Jump to content

Mercury 4hk påhenger stopper etter få minutter


Stoner

Recommended Posts

Jeg går ut i fra at det er akslingen som driver impelleren rundt. Impelleren er en del større en pumpehuset, så den må presses nedi.

Bladene på impelleren skal ligge bøyd med rotasjonsretningen og vil derfor passe inn i pumpehuset.

Link to post
Share on other sites

Men, vil den gå rundt når det er så trangt og den roterer fritt rundt akslingen?

Den skal ikke rotere fritt rundt akslingen. Nå har jeg ikke skiftet impeller på noen av mine 4/5 Hk motorer, men har gjort det på et par andre påhengsmotorer (sist på en Mercury 10/15). Det er gjerne et spor i hullet gjennom impelleren som skal passe med en tilsvarende fast eller løs splint/kam på akslingen. Hvordan det skal være på akkurat denne impelleren vet jeg ikke, men det gjør kanskje andre her på BP.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke så noe der når jeg demonterte, gjorde jeg et førsøk for å se hva som skjedde. Resultatet var at det fremdeles ikke kom noe vann, og motoren fikk kun to gir; forover og fri :headbang:

 

Plukket istykker igjen, og lette hele oppkjørselen etter noe som kunne ligne på en sporkile. Etter MYE leiting i flere omganger fant jeg en stift som var litt tykkere enn en klokkereimstift. Monterte denne og plundret en time med å få på undervannshuset igjen.

 

Kjørte motoren i en halvtime, nå med vannstråle og revers i tillegg :flag:

 

Dermed er motoren friskmeldt. Når en amatør som meg fikk til dette er det håp for alle (som tør).

Redigert av Stoner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...