Jump to content

Noe spes. å måtte huske før jeg starter opp dieselmaskin?


tidlibom

Recommended Posts

...hva gjør jeg nå? skrur opp og ...... ?

 

Men gjorde du noe for å fastslå at det virkelig var starteren som tullet? Slik at ikke feilen fortsatt ligger i et startrele, en kabelsko eller en dårlig forbindelse et annet sted?

 

Tilbake til starteren: demonter forsiktig, bare ikke rør de ekstra kraftige skruene som du finner på utsiden av den cylindriske delen av starteren.

Gjør alle delene rene og smør forsiktig alt som skal være bevegelig.

Hvis kommutatoren er alvorlig slitt kan det være nødvendig å dreie den ned litt, men forhåpentlig slipper du dette.

Du kan gjerne spandere en sprayflaske med isolasjonslakk som du sprayer rundt på feltviklingene og de utsatte delene av ankeret. Hvis du får låne stekeovnen til mor kan du gjøre en god jobb med å la det hele ligge i stekeovenen med ca 120 grader over natten når du har sprayisolert.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis du har litt under 12 volt så er batteriet bortimot flatt! Et fulladet batteri skal ha bortimot 12,8 volt. Så der har du problemet ditt! Men siden du har starteren ute kan du jo få et bilelektrisk verksted til å teste den da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du har litt under 12 volt så er batteriet bortimot flatt! .....

 

Den var vel litt kategorisk?

Hvis han har bortimot 12 volt mens han forsøker å starte, slik som jeg foreslo, da kan batteriet være svært så bra og spenningsfallet moderat. Men da går der trolig ikke så veldig stor strøm - og tankene går kanskje i retning av innslaget . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den var vel litt kategorisk?

 

Hvis han har i underkant av 12 volt og starteren ikke slår inn, da er også hvilespenningen på batteriet det samme. Starteren trekker ikke strøm hvis den ikke slår inn... Og med f.eks 11,9 volt er det ikke mye futt i selv en ny startmotor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig et stykke på vei.

Min tanke var at innslaget henger rent mekanisk eller har dårlig kontakt på hovedkontaktene. Derfor trekkes strøm gjennom solenoiden, men siden denne ikke slår inn kobles ikke hovedstrømmen inn. Da kunne 12 V fortsatt være en OK spenning med tanke på batteritilstanden.

 

Men nå har han jo tatt starteren ut og begynt plukkingen, så da kommer det vel litt mer info imorgen :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

ikke fått den fra hverandre ennå. sitter de stjerneskruene gitt.

men fikk dratt hele greia litt fra hverandre. da så jeg en masse drev som gikk inni hverandre og en løs gjenstand. fjernet denne ... syntes nå at det virker mye ledigere når jeg dreier på det tannhjulet bak??

 

Kan dette ha vært feilen?

var en lakk del fra tidligere emaljering

Link to post
Share on other sites

..... da så jeg en masse drev som gikk inni hverandre og en løs gjenstand. fjernet denne ...

 

Der skal ikke være "masse drev" :wink:

Hvilken "løs gjenstand" du har fjernet er heller ikke godt å gjette på :wink:

 

Her må du visst bidra med noen foto for at vi skal ha mulighet for å mene noe som helst fornuftig . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

ikke så lett å få tatt bilder av. fikk dratt den litt fra hverandre. så noe skit å fiklet det ut.

 

når jeg dro den ut å inn. gikk det hjulet som er synlig utenifra rundt. lettere enn før.

skal straks prøve å kople den på ett batteri å se om det er noe liv i den.

Link to post
Share on other sites

Litt liv var det i den.

tror ikke jeg hadde nok strøm . prøvde en 4 5 ganger så var batteriet dødt

 

det hjulet som syntes utenfra kom nå inn og ut .. å lagde masse lyd, men fikk det ikke til å gå rundt.

kan det skyldes strøm? eller tyder dette på noe helt annet ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...