Jump to content

Mercury 4hk påhenger stopper etter få minutter


Stoner

Recommended Posts

Har et problem med en 96-modell 2t, som knapt er innkjørt. Jeg er helt blank på dette området og håper noen på båtplassen kan hjelpe meg. Motoren har jeg nylig overtatt etter at den har ligget 10 år i en garasje, ubrukt. Problemet med motoren har vært fra begynnelsen av, men forhandleren den gangen fant ikke noe feil på den, noe som førte til at forrige eier til slutt la den vekk.

 

Problemet er som følger:

Moroten starter lett, men stanser etter ca. ett minutt ved gange. PÅ tomgang kan den gå i 5 min. før den stanser. Dette skjer alltid. Etter dette må jeg vente minst en halvtimes tid, før det samme skjer igjen. Prøver jeg med en gang etter stans får jeg ikke start. Venter jeg derimot noen minutter, så starer den fint, men stanser etter noen sekunder.

 

På meg virker det som om den ikke får bensin. Det føles som om det tar lang tid å fylle kammeret i forgasseren, og at ved drift greier ikke kammeret å etterfylles fort nok. Motoren går til kammeret er tomt og så må jeg vente til det er fyllt igjen, før den kan gå like lenge.

 

Har plukket ned alt fra tank til forgasser, men finner ikke noe som er tett. Har tatt 2 bilder som viser noe av komponentene.

Bilde 1: Det ser ut som det er en belg (1) som v.hj.a. undertrykket i motoren vil åpne en ventil (2) som igjen tillater bensinen å strømme via ett hull (3) inn til et flottørkammer (4). Finner ingen noe som skal forhindre dette, men det er mulig dette "belgsystemet" inne fungerer?

Bilde 2: Hva er denne hvite saken mellom bensinkranen og forgasseren? Den har noe restriksjon, mer enn slangene, men er ikke tett.

 

Før jeg kaster motoren, så forsøker jeg først om noen på forumet kjenner til problematikken, eller som har ideer om hva som er feil?

 

bilde_1.jpg

 

 

bilde_2.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problem med Mercury 4hk påhenger. Hva kan være galt? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post
Share on other sites

Den belgen du har på bilde 1 er vel membranen i bensinpumpen, sjekk denne å se etter små rifter eller sår som gjør at den ikke klarer å lage vakuum.

og den hvite saken på bilde 2 ser ut som et bensinfilter. hvis dette ikke er tett er det vel ikke her feilen ligger.

ville og sjekket om det kan være noe som stopper bensinen i kranen.

Link to post
Share on other sites

På meg virker det som om den ikke får bensin. Det føles som om det tar lang tid å fylle kammeret i forgasseren, og at ved drift greier ikke kammeret å etterfylles fort nok. Motoren går til kammeret er tomt og så må jeg vente til det er fyllt igjen, før den kan gå like lenge.

Kaste motoren må du ikke gjøre!

Har du forsøkt å pumpe med "blæra" mens motoren går, dvs på den måten å sørge for at den får nok bensin?

Kan være et ledd i feilsøkingen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Før jeg kaster motoren, så forsøker jeg først om noen på forumet kjenner til problematikken, eller som har ideer om hva som er feil?

Jeg sier som andre her - skal du kaste den, kast den til meg :yesnod:

 

Dette er vel ikke noe standardproblem (kjent problem) på denne motoren som forøvrig er identisk med Tohatsu og Mariner 4 Hk fra samme periode. Feilen ligger nok som du sier i bensintilførselen, men spørsmålet er om problemet er at flottørkammeret går "tomt" eller om det flyter over og "drukner motoren? Nåleventilen til flottøren og bensinpumpen er allerede nevnt.

Link to post
Share on other sites

Har motoren i 5hk utgave.

Er som andre har nevnt en Tohatsu-motor du også kan få med Mercury og Mariner-klistremerker.

Kjempleflott motor. Jeg er eventuelt tredje på lista over mottakere til nå tror jeg :cool:

 

Belgen du nevner er en membran som vibrerer med trykkpulsene i veivhuset og pumper bensinen inn i forgasser. Den må som andre har nevnt være hel. Hvis motoren går mens du skviser pumpa på bensinslangen ligger ofte feilen her.

Eventuelt kan det være nåleventilen som sitter over flottøren som har satt seg eller går tregt slik at når flottøren synker henger den igjen i stengt stilling.

Du bør vurdere å kjøpe deg ett pakningssett/repsett til forgasseren. Koster antageligvis rundt 2-300

(kjøpte akkurat ett sett til en 25hk Merc, det kostet 257,- )

 

Det kan også være at flottørhøyden er feil. Dette er ganske greit å justere uten at jeg vet målene for denne motoren. Du kan eventuelt sende en IM til Droll her på forumet. Send med motornummer. Han kan svare på det meste rundt Mercury.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Belgen du nevner er en membran som vibrerer med trykkpulsene i veivhuset og pumper bensinen inn i forgasser. Den må som andre har nevnt være hel. Hvis motoren går mens du skviser pumpa på bensinslangen ligger ofte feilen her.

Nå ble vel 4 Hk levert som standard bare med intern tank og ikke med tilkobling for ekstern tank som 5 Hk ble. Det kan på et av bildene også tydelig se ut som om "Stoner" ikke har muligheten for å "klemme på blæra" (ingen ekstern tanktilkobling - kun intern tank). Det er jo enkelt å ta forgasser av og på denne motoren så det hadde jo vært knall om du hadde fått anledning til å prøve en annen. Da kunen feilen isoleres til i forgasser eller eksternt (og da er vel pumpe mest sannsynlig). Jeg har 2 slike motorer (Mercury og Tohatsu), men holder nok til for langt unna til å kunne bidra med test av annen forgasser.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

 

Da skal jeg

1. Kjøpe pakning/rep.-sett inkl. membran? og nytt bensinfilter.

2. Montere dette :-)

3. Sjekke om det fungerer.

4. Om ikke prøve å klemme slangen for å presse bensin inn i pumpen (hvis jeg forstod riktig?) Det er ingen blære, da det er tank på motoren.

5. Om ikke pkt. 4 fungerer, fundere nærmere på flotøren (hørtes noe avansert ut..). Den beveger seg fritt og lett opp og ned, slik jeg ser det nå.

6. Om ikke 5 virker, vurdere sterkt å gi opp :-))

Link to post
Share on other sites

Ja, det første jeg prøvde var å kjøre med tanklokket av. Siden det ikke hadde noen virkning, begynte jeg å se på bensintilførselen.

Var litt redd for å begynne å skru, da jeg er grønn på slikt, men når jeg kom igang var det jo både enkelt og kjekt.

Link to post
Share on other sites

Utifra symptomene ville jeg begynt å se etter restriksjoner i bensin tilførselen, renner inn litt, men ikke nok til å holde motoren igang....

 

bilde_2_edit.jpg

 

1.Koble en slange direkte ifra HØYRE side av den komponenten ( krana )jeg har merker som nr 1 ( kan gå helt til første mulighet for å koble til en slange ), koble den andre enden DIREKTE på forgasseren, på den måten har du eliminert flere mulige feil....

 

 

2. Plan B... fin et tom ketchup flaske... fyll den halvt med bensin ( med 2% olje ), koble til tuten der jeg har satt nr 2..... sett flasken med tuten ned ( må være tett ), hold den litt over forgasseren og start motoren..... såfremt det ikke er feil i forgasseren burde motoren kunne gå på tomgang relativt lenge ... ( til "tanken" er tom .. )

 

P.S lag gjerne et lite hull i bunnen for å slippe luft inn ( bunnen blir den delen som du holder OPP )

 

Gjelder å eliminere så mange mulige feilkilder som mulig....

Bensinfilteret du har der.... har det innmat av papir ?? har det vært fukt/vann i bensinen kan det være helt eller delvis tett ( ingen fare å koble ut det ( sett inn en liten rør stump...))

Bensinslanger... kan være feil på en eller flere ( de-laminert, eller annen restriksjon ), produksjons feil .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Nå ble vel 4 Hk levert som standard bare med intern tank og ikke med tilkobling for ekstern tank som 5 Hk ble.

 

Helt korrekt, tenkte jeg ikke på.... En av hovedgrunnene til at vi kjøpte 5hk til ungene. Slipper å fylle i rom sjø da 12liters tanken holder i flere dager om gangen.

 

Takker for tipset. Jeg skal prøve ketchupvarianten først av alt. Har brukt kun 1% iht. instruksjonsboken, men det er sikkert lurt å bruke 2% som du foreslår.

 

VI har kjørt på 1% i alle år, og det er det som står oppført på motoren at den skal ha. Hvorfor 2%, Droll?

Link to post
Share on other sites

Heisan!

 

Her kommer en oppdatering av problemløsningen:

Av mangel på ketchup i kjøleskapet, tok jeg av bensinfilteret og kjørte en syl igjennom for å få hull. Åpnet bensinkranen og så bensinen fylle filteret raskt. Motoren startet etter 4 drag og gikk fint i 10-15 minutter før den stanset. Detter noen forsøk så jeg at bensinfilteret kun var halvfult. Kakket på det noen ganger til det var fult og startet opp igjen. Så at filteret ble sugd tomt og at det ikke greide å etterfylles...ikke ved banking engang.

Tok så av bensinfilteret igjen og hullet var tettet igjen ved at filtermediet hadde lagt seg over igjen.

Det ser derfor ut som om det er bensinfilteret som har skylden.

 

Mens motoren sto og gikk andre gangen, slo det meg at det ikke kom noen vannstråle fra undersiden av motorhuset, kun varm luft. Etter hjelp og moralsk støtte fra min gode nabo og båtmann, fikk vi til slutt av undervannsuset (plukket av alt for mye) og fant vannpumpen. Impelleren hadde ikke skovler se bilde:

 

Dette var mye styr for ett tett bensinfilter og en ødelagt impeller. Det positive er at jeg kjenner min lille påhenger inn og ut, samt at jeg ikke er redd for å skru på den. :lol:

 

Nå stikker jeg ut å kjøper bensinfilter og impeller, samt greasepumpe, tennplugg og gearolje. Her skal det tas service på egen hånd :flag:

 

Takk for innspill og råd folkens :cheers:

 

bilde_3.jpg

Redigert av Stoner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et dumt spørsmål til før jeg skrur sammen:

Jeg går ut i fra at det er akslingen som driver impelleren rundt. Impelleren er en del større en pumpehuset, så den må presses nedi.

Impelleren roterer fritt rundt akslingen, men siden den er så trang i pumpehuset så ser jeg for meg at den ikke vil gå rundt. Det er et spor inni impellerhullet, men ikke noe tilsvarende på akslingen. Ser ikke noe annet som skal drive impelleren rundt.

 

Vil dette fungere?

 

bilde_4.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...