Jump to content

Fortøyningsfeste på båt, hvor mye tåler dette?

vickers

Recommended Posts

Jeg skal skifte en bunnvetil som har grodd fast uten å ta båten på land. Denne ligger såpass langt fremme på båten at den kommer opp av vannet dersom jeg løfter båten litt i forkant. I båthavnen hvor jeg har båten ligger det en jekk som jeg skal bruke, jeg hadde tenkt å feste tau i begge fortøyningsfestene fremme på båten. Dette er slikte T-fortøynigsfester med hull i midten. (Er vel standard på de fleste båter) Etter å ha løftet litt for hånd og vurdert litt har jeg funnet ut at kraften det må løftes med vil være ca 350kg fordelt på begge festene. Båtens total vekt er ca 1200kg og den er 22 fot. Spørsmålet mitt er da om disse fortøyningsfestene i båten vil tåle dette? Ev hvor mye vil dere tro festene tåler?

Redigert av vickers (see edit history)

Er det slike du snakker om:

puller.jpg

I så fall ville jeg vært litt forsiktig.

Disse, og dekket de er montert på, kan tåle enorme belastninger - men det er vel mest i horisontalplanet.

I vertikalplanet blir belastningene helt annerledes.

Hvilke alternative metoder kan du bruke?

Mulighet for å vinsje baugen opp i en båthenger?

Buster X med Yamaha 70

Jeg ville ha vært forsiktig med å løfte etter denslags dill-dall . . . .

Dårlige fortøyningsfester er en av mine kjepphester på båtførerkursene. Der finnes ufattelig mye "pynt" og jeg faktisk sett pullerter festet med "dobbelsidig tape" og to pop-nagler :headbang::headbang:

Jeg tenker med skrekk på hvordan det ville gå hvis en slik båt kom i en kritisk situasjon og måtte slepes klar av land med noe kraft ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kjenner ikkje til hvordan det er med forskjeller mellom fjære og flo i ditt område, men en løsning som har vert mye benyttet her er å sette båten i fjæra, og la naturen ordne slipp for småreperasjoner?

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Er ikke øyet i front beregnet å dra hele båten opp på en henger? Da blir det jo utsatt for en masse krefter?

Øyet i front er beregnet på masse kraft i båtens lengderetning. Det kan godt hende at det holder for dette formålet også, men sikker kan man ikke være.

Jeg ville dradd en stropp under kjølen på båten (nesten så langt bak som fenderen på bildet), og så brukt tau/stropper i retning av kryssholtene bak, for å sikre at stroppen ikke glir framover når båten løftes.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ok, la oss da si følgende. Dersom stroppen festes slik som snekkere'n først anntydet, gjennom øyet og styres via fortøynings festene forran. Så løfter jeg her med litt over det jeg klarer for hånd, la oss si ca 200kg. Deretter går jeg opp på båten et stykke bak på motsatt side av der bunnventilen er. Med mine vel 100kg på baken vil båten tippe over på den siden. Mens båten står slik, fester jeg den til bryggekanten i fortøyningsfestet på siden bak og på midten slik at den ikke retter seg opp igjen når jeg går av. Da vil bunnventilen være opp av vannet. Men så skal jo mine 100 kg inn i båten å skifte ventilen, så da vil jo den vekten fordeles på de 3 stedene båten er festet. Høres dette bedre ut?

.... Er ikke øyet i front beregnet å dra hele båten opp på en henger? Da blir det jo utsatt for en masse krefter?

Øyet i baugen er festet i det mest solide partiet av båten, i motsetning til de små pullertene på dekk.

Øyet i baugen har to gjennomgående bolter, vanligvis med en forsterkningsplatet på innsiden.

Øyet i baugen vil få den vertikale løftekraften i en annen retning enn det opprinnelig er designet for, men det blir i en gunstig retning og jeg ville ikke ha vært det minste betenkt på å løfte baugen ut av sjøen etter dette festet.

Lykke til!

Øyet i baugen vil få den vertikale løftekraften i en annen retning enn det opprinnelig er designet for, men det blir i en gunstig retning og jeg ville ikke ha vært det minste betenkt på å løfte baugen ut av sjøen etter dette festet.

Ja, kan ikke forstå annet en at dette skal holde. Hvis ikke er det jo dårlige greier. Men var ikke klar over at fortøyningsfestene oppå dekket ikke tålte mer. Da bør jeg være litt mer forsiktig når jeg fortøyer båten heretter.

..... Da bør jeg være litt mer forsiktig når jeg fortøyer båten heretter.

Jeg driver en del med sleping og har opp gjennom årene sett diverse båteiere stå som forvrengte spørsmåltegn når "pullertene" på baugen forsvant bortover sjøen sammen med slepetauet :sweat: Alt for mange fritidsbåter levers idag med fortøyningsbeslag og halegatt som bare er feste med karosseriskruer - og det er ikke nok!

Solide pullerter som skal kunne brukes til det de er beregnet til må i det minste ha gjennomgående bolter og en ordentlig doblingsplate under dekk, slik at kraften fordeler over mer enn bare noen få fingerneglstore mutterflater.

Men selv det hjelper jo ikke når hele dekket løsner fra skroget slik som et annet innlegg i denne tråden viser til :headbang::headbang:

En annen metode, for å være sikker, kan være å strekke en stropp rund hele båten under fenderlista. Så kan du feste løftestroppen i den helt foran. Da er du i hvertfall sikker.

Dette ville vært min løsning også. Bruker man en bred jekkestropp f.eks under øverste "bordgang" vil man kunne bruke stropper i denne og bare belaste glassfiberskroget. Alternativt i kombinasjon med nevnte bøyle.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...