Jump to content

Fortøyningsfeste på båt, hvor mye tåler dette?


vickers

Recommended Posts

Jeg hadde nå tatt en stropp under båten framfor midtskips langskips.

den stroppen hadde jeg sikret med ei line - fra stroppen på BB side -akterover og rundt BB kryssholt akter - tvers over båten - rundt SB kryssholt akter - og fram til stroppen på SB.

 

E'kke noe problem å løfte båten uansett hva du gjør - men hva som skjer når en HekksjøGeneral feier forbi er noe annet.

Link to post
Share on other sites

På båten min er alle pullertene med gjennomgående bolter og en stor treplate som er innplastet på baksiden. Disse har tålt slep og mye kjøring på spring siden båten drifter fort.

 

Tror dessverre at det ikke det er det samme hos deg. Disse er nok beregnet spesielt etter båtens vekt i vannet. Dvs båtens vekt på land minus oppdriften du har når båten ligger i vannet.

 

Jeg ville ikke løfte den båten via pullertene, du kan jo ringe skipsplast å spørre??.

 

Har du ikke muligheter til å få løfte opp båten ville jeg prøvd å kjøre den opp på en sandstrand. Har selv gjort dette med min båt med et anker akterut. Min båt er ganske grunn så dette gikk veldig bra. Kjørte den så ut med motorkraft. Jeg kjørte den opp dit for å gjøre ren vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke mulighet til å ta stropp rundt hele båten, da jekken på land ikke når langt ut eller løfter høyt nok. (Dette er vel en jekk som brukes til å løfte ut og inn motorer fra biler tror jeg.) Nå har jeg imiddertid gjort et forsøk med å tre tau rundt øyet fremme for så å styre det gjennom fortøyningsfestene forran. Det skulle ikke rare kraften til for å få båten opp i rett høyde så denne løsningen har jeg tro på.

 

Men så til gladnyheten. Denne ventilen skulle skiftes pga at den satt bom fast i halv åpen stilling. Men før jeg begynte med test løftet, sauset jeg den inn med 5-56. Etter en stund tok jeg av håndtaket fra ventilen og satt en stor skiftenøkkel på, ga den et lite kakk med hammeren og vips så var ventilen god som ny.

Link to post
Share on other sites

Flott at ventilen er friskmeldt.

Når det gjelder løftet hadde jeg alldri gjort det. Hvorfor ta sjansen? For å spare noen kroner??

Båten er ikke større enn at den går på en henger.

Hengere kan leies på bensinstasjoner, koster ikke mange kronene.

Har du ikke bil til å dra hengeren så finn ett festepunkt og vinsj den opp, du trenger jo ikke engang dra den helt opp.

 

Når det finnes slike idiotsikre løsninger som er så lette forstår jeg ikke hvorfor du på død og liv skal ta sjansen på å løfte.

Link to post
Share on other sites

Altså. Jeg skulle ikke løfte hele båten ut av vannet, kun tilte den en 20-30 cm i forkant. Jeg klarte nesten å få den høyt nok bare ved å løfte med armene i ripa forran. Problemet er at jeg ikke klarer å holde den slik lenge :eek: , samt at jeg må inni båten å skifte ventilen. Da øker kraften litt, men ikke med min fulle vekt da jeg sitter i midten av båten.

 

Jeg er glad Snekkere'n tipset om å tre den inn i øyet forran. Jeg er enig i at fortøynigsfestene på dekk forran kan være noe svak å løfte etter. Nå ser jeg at fortøynigsfestene bak er festet med gjennomgående bolter samt en 15-20mm tjukk treplate på baksiden, så de holder nok noe. Men så er det dette med hvor fast overbygget er festet til skroget da.... Som noen skrev her i tidligere innlegg er øyet i forkant festet i den delen av skroget med veldig god styrke. Jeg vil nesten si det så sterkt at hvis ikke dette øyet hadde tålt denne operasjonen skulle jeg gitt bort båten gratis her på BP etterpå.. :cheers:

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...