Fanafjord Startet 23.Juli.2009 Del på Facebook Startet 23.Juli.2009 Litt dramatikk maa man ha naar man drar paa ferie. Hadde en stopp paa Storebö tenkte vi aa stoppe litt paa Bekkjarvik. Drog inn seilene og startet motoren. Etter faa minutt ble det voldsomt röykutvikling. Tok kontakt via VHF med Rogaland radio og en vennlig par paa baattur slepte oss inn til Bekkjarvik. Naa trenger jeg gode raad: Det har skjedd: - Masse röyk fra motoren inn i kabinen og gjennom eksosen. - Ingen vann i eksosen rett för vi stoppet motoren(Vannpumpe defekt?) - Det er ombygd til vannkjölt motor og kjölemiddelbeholder er saa godt som tom. (sjekket den faktisk igaar og da var den full) Noen gode tipps hvor jeg bör begynne aa leite? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Sjekk sjøvannsinntak og impeller først av alt! Deretter fyll opp med vann og evt. frostvæske. Sjekk også at du har olje nok. Når alt dette er sjekket og OK, prøv å starte opp igjen. Hvis du har hatt flaks går motoren som normalt igjen. Følg i så fall med på at det kommer nok vann ut med eksosen. Hvis motoren derimot ikke går rundt, ja da er problemet straks større... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Hvis dere har kjørt noen minutter med litt belastning på motoren og omtrent null kjølevann på eksosen skal dere sjekke om slangen fortsatt er hel og ikke har smeltet hull....kanskje her røyken kommer fra.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Dette blir morsomt - jeg som har 10 tommeltotter... Skal pröve og lokalisere vannpumpe og skifte impeller. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) før du starter med ny impeller bør du sjekke eksosslangen for å unngå at båten i verste fall fylles opp med kjølevannet som skulle gått overbord..... Redigert 23.Juli.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Skal pröve og lokalisere vannpumpe og skifte impeller. Åpne bunnventilen mens du har impelleren ute. Da ser du om det renner vann inn, i så fall er inntaket OK. sjekke eksosslangen for å unngå at båten i verste fall fylles opp Joda, men dette vil jo i så fall være lett å se etter oppstart! Men det er klart, har eksosen vært uten kjøling lenge kan slangen være sprø som kjeks etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Takk for gode tipps. Har naa lagt motoren fri og baaten ser ut som en svinesti. Fant vannpumpa og ser at det er muligens en lekkasje i en kjöleslange. Eksosslangen er det faktisk et stort hull paa. Skal naa igang og skifte impeller. Den har jeg ombord - verre er det med eksosslangen... Gaar det an aa behelfsmessig reparere den? Tipper at Ducttape smelter bare vekk? Vet noen hva den fjaerbelasta hebel under vannpumpen paa en Volvo Penta MD7A er god for? Redigert 23.Juli.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 ok det var ikke vannpumpen det var et eller annet dieselventil. Men jeg fant vannpumpen naa. Det er faktisk to etterhverandre. Den förste var helt ok. Den andre er ekstremt vrien aa komme bort i. Faa se om jeg klarer det... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Skiftet impelleren på min MD7A nylig. Min er saltvannskjølt, så her er det bare en pumpe. Den andre pumpen må være ettermontert ifm konvertering til ferskvannskjøling? Den fjærbelastede 'hebel' du refererer til antar jeg er den bøylen som ligger over lokket til pumpen? Denne holder faktisk inn-og utløpstussen på plass. Når bøylen er av kan du bare dra disse stussene rett ut av pumpehuset Egentlig noe skikkelig herk - vanskelig å se poenget med doble slangeklemmer på kjølevannsinntaket når denne bøylen er det som holder vannet ute av båten... Uansett, det er viktig at denne bøylen monteres riktig på plass igjen, ellers blir det skjev belastning mot pakningene, og da kan det lekke. Dette har jeg en viss erfaring med Uansett, bøylen MÅ monteres slik at bunnen av 'U'-en i hver ende peker fremover, og åpningen i 'U'-en peker akterover (forutsetter seff at motoren er montert den normale retningen med svinghjulet fremme), og 'U'-ene må slutte helt rundt falsene på stussene. En skikkelig god møkkajob å få på plass igjen, faktisk. Nå er kanskje ikke du den typen som tyr til de sterkeste glosene, men jeg gikk ihvertfall gjennom hele arsenalet mitt når jeg lå over motoren og strevde med å få dette til Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) He he takk for oppmuntrende ord - det er en mökkajobb, ja! Ja den ene vannpumpen ser ut aa vaere ettermontert. Skal se litt paa disse böylene du snakker om. Naa pröver jeg aa faa tak i en fastnökkel 7mm. Jeg har 6 og 8. Det har de i butikken ogsaa. men ikke 7. saa jeg faa ikke vannpumpen av en gang... Den hebel jeg refererte til var ikke vannpumpe. det var en eller annen slags dieselventil som jeg först tok for aa vaere vannpumpen.. Redigert 23.Juli.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Da tror jeg den 'hebelen' du refererer til er den lille hendelen du skal bruke for å lufte drivstoffsystemet hvis du har kjørt tanken tom eller gjort noe arbeide på drivstoffsystemet, feks skiftet dieselfilter. Disse gamle motorene er ikke selv-primende, så du må manuelt pumpe ny diesel inn i systemet slik at all luft er ute. Da skal du egentlig løsne returslangen på dieselpumpen og så pumpe med denne lille hendelen til det kun kommer ut ren diesel uten luftbobler, skru på returslangen og så starte motoren. Siden jeg er litt mer bedagelig anlagt og ikke gidder å skru av rør og slanger i utide, så pumper jeg bare til jeg synes det må være nok, dvs når jeg er grundig lei..., og så prøver jeg å starte. Hvis den da ikke starter etter gjentatte forsøk så er det bare å pumpe mer... Merk at denne hendelen først går lett, det er når du møter motstand at den virkelige pumpingen begynner. Men dette er kanskje ikke så relevant for din nåværende problemstilling. Uansett, lykke til og håper du klarer å få motoren i gang igjen. En 7mm fastnøkkel må du vel kunne låne fra en av de andre båtene? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Er det nødvendig å demontere vannpumpen? Hvis det er en vanlig impellerpumpe er det nok å ta av dekselet og det er normalt vanlige flatskruer eller med sekskanthode. Sekskanthodene er greie å ta med skiftenøkkel eller evt. annet verktøy som vannpumpetang i nøden. Ducttape i rikelige mengder kan i nøden virke i en kortere periode på eksosslangen. Følg nøye med og gå gjerne på halv fart eller deromkring. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Jo da - fastnökkel fikk jeg laant. Og en vennlig "innfödt" sa seg villig til aa kjöpe meg en ny eksosslange og en kjölerslange i morgen formiddag i en butikk som har slikt noen kilometer unna. Jeg fikk tatt av dekselen av vannpumpen og det var ikke nödvendig aa demontere den helt men som Nor-Smurf sa var det en mökka jobb likevel. Men der fant jeg synderen. Impeller hadde gatt i stykker. Jeg har en reserve impeller om bord. Vet noen i hvilken rettning disse impeller maa monteres? Det med diesellufting er jeg veldig glad for at du skreiv, Nor-smurf. For det förste er det veldig nyttig aa vite, for det andre har jeg jo skrutt denne greia fra hverandre for aa se hva det er. Noe diesel rant ut og jeg regner med at det er luft kommet inn. Jeg har skrutt saken paa plass igjen og skal pumpe litt för jeg starter motoren. Just in case. Fant foresten at muttrene der motorblokken sitter paa var ganske lös. Varmeveksleren hang ogsaa i löse lufta. Skruene hadde lösnet. Saa det var nok bra aa faa sett litt paa denne motoren... Saa det blir spennendes i morgen om jeg faa den til aa virke igjen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det spiller liten rolle hvilken vei vingene på impelleren står, de retter seg etter en omdreining uansett. Du kan godt ha en skvett Zalo i pumpen så blir den godt smurt før vannet kommer fram. Vær også obs på at det er veldig lett å lage noen grader i huset når impelleren tas ut og disse må fjernes slik at lokket blir 100% tett ellers vil ikke pumpen pumpe... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Impelleren moneres slik at vingene blir dradd med når pumpeaksel roterer, fcinner du ut hvilken vei den roterer ved f.eks liten kinning på motor burde det gå greit (dersom du ikke vet eller finner andre ting som indikerer hvilken vei den dreier, er det en standard johnson pumpe er dreierettningen ofte merket på lokket til pumpa, vingene på impeller skal altså peke motsatt vei en dreierettningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Bruk heller slik metalic blank folietape, og duck'en over den. Eller så kan du stikke på biltema el. å kjøpe slik eksos anlegg fix greie! Sli kbandasje/tape som tåler masse varme... Redigert 23.Juli.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Dreieretningen er uansett ikke så vanskelig å finne ut av. Vannet skal nemlig ta den 'lange' veien rundt i huset. Det er innsnevringen på den ene siden som gjør at trykket øker og vannet til slutt presses ut av pumpen. Men som SvenHa sier, så vil vingene uansett rette seg med en gang pumpen settes i bevegelse så det er ikke nødvendig å knote med å få disse til å legge seg riktig. Impelleren har heller ingen for- eller bakside - den går like godt begge veier Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Tviler på om de har Biltema på Austevoll! Men nå har han jo allerede fått tak i en som kan skaffe ny slange da, så da er problemet forhåpentligvis allerede løst... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Takker for mange gode tipps. Nei de har nok ikke Biltema paa Austevoll. Men vennlige folk som slaar av en prat naar de ser at man mekker med en motor midt i feriehavn... Utrolig vennlig - Dette er enda mer verd en Biltema... Da satser vi paa at vi skrudd maskineriet sammen i morgen igjen. Den impeller som jeg fant virker litt "hard" - saa jeg faa bytte den igjen om ikke saa lenge. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 ....... Den impeller som jeg fant virker litt "hard" - saa jeg faa bytte den igjen om ikke saa lenge. Bekkjarvik er en kjempeplass; jeg har vært innom 9 helger sist vinter i forbindelse med praksisturer for D5L-kurs og fått ypperlig service på alle måter. Når det gjelder impelleren: hvis du har, eller kan skaffe litt silicon-grease, så kan du med fordel "massere" impelleren grundig med den før du setter sammen imorgen. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Da er jobben gjort. Impeller var problemet og den er byttet. Pakkninger maatte jeg lage selv av litt sterk papir. Den hyggelige karen jeg traff viste seg aa vaere Capella her fra Baatsplassen. Han hentet eksos- og kjöleslanger og fikk masse gode tips om motorstell. Stor takk til Capella! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Godt det ordnet seg rimelig raskt men nå er jo ikke Bekkjarvik den verste plassen å havarere med båt heller da Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Tja - så lenge det varte... Igår gikk vi fra Bekkjarvik og skulle videre til Brandasund. Etter en halvtimes gange kokte kjølevannet og lekket på grunn av overtrykk ut av kjølevannsbeholderen. Vi snudde og seilet hjemover (tok en stopp på Møkster). Jeg er nå virkelig i villrede og er redd at dette er noe mer alvorlig. Få seile den til et verksted neste uke. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Kan det være restene av den defekte impelleren som ligger og tetter et sted? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Kan det være restene av den defekte impelleren som ligger og tetter et sted? veldig vanlig ...ingen liten jobb å leite etter alle skovlene-dersom de var borte Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.