problemet straks større...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette blir morsomt - jeg som har 10 tommeltotter... Skal pröve og lokalisere vannpumpe og skifte impeller.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Skal pröve og lokalisere vannpumpe og skifte impeller.

 

Åpne bunnventilen mens du har impelleren ute. Da ser du om det renner vann inn, i så fall er inntaket OK.

 

 

sjekke eksosslangen for å unngå at båten i verste fall fylles opp

 

Joda, men dette vil jo i så fall være lett å se etter oppstart! Men det er klart, har eksosen vært uten kjøling lenge kan slangen være sprø som kjeks etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tipps. Har naa lagt motoren fri og baaten ser ut som en svinesti.

 

Fant vannpumpa og ser at det er muligens en lekkasje i en kjöleslange. Eksosslangen er det faktisk et stort hull paa. Skal naa igang og skifte impeller. Den har jeg ombord - verre er det med eksosslangen... Gaar det an aa behelfsmessig reparere den? Tipper at Ducttape smelter bare vekk?

 

Vet noen hva den fjaerbelasta hebel under vannpumpen paa en Volvo Penta MD7A er god for?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

ok det var ikke vannpumpen det var et eller annet dieselventil. Men jeg fant vannpumpen naa. Det er faktisk to etterhverandre. Den förste var helt ok. Den andre er ekstremt vrien aa komme bort i. Faa se om jeg klarer det...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Skiftet impelleren på min MD7A nylig. Min er saltvannskjølt, så her er det bare en pumpe. Den andre pumpen må være ettermontert ifm konvertering til ferskvannskjøling?

 

Den fjærbelastede 'hebel' du refererer til antar jeg er den bøylen som ligger over lokket til pumpen? Denne holder faktisk inn-og utløpstussen på plass. Når bøylen er av kan du bare dra disse stussene rett ut av pumpehuset :eek: Egentlig noe skikkelig herk - vanskelig å se poenget med doble slangeklemmer på kjølevannsinntaket når denne bøylen er det som holder vannet ute av båten... Uansett, det er viktig at denne bøylen monteres riktig på plass igjen, ellers blir det skjev belastning mot pakningene, og da kan det lekke. Dette har jeg en viss erfaring med :smash:

 

Uansett, bøylen MÅ monteres slik at bunnen av 'U'-en i hver ende peker fremover, og åpningen i 'U'-en peker akterover (forutsetter seff at motoren er montert den normale retningen med svinghjulet fremme), og 'U'-ene må slutte helt rundt falsene på stussene. En skikkelig god møkkajob å få på plass igjen, faktisk. Nå er kanskje ikke du den typen som tyr til de sterkeste glosene, men jeg gikk ihvertfall gjennom hele arsenalet mitt når jeg lå over motoren og strevde med å få dette til :headbang:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

He he takk for oppmuntrende ord - det er en mökkajobb, ja! Ja den ene vannpumpen ser ut aa vaere ettermontert. Skal se litt paa disse böylene du snakker om.

 

Naa pröver jeg aa faa tak i en fastnökkel 7mm. Jeg har 6 og 8. Det har de i butikken ogsaa. men ikke 7. saa jeg faa ikke vannpumpen av en gang...

 

Den hebel jeg refererte til var ikke vannpumpe. det var en eller annen slags dieselventil som jeg först tok for aa vaere vannpumpen..

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg den 'hebelen' du refererer til er den lille hendelen du skal bruke for å lufte drivstoffsystemet hvis du har kjørt tanken tom eller gjort noe arbeide på drivstoffsystemet, feks skiftet dieselfilter. Disse gamle motorene er ikke selv-primende, så du må manuelt pumpe ny diesel inn i systemet slik at all luft er ute. Da skal du egentlig løsne returslangen på dieselpumpen og så pumpe med denne lille hendelen til det kun kommer ut ren diesel uten luftbobler, skru på returslangen og så starte motoren. Siden jeg er litt mer bedagelig anlagt og ikke gidder å skru av rør og slanger i utide, så pumper jeg bare til jeg synes det må være nok, dvs når jeg er grundig lei..., og så prøver jeg å starte. Hvis den da ikke starter etter gjentatte forsøk så er det bare å pumpe mer... Merk at denne hendelen først går lett, det er når du møter motstand at den virkelige pumpingen begynner.

 

Men dette er kanskje ikke så relevant for din nåværende problemstilling. Uansett, lykke til og håper du klarer å få motoren i gang igjen.

 

En 7mm fastnøkkel må du vel kunne låne fra en av de andre båtene?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Er det nødvendig å demontere vannpumpen? Hvis det er en vanlig impellerpumpe er det nok å ta av dekselet og det er normalt vanlige flatskruer eller med sekskanthode. Sekskanthodene er greie å ta med skiftenøkkel eller evt. annet verktøy som vannpumpetang i nøden.

 

Ducttape i rikelige mengder kan i nøden virke i en kortere periode på eksosslangen. Følg nøye med og gå gjerne på halv fart eller deromkring.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jo da - fastnökkel fikk jeg laant. Og en vennlig "innfödt" sa seg villig til aa kjöpe meg en ny eksosslange og en kjölerslange i morgen formiddag i en butikk som har slikt noen kilometer unna.

 

Jeg fikk tatt av dekselen av vannpumpen og det var ikke nödvendig aa demontere den helt men som Nor-Smurf sa var det en mökka jobb likevel. Men der fant jeg synderen. Impeller hadde gatt i stykker. Jeg har en reserve impeller om bord. Vet noen i hvilken rettning disse impeller maa monteres?

 

Det med diesellufting er jeg veldig glad for at du skreiv, Nor-smurf. For det förste er det veldig nyttig aa vite, for det andre har jeg jo skrutt denne greia fra hverandre for aa se hva det er. Noe diesel rant ut og jeg regner med at det er luft kommet inn. Jeg har skrutt saken paa plass igjen og skal pumpe litt för jeg starter motoren. Just in case.

 

Fant foresten at muttrene der motorblokken sitter paa var ganske lös. Varmeveksleren hang ogsaa i löse lufta. Skruene hadde lösnet. Saa det var nok bra aa faa sett litt paa denne motoren...

 

Saa det blir spennendes i morgen om jeg faa den til aa virke igjen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det spiller liten rolle hvilken vei vingene på impelleren står, de retter seg etter en omdreining uansett. Du kan godt ha en skvett Zalo i pumpen så blir den godt smurt før vannet kommer fram. Vær også obs på at det er veldig lett å lage noen grader i huset når impelleren tas ut og disse må fjernes slik at lokket blir 100% tett ellers vil ikke pumpen pumpe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Impelleren moneres slik at vingene blir dradd med når pumpeaksel roterer, fcinner du ut hvilken vei den roterer ved f.eks liten kinning på motor burde det gå greit (dersom du ikke vet eller finner andre ting som indikerer hvilken vei den dreier, er det en standard johnson pumpe er dreierettningen ofte merket på lokket til pumpa, vingene på impeller skal altså peke motsatt vei en dreierettningen.

Link to post
Share on other sites

Dreieretningen er uansett ikke så vanskelig å finne ut av. Vannet skal nemlig ta den 'lange' veien rundt i huset. Det er innsnevringen på den ene siden som gjør at trykket øker og vannet til slutt presses ut av pumpen. Men som SvenHa sier, så vil vingene uansett rette seg med en gang pumpen settes i bevegelse så det er ikke nødvendig å knote med å få disse til å legge seg riktig. Impelleren har heller ingen for- eller bakside - den går like godt begge veier :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode tipps. Nei de har nok ikke Biltema paa Austevoll. Men vennlige folk som slaar av en prat naar de ser at man mekker med en motor midt i feriehavn... Utrolig vennlig - Dette er enda mer verd en Biltema...

 

Da satser vi paa at vi skrudd maskineriet sammen i morgen igjen. Den impeller som jeg fant virker litt "hard" - saa jeg faa bytte den igjen om ikke saa lenge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

....... Den impeller som jeg fant virker litt "hard" - saa jeg faa bytte den igjen om ikke saa lenge.

 

Bekkjarvik er en kjempeplass; jeg har vært innom 9 helger sist vinter i forbindelse med praksisturer for D5L-kurs og fått ypperlig service på alle måter.

 

Når det gjelder impelleren: hvis du har, eller kan skaffe litt silicon-grease, så kan du med fordel "massere" impelleren grundig med den før du setter sammen imorgen.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da er jobben gjort. Impeller var problemet og den er byttet. Pakkninger maatte jeg lage selv av litt sterk papir. Den hyggelige karen jeg traff viste seg aa vaere Capella her fra Baatsplassen. Han hentet eksos- og kjöleslanger og fikk masse gode tips om motorstell. Stor takk til Capella!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Godt det ordnet seg rimelig raskt men nå er jo ikke Bekkjarvik den verste plassen å havarere med båt heller da :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja - så lenge det varte...

 

Igår gikk vi fra Bekkjarvik og skulle videre til Brandasund. Etter en halvtimes gange kokte kjølevannet og lekket på grunn av overtrykk ut av kjølevannsbeholderen. Vi snudde og seilet hjemover (tok en stopp på Møkster).

 

Jeg er nå virkelig i villrede og er redd at dette er noe mer alvorlig. Få seile den til et verksted neste uke.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...