Jump to content

Eldre mariner 80 hester vil ikke starte


Tommi1

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har endel trøbbel med min mariner 2 takts motor. Jeg fikk starte for ca. en uke siden, det var første gang på ca 2 år at motoren ble starta. Vi kjørte kanskje 2 min, så døde motoren, jeg fikk ikke liv i den da. Jeg kom meg i land og bytta plugger. Men nå vil den ikke starte uten bruk av start gass.

Det er min første båt, så jeg har ikke så mye peiling på motorer enda. så noen tips hadde vært suverent.

Link to post
Share on other sites

Ta ifra hverandre og blås ren forgasser. Siden den har stått i to år kan det være en del uhumskheter som nå løsner og tetter igjen dyser og kanaler. Få noen som har gjort det før til å hjelpe deg hvis du er helt grønn.

Så lenge den starter på gass fungerer nok tenningen din OK, det er nok i bensinforsyningen du har en utfordring. Motoren trenger tre ting for å gå, bensin, luft og gnist på riktig tidspunkt.

 

Få fikset feilen og slutt med startgassen. Ingen motorer er spesielt happy med startgass, aller minst totaktere...

Link to post
Share on other sites

Uten olje får ikke stemplene dine smøring, så da kan stempelringene dine ha blitt slitt og kompresjonen dårligere. Tror den også vil suge bensin dårligere også.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jepp, ikke umulig at motoren er delvis ødelagt.

Litt avhengig av hvor uheldig du var. Max uheldig så har dere ødelagt både lager, sylindre og stempel. Droll her på forumet kan sikkert gi deg noen innspill om hvilke feil du skal se etter.

 

Med tanke på at dette er en eldre motor er det ikke sikkert det er særlig lønnsomt å reparere med mindre du får tak i en gammel delemotor. Men ofte er det samme feil på den.

 

Alternativet er jo at siden motoren bare gikk i 2 minutter klarte den seg. Spørsmålet er hvorfor den stoppet... Pga tette forgasserdyser eller full skjæring?

Link to post
Share on other sites

Har du litt flere detaljer om motoren ?? ca årmodell/antall sylindere/type tenning ( en eller flere coiler )...

 

Er det en Mercury basert motor er normal start prosedyre som følger:

  • Pump opp bensin, gi den noen extra pump til så du ser bensin renne ut av forgasserene
  • Gir litt gass ( frikobling av gir eller egen spak ), dytt nøkkel godt inn ( choke ) eventuelt trykk på choke knapp ... vri om, slipp ut nøkkel/slipp choke knapp.
  • Dra gassen pent ned, eventuelt hold den litt til motoren vil gå på tomgang.

 

Er den Yamaha basert....gjør omtrent det samme da de ofte bruke Mercury forgassere....

 

Dette er normal..... men ser det har dukket opp noen extra detaljer.....

2 min gange UTEN olje, tomgang eller full gass ?? ..... etter 2 år var antagelig den olja som var i motoren relativ stiv så den var ikke til mye hjelp....

 

En kompresjons test hadde ikke skadet, ei heller en visuell inspeksjon av stempler/ringer, men skulle gjerne vist litt mere om selve motoren...

På en Mercury basert motor kan en enkelt ta av noen lokk på innsugs siden, herifra kan en se rett inn på stemplet ifra siden...

 

Men trenge å vite type motor + kompresjons tall, er kompen tilfredsstillende KAN det ha gått bra men kjør et par tanker med DOBBELT olje .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Man kan ofte få en skjært motor til å gå igjen hvis man bruker nok "vold" som startgass og rusing. Problemet er at rivinger i sylinder, utette stempelringer osv gjør at prestanda er mye lavere enn før. Ta en kompresjonstest. Sjekk trykk opp mot hva det skal være samt sammenlign sylindrene mot hverandre.

 

Redigert: Ser Droll kom imellom her.. Gjør som han sier, så kan du skaffe deg en oversikt over hvordan dette har gått.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tenkte jeg skulle stikke innom å kjøpe en komp tester etter jobb idag. Modell er jeg ikke helt sikker på.. men det er fire sylindere..

 

Da er det en Mercury basert "direct charge" motor på 66 kubikk tommer ( samme som rekke seksern minus 2 sylindre ( 99 cubic inch )) ...

 

På styrbord side på motoren er det 2 deksler med kjøleribber ( sitter i 8 bolter ), du må muligens ta av plata som tennings systemet sitter på.

Under disse dekslene har du direkte adgang til stemplene ( ifra siden ), en visuell inspeksjon er å anbefale ( ta med godt lys ), se etter riper/sår i sylinderne ( roter motoren litt rundt ), se også på stemplene...her er det garantert riper, men disse behøver ikke å ha noe å si.....

Ser sylinderne sånn noenlunde ok ut bør du sjekke spennet i ringene ( ta et titt på denne posten, litt annen motor men samme prinsipp ), dytt ringen/fjøra inn i stemplet med en flat trekker, er det litt spenn er den ok, er det IKKE noe spenn er det noe galt ( ringen sitter eller er brukket ) .

 

Monter dekslene igjen ( helst med ny pakning ( Mercury # 27-73645 ) ca 100 lappen )...

 

Ser sylinderne ok ut

Er det spenn i ALLE ringer

Går motoren rundt uten ulyder ( når du drar den rundt for hånd ) ( OBS vil antagelig gnirke litt i impelleren men det er normalt. )

Går motoren jevnt rundt, du kjenner ikke noen steder der det lugger eller føles merkelig .

 

Er svarene på ovennevnte spørsmål positive kan du prøve å stare motoren ETTER at du har renset ALLE forgassere og sjekket bensinpumpa .

Kjør motoren pent de første 4 timene, bruk også DOBBEL dose olje på de 2 første tankene ( eller 20 liter )...

 

Bytt også impeller når du er igang ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Tok komp test i går, på 1 og 2 var det rundt 60 psi, på nr tre var det bare så vidt nåla flytta seg det var ikke mye futt der. nr 4 kom jeg ikke til på. ar ikke fått den på land enda..

 

Sjekk en gang til. gjerne med nyladet batteri, ta også ut ALLE plugger før du måler...

 

Frisk motor... rundt eller over 125 psi, med 60 psi burde den ikke starte.....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...