tidlibom Startet 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2009 Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt steg for steg. Har nå stappet den oppi en kjele for koking. så skal den åpnes. hva gjør jeg? skal få tatt bilde av den bare den får kjølt seg ned litt Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig trenger litt hjelp med starteren?. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt steg for steg. Har nå stappet den oppi en kjele for koking. så skal den åpnes. Kokes hvorfor det ??? hva er det du prøver å oppnå ??? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Polarn Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Stikk en gaffel inni, når den slipper når du drar den opp er den ferdig Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Snekker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Har nå stappet den oppi en kjele for koking.så skal den åpnes. Du har ikke tatt feil av starteren og et stort blåskjell? Jeg er ikke utdannet mekaniker, så starter-koking er fremmed for meg. Bilder er alltid beskrivende..... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nab Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Man koker krabber, hummer, blåskjell og diverse annet man kan fange i sjøen, men man koker IKKE startmotorer! Antar at det er dette forslaget fra Poseidon i en annen tråd som har satt deg på ideen (hvis du ikke tuller med oss da, håper for din og starterens del at det er det som er saken): "Du kan gjerne spandere en sprayflaske med isolasjonslakk som du sprayer rundt på feltviklingene og de utsatte delene av ankeret. Hvis du får låne stekeovnen til mor kan du gjøre en god jobb med å la det hele ligge i stekeovenen med ca 120 grader over natten når du har sprayisolert." Du kan legge starteren i STEKEOVNEN på svak varme for å tørke lakken hvis du har gjort som Poseidon forelslo, men den skal IKKE KOKES! Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 ble fortalt at det lønte seg å koke den for å løsne opp ialt salt å skit. kom endel dritt ut av den. Har et stort problem med å få opp de stjerneskruene ved siden av krysspinnene, så foreløpig står jeg fast. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 har jeg kokt den istykker?? i tilfelle var det forslaget rimelig dust:) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Huff...han som har gitt deg denne ideen bør GRILLES!!!!!! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
OT-flyktning Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Mener å husker at starteren alltid var en kald rett, men det er jo mulig at den kokes først for deretter å kjøle den ned. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 han skal grilles ja hva gjør jeg nå da? ligger en stk kokt starter på kjøkkenbenken. sånn bortsett fra å legge den på tallerk og ha på saus Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Huff...hvem har sagt at det er enkelt å være båteier Nå vet jeg ingen ting om hvordan er slik starter ser ut....men er det ikke mulig å "redde" den da....hvis du lar den tørke og steller pent med den mener jeg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) Har et stort problem med å få opp de stjerneskruene ved siden av krysspinnene, så foreløpig står jeg fast. Her blir du mobbet ja. Er det noen slags umbrako spor, men med frere kanter. Pass på at du ikke ødelegger dem! Skrap ut lakk i hullene med noe skarpt, finn riktig vertøy og slå det forsiktig inn med hammer - og så skru. Så demonter og la det fosskoke koke i ca 20 min. rør rundt av og til. Ett par laurbærblad gjør ingen skade. Sikkert samme prosedyre på startinslaget, men vil ikke anbefale å koke det. Serveres best ved siden av i en frisk salat. Redigert 28.Juli.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Sannsynligheten er stor for at du har ødelagt lagrene med kokingen din! Disse er innsatt med smøring som skal holde heløe levetiden, med blir det for varmt tørker de ut. Lever den inn til sjekk nå, før du ødelegger enda mer!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 fortjener vel den mobbinga jeg får tenker jeg :) finnes det noen metode for å bare prøve å se om den lever. uten å kople den til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 starter og dynamo kan legges i diesel for å få dritt til å løsne. Ikke kok dem! Eneste som man kanskje kan "koke" i en motor er vel termostat som kan testet om den virker ved oppkok... Kanskje bare legge den i diesel med en gang. ting tørker jo opp etter koking... så sliper du at det er helt tørt i lager etc... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 du må minst skru den opp først, siden du allerede har kokt den. Hvordan lagrene er kan vel variere fra starter til starter, på min så det bakre lageret bare ut til å være en messingskive som fikk fett fra en plasthylse. Tok av plasthylsa og satte inn med nytt fett. Ellers var det et planetgirsystem "foran" på starteren, og kunne ikke se at det var lager der, men ett helt foran på tannjulet som går på startkransen. jeg er mest bekymret hvis du har kokt solenoiden / startinnslaget. Og hvordan det best tørkes. PS jeg kokte ikke min. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 av det jeg fikk av erfaring med å demontere en starter er det vanskeligste å skru den opp uten å ødelegge skruene, og å få børstene på plass etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) sånn ser altså en ferdig kokt starter ut. har fyllt masse wd40 inni , så tørt blir det ikke Redigert 28.Juli.2009 av tidlibom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Som sagt vær forsiktig å ikke ødelegge skruene, bruk en blåselampe på gjengene hvis de sitter helt fast finnes det noen metode for å bare prøve å se om den lever. uten å kople den til motoren? vil nå anbefale at den er tørr før du prøver det. ta strøm fra bilen, legg starteren på en pute. Sett foten på og start med ett skrujærn. Ikke få strøm i deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 fortjener vel den mobbinga jeg får tenker jeg :) finnes det noen metode for å bare prøve å se om den lever. uten å kople den til motoren? Kanskje mobbes du uten grunnlag. Store skipselektroverksteder som renser bl.a generatorer bruker høytrykkspyler og varmt vann, hvoretter de tørkes og smøres opp (og lakkes hvis nødvendig). Legg den på varme i ovn eller på plate natten over. Det er viktig at den tørkes skikkelig. Dersom du har kokt børstene (kull) bør disse kontrolleres, kanskje skiftes, men i alle tilfelle må du ta den sund og blanke opp kommutatoren med et (svært) fint sandpapir. Sjekk også lagrene, ett er sikkert et lukket kulelager, det andre kan være bronselager. Etter sammensetting av den igjen bør den ikke være i verre stand enn da du begynte. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Droll Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Prøv å plukk den ifra hverandre nå, så kan eventuelle skader vurderes.... Ta mange bilder underveis, et par bilder pr del du tar av, skader sikkert ikke med noen notater også.. Tror egentlig ikke du har gjort så stor skade bar du får rengjort og smurt opp igjen eventuelle lagre ( er ofte kun messing eller sinrete foringer i de fleste startere, kan enkelt smøres opp igjen ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
blacki Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 ang. å ta strløm fra bil. koble fra strøm kablene til bil før du prøver. så slipper du ihvertfall at bilens el. går dundas om du skulle gjøre noe gæli! lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 hva er en blåselampe? Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Takk for alle gode tips forresten Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 hva er en blåselampe? Ikke noe du bør bruke på starteren, da går det garantert til h..... Det er forøvrig en parafinfyrt varmekilde, noe ala en propanbrenner Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.