Jump to content

Plutslig motorstopp - VP MD7A - Ligger etter slep i Bekkjarvik naa


Fanafjord

Recommended Posts

Det tenkte jeg ikke på... Skulle sett etter om den ødelagte impelleren manglet noe. Men det det kan godt hende at gummibiter har kommet på avveie. Impelleren såg ut som svigermor sit plommesyltetøy. :headbang:

 

Idag tror jeg ikke jeg har tomodighet å fikse noe. Men vi få se i morgen.

 

Ellers begynner jeg å tenke alternativer. Men man få vel ikke solgt en Albin Ballad for tiden. Ligger ut 7 stk på finn akkurat nå. Ellers er jeg også veldig glad i den båten - sterk og god. Hadde bare motoren funka er det utrolig greit båt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hadde bare motoren funka er det utrolig greit båt.

Håndspåleggelse er verdens eldste metode for å holde seg frisk. . . . . så også med motorer.

Spesielt etter slike historier starter jeg aldri opp en maskin uten å kjenne på rørene, at de er kalde indikerer at vann strømmer gjennom.

Impeller-restene, om det er noen, finner du som regel i innløpsenden av kjøleren - bare følg røret fra pumpa til neste enhet. Må du ta av endelokket svarer det seg å stake opp rørene også.

Etter kjøleren er det mer åpent farvann , tror knapt biter som har passert gjennom kan sette seg fast her.

 

Men sjekk nå at den nye impelleren ikke er blitt skadet igjen, og dersom problemene kan verifiseres å skyldes kjølevann-gjennomstrømmingen - er dette enkle saker å fikse og absolutt ingen grunn til å kassere skipet.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Sjekk og stussen inn på pumpen hvis impelleren som stod i var "helt kake". Har plukket ut biter her og...Eier forstod ikke hvorfor det ikke kom nok vann ut, da alt var åpnet og inspisert flere ganger.... vel synderen var flere gummibiter som hadde tatt en helt annen vei...

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tipps. Jeg skal kjøpe meg et par impeller i morgen og begynne å sjekke for gummideler på avveier. Skal sette inn helt nye impellere i begge kretsløp - de som jeg hadde liggende kom med båten og jeg tror de har ligget en stund.

 

Hvis jeg ikke finne noen ting kan jeg vel bare koble nye slanger til vannpumpen og kjøre motoren saltvannskjølt en stund?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det kan du jo, men fjern i så fall termostaten. Det er også viktig å påse at eksosen får nok kjøling. Jeg tipper imidlertid at det er lettere å fikse det som er galt, enn å sette i gang med en større midlertidig ombygging. Det er jo så enkelt som at hvis alt sirkulerer uhindret, så er kjølingen helt OK...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...