Helge Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg går ut i fra at det er akslingen som driver impelleren rundt. Impelleren er en del større en pumpehuset, så den må presses nedi. Bladene på impelleren skal ligge bøyd med rotasjonsretningen og vil derfor passe inn i pumpehuset. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoner Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Men, vil den gå rundt når det er så trangt og den roterer fritt rundt akslingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Men, vil den gå rundt når det er så trangt og den roterer fritt rundt akslingen? Den skal ikke rotere fritt rundt akslingen. Nå har jeg ikke skiftet impeller på noen av mine 4/5 Hk motorer, men har gjort det på et par andre påhengsmotorer (sist på en Mercury 10/15). Det er gjerne et spor i hullet gjennom impelleren som skal passe med en tilsvarende fast eller løs splint/kam på akslingen. Hvordan det skal være på akkurat denne impelleren vet jeg ikke, men det gjør kanskje andre her på BP. Redigert 29.Juli.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoner Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Ser nå at et lite eksosrør skal inn i impellerhuset. Kan det være det som driver impelleren rundt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoner Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Eh,...jeg tror ikke det var et eksosrør . Det er kjølevannsrøret opp til motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kroider911 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Det skal være en sporkile imellom aksling og impeller der. Det er denne som låser impeller til akslingens rotasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoner Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Siden jeg ikke så noe der når jeg demonterte, gjorde jeg et førsøk for å se hva som skjedde. Resultatet var at det fremdeles ikke kom noe vann, og motoren fikk kun to gir; forover og fri Plukket istykker igjen, og lette hele oppkjørselen etter noe som kunne ligne på en sporkile. Etter MYE leiting i flere omganger fant jeg en stift som var litt tykkere enn en klokkereimstift. Monterte denne og plundret en time med å få på undervannshuset igjen. Kjørte motoren i en halvtime, nå med vannstråle og revers i tillegg Dermed er motoren friskmeldt. Når en amatør som meg fikk til dette er det håp for alle (som tør). Redigert 29.Juli.2009 av Stoner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.