vickers Startet 27.Juli.2009 Del på Facebook Startet 27.Juli.2009 (redigert) Jeg skal skifte en bunnvetil som har grodd fast uten å ta båten på land. Denne ligger såpass langt fremme på båten at den kommer opp av vannet dersom jeg løfter båten litt i forkant. I båthavnen hvor jeg har båten ligger det en jekk som jeg skal bruke, jeg hadde tenkt å feste tau i begge fortøyningsfestene fremme på båten. Dette er slikte T-fortøynigsfester med hull i midten. (Er vel standard på de fleste båter) Etter å ha løftet litt for hånd og vurdert litt har jeg funnet ut at kraften det må løftes med vil være ca 350kg fordelt på begge festene. Båtens total vekt er ca 1200kg og den er 22 fot. Spørsmålet mitt er da om disse fortøyningsfestene i båten vil tåle dette? Ev hvor mye vil dere tro festene tåler? Redigert 27.Juli.2009 av vickers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Tåler de ikke 350kg ville jeg ikke brukt dem til å fortøye i engang.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vickers Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg har tenkt det samme. Men er det noen som vet hvor mye de skal tåle? Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Dette har også noe med retningen på kraften å gjøre. Kryssholt er beregnet på krefter noenlunde horisontalt. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er det slike du snakker om: I så fall ville jeg vært litt forsiktig. Disse, og dekket de er montert på, kan tåle enorme belastninger - men det er vel mest i horisontalplanet. I vertikalplanet blir belastningene helt annerledes. Hvilke alternative metoder kan du bruke? Mulighet for å vinsje baugen opp i en båthenger? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tintin Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg ville brukt en stropp under båten i front til å løfte med. Så kan heller kryssholt o.l. brukes til å støtte stroppen slik at den ikke glir av.. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
vickers Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Snekkere'n: Ja det er et slikt feste. Det er en slik båt med løfting som vist på tegning. (PS.Dette er ikke min båt, men fant en på nettet.) Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Sjekk i hvertfall om det er støpt inn noe ekstra der de er festet. Ellers ville jeg vært veldig forsiktig. Men de tåler det nok greit om de er skikkelig montert. Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg vil tro det er mer styrke i godset rundt bøylen du har i baugen. Hadde fortsatt vurdert andre måter, f.eks å låne en båthenger. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Sjømann-22 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg ville brukt en stropp under båten i front til å løfte med. Så kan heller kryssholt o.l. brukes til å støtte stroppen slik at den ikke glir av.. Enig med deg.. sånn her kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 En annen metode, for å være sikker, kan være å strekke en stropp rund hele båten under fenderlista. Så kan du feste løftestroppen i den helt foran. Da er du i hvertfall sikker. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Poseidon Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg ville ha vært forsiktig med å løfte etter denslags dill-dall . . . . Dårlige fortøyningsfester er en av mine kjepphester på båtførerkursene. Der finnes ufattelig mye "pynt" og jeg faktisk sett pullerter festet med "dobbelsidig tape" og to pop-nagler Jeg tenker med skrekk på hvordan det ville gå hvis en slik båt kom i en kritisk situasjon og måtte slepes klar av land med noe kraft .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Var det ikke en her som har forsøkt dette? Med det resultatet at han løftet dekket fra skroget og fikk en solid åpning bak fenderlista? Fant den tråden: Hjelp, skroget slapp! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
vickers Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Enig med deg.. sånn her kanskje? Ja, dette kan jo være en god løsning. Er ikke øyet i front beregnet å dra hele båten opp på en henger? Da blir det jo utsatt for en masse krefter? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er ikke øyet i front beregnet å dra hele båten opp på en henger? Det var det øyet/bøylen jeg mente i innlegg #9. Tror den har vesentlig mer styrke for slike øvelser enn pullerne har. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nives Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Kjenner ikkje til hvordan det er med forskjeller mellom fjære og flo i ditt område, men en løsning som har vert mye benyttet her er å sette båten i fjæra, og la naturen ordne slipp for småreperasjoner? Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Sjømann-22 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jo, så tror ikke dette skal være noe problem.. Du skal jo ikke løfte båten så mye heller. Flytt all løs vekt bakerst i båten, så får du litt ballast der også. Har du vanntank eller lignende i baugen, så kan du jo tømme den også. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er ikke øyet i front beregnet å dra hele båten opp på en henger? Da blir det jo utsatt for en masse krefter? Øyet i front er beregnet på masse kraft i båtens lengderetning. Det kan godt hende at det holder for dette formålet også, men sikker kan man ikke være. Jeg ville dradd en stropp under kjølen på båten (nesten så langt bak som fenderen på bildet), og så brukt tau/stropper i retning av kryssholtene bak, for å sikre at stroppen ikke glir framover når båten løftes. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
vickers Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Ok, la oss da si følgende. Dersom stroppen festes slik som snekkere'n først anntydet, gjennom øyet og styres via fortøynings festene forran. Så løfter jeg her med litt over det jeg klarer for hånd, la oss si ca 200kg. Deretter går jeg opp på båten et stykke bak på motsatt side av der bunnventilen er. Med mine vel 100kg på baken vil båten tippe over på den siden. Mens båten står slik, fester jeg den til bryggekanten i fortøyningsfestet på siden bak og på midten slik at den ikke retter seg opp igjen når jeg går av. Da vil bunnventilen være opp av vannet. Men så skal jo mine 100 kg inn i båten å skifte ventilen, så da vil jo den vekten fordeles på de 3 stedene båten er festet. Høres dette bedre ut? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 .... Er ikke øyet i front beregnet å dra hele båten opp på en henger? Da blir det jo utsatt for en masse krefter? Øyet i baugen er festet i det mest solide partiet av båten, i motsetning til de små pullertene på dekk. Øyet i baugen har to gjennomgående bolter, vanligvis med en forsterkningsplatet på innsiden. Øyet i baugen vil få den vertikale løftekraften i en annen retning enn det opprinnelig er designet for, men det blir i en gunstig retning og jeg ville ikke ha vært det minste betenkt på å løfte baugen ut av sjøen etter dette festet. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
vickers Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Øyet i baugen vil få den vertikale løftekraften i en annen retning enn det opprinnelig er designet for, men det blir i en gunstig retning og jeg ville ikke ha vært det minste betenkt på å løfte baugen ut av sjøen etter dette festet. Ja, kan ikke forstå annet en at dette skal holde. Hvis ikke er det jo dårlige greier. Men var ikke klar over at fortøyningsfestene oppå dekket ikke tålte mer. Da bør jeg være litt mer forsiktig når jeg fortøyer båten heretter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 ..... Da bør jeg være litt mer forsiktig når jeg fortøyer båten heretter. Jeg driver en del med sleping og har opp gjennom årene sett diverse båteiere stå som forvrengte spørsmåltegn når "pullertene" på baugen forsvant bortover sjøen sammen med slepetauet Alt for mange fritidsbåter levers idag med fortøyningsbeslag og halegatt som bare er feste med karosseriskruer - og det er ikke nok! Solide pullerter som skal kunne brukes til det de er beregnet til må i det minste ha gjennomgående bolter og en ordentlig doblingsplate under dekk, slik at kraften fordeler over mer enn bare noen få fingerneglstore mutterflater. Men selv det hjelper jo ikke når hele dekket løsner fra skroget slik som et annet innlegg i denne tråden viser til Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Shore Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 En annen metode, for å være sikker, kan være å strekke en stropp rund hele båten under fenderlista. Så kan du feste løftestroppen i den helt foran. Da er du i hvertfall sikker. Dette ville vært min løsning også. Bruker man en bred jekkestropp f.eks under øverste "bordgang" vil man kunne bruke stropper i denne og bare belaste glassfiberskroget. Alternativt i kombinasjon med nevnte bøyle. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Wachera Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Det må da finnes en henger og slipp i nærheten så du slipper å ta sånne sjanser! Kanskje en fra BP kunne trå støttende til? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Vickers, hvor i landet holder du til? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.