Jump to content

Noe spes. å måtte huske før jeg starter opp dieselmaskin?


tidlibom

Recommended Posts

Du må finne ut hvor filteret befinner seg, åpne det og sjekke at det ikke er alt for mye rusk og rask der.

 

Men det er jo ingen fare hvis du får start.

Men hvis du får start, så ikke legg ut på tur med en gang :yesnod:

 

Stopper motoren etter en stund, eller turtallet begynner å synke kan det skylles enten vann i dieselen, eller at filteret er tett....eller i verste fall "dieseldyr"

 

Men det viktigste er at det er olje på motoren....

 

PS...hold oss oppdatert om du får startet eller ikke.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må finne ut hvor filteret befinner seg, åpne det og sjekke at det ikke er alt for mye rusk og rask der.

Men det er jo ingen fare hvis du får start. ......

 

Mjo, du kan nok få start selv om der er noe vann i filter/vannutskiller. I verste fall risikerer du med å starte at dette vannet trekkes helt inn i innsprøytingspumpen og andre av motoren edlere deler.

 

Jeg ville nok ha spandert en halvtime eller to ekstra på å gjøre filterhus, vannutskiller og om mulig tanken ren - iallefall på en motor som har stått ubrukt over lengre tid. De halvtimene kan spare deg for mye ekstra arbeid og utgifter i neste omgang.

 

... og som Wasco sier: ta ikke ut på tur med det samme. Ligg gjerne godt fortøyd ved bryggen og gi så hard gass som du tør med tanke på fester og fortøyninger, hold pådraget i minst et kvarter og hvis intet unormalt opptrer ligger du ganske godt an :wink::wink:

 

Lykke til og god tur :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Før du går til så drastiske tiltak som å bytte starter.. Har du skjekket at det strøm på batteriet, og/eller at kablene til/fra batteri - starter har en dimensjon som klarer levere nok strøm..

 

Sånne klikk bruker som regel å bety at den ikke får strøm nok.. At den hat satt seg, eller at innslaget er gååent.. men begynn med det enkleste først.. Skjekk batteri - batterikabler.

Link to post
Share on other sites

fikk ikke startet gitt. starteren er død. bare klikker i den, ellers virker alt bra. .....er det vanskelig å få tak i starter?

 

Før du begynner å lete etter ny starter bør du sjekke litt rundt omkring:

 

1) faren er stor for at du har dårlig kontakt et eller annet sted i startstrømkretsen: batteripoler, startrele, jordforbindelse til gods, etc

2) startinnslaget kan henge, enten du har elektrisk innslag eller bendixdrev

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å sjekke om starteren er dør på, er å kople startkabel mellom batteri (+) og (+) på startmotor.

 

På min båt var det dårlig kontakt som førte til "klikk" men at den ikke dro rundt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Som de andre sier: Feilsøk først, ikke bare bytt deler på måfå! Sjekk alle kontaktpunkter, puss rent og stram til, og sjekk batteriet. Fungerer ikke dettem er turen kommet til starteren. Som du sier, reparasjon eller brukt starter er det rimeligste. Men det hjelper lite hvis problemet skyldes en irret kabelsko...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sjekka over batteriene. nok strøm fram til starteren.

Det enkleste er nok å sjekke om der er nok spenning frem til selve startmotoren, målt på tilkoblingsklemmene. Spenningen på startmotoren bør ikke komme under 9 - 10 volt mens man forsøker å starte - og mens batteriet fortsatt har sine 12 Volt.

hva menes med at startinnslaget kan henge, enten du har elektrisk innslag eller bendixdrev?

Det ble skrevet litt i kortform, men jeg kan ta med flere detaljer.

 

Slike startmotorer har to forskjellige metoder for å sette startmotorens lille hjul i forbindelse med startkransen (det store tannhjulet) på motoren som skal startes.

 

1) med elektrisk innslag har man en elektromagnet "solenoid" som ligger som en liten cylinder på toppen av selve startmotoren, parallelt med denne. Dette innslaget har en dobbel funksjon: skyve frem det lille tannhjulet på startmotoren og gi strøm til startmotoren når tannhjulet er helt i inngrep.

Denne mekanismen har en tendens til å bli stiv og stør; det er dermed ikke sikkert at elektromagneten klarer å skyve slik som den skal. Det er heller ikke sikkert at den innebyggede hovedstrømskontakten gir ordentlig kontakt.

 

2) med bendixdrev har man ikke elektrisk innslag som beskrevet. Da vandrer det lille hjulet på startmotoren langs sin egen aksel, på noe som kan minne om svært grove gjenger. Når startmotoren får strøm vil (skal) den plutselig begynne å rotere, dermed vil tregheten i bendixen sørge for at det lille hjulet "skrues" langs de grove gjengene til man får inngrep med startkransen. Hvis dette systemet er "størt" klarer ikke bendixen å gi den nødvendige vandringen og dermed får man ikke innslag. Dette kan vanligvis høres som en "hvining" ved at startmotoren roterer veldig fort, helt uten belastning, siden den ikke får kontakt med den motoren som skal startes.

 

Det kan også finnes et startrele i kretsen, i begge de ovennevnte tilfellene. Slike startrele er et yndet sted for "kontaktvansker og løsaktige forbindelser" og det kan nok svare seg å sjekke her før du begynne demontering av startmotoren . . . .

 

Dette er enkle og robuste saker og slett ikke så komplisert som det kanskje kan høres ut til. Det fordrer bare et minstemål av elektrisk innsikt og forståelse, som om at man forstår forskjellen på strøm og spenning - og at man forstår hva som ligger i uttrykket "spenningsfall".

 

Man lærer underveis, lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og så har de fleste startere idag en kombinasjon av bendix drev og solenoid med gaffel som dytter drevet utover akslingen på starteren. Mener bestemt at de fleste "hiroshima-knallerter" har dette systemet. Problemet er da ofte at dersom dette setter seg, får ikke startinnslaget nok bevegelse til at det kobler til selve startmotoren, altså strømmen til denne. Videre skjer det ofte at børstene henger. Har "overhalt" mange startmotorer som ikke har virket, men bare klikket, og som regel er det nesten ingen slitasje, men skitt og irr som er årsaken. :smash:

 

Ville skrudd av startmotoren og tatt den med hjem. Reingjort innvendig og kontrollert at drev og solenoid er rent og går lett. Rengjort innvendig og kontrollere at børstene går fritt, ev pusset og blåst med trykkluft. Tilslutt smøre lagre og spraye bendixdrev/splines med tynn olje. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...