Jump to content

Starteren er ferdig kokt, hva gjør jeg nå?

tidlibom

Recommended Posts

Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt steg for steg.

Har nå stappet den oppi en kjele for koking.

så skal den åpnes.

hva gjør jeg?

skal få tatt bilde av den bare den får kjølt seg ned litt

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig trenger litt hjelp med starteren?. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Har nå stappet den oppi en kjele for koking.

så skal den åpnes.

Du har ikke tatt feil av starteren og et stort blåskjell? :smiley:

Jeg er ikke utdannet mekaniker, så starter-koking er fremmed for meg.

Bilder er alltid beskrivende.....

Buster X med Yamaha 70

Man koker krabber, hummer, blåskjell og diverse annet man kan fange i sjøen, men man koker IKKE startmotorer! Antar at det er dette forslaget fra Poseidon i en annen tråd som har satt deg på ideen (hvis du ikke tuller med oss da, håper for din og starterens del at det er det som er saken):

"Du kan gjerne spandere en sprayflaske med isolasjonslakk som du sprayer rundt på feltviklingene og de utsatte delene av ankeret. Hvis du får låne stekeovnen til mor kan du gjøre en god jobb med å la det hele ligge i stekeovenen med ca 120 grader over natten når du har sprayisolert."

Du kan legge starteren i STEKEOVNEN på svak varme for å tørke lakken hvis du har gjort som Poseidon forelslo, men den skal IKKE KOKES!

Har et stort problem med å få opp de stjerneskruene ved siden av krysspinnene, så foreløpig står jeg fast.

Her blir du mobbet ja. Er det noen slags umbrako spor, men med frere kanter. Pass på at du ikke ødelegger dem! Skrap ut lakk i hullene med noe skarpt, finn riktig vertøy og slå det forsiktig inn med hammer - og så skru.

Så demonter og la det fosskoke koke i ca 20 min. rør rundt av og til. Ett par laurbærblad gjør ingen skade.

Sikkert samme prosedyre på startinslaget, men vil ikke anbefale å koke det. Serveres best ved siden av i en frisk salat. :cheers_wine:

Redigert av traust (see edit history)

Sannsynligheten er stor for at du har ødelagt lagrene med kokingen din! Disse er innsatt med smøring som skal holde heløe levetiden, med blir det for varmt tørker de ut. Lever den inn til sjekk nå, før du ødelegger enda mer!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

starter og dynamo kan legges i diesel for å få dritt til å løsne. Ikke kok dem! Eneste som man kanskje kan "koke" i en motor er vel termostat som kan testet om den virker ved oppkok...

Kanskje bare legge den i diesel med en gang. ting tørker jo opp etter koking... så sliper du at det er helt tørt i lager etc...

du må minst skru den opp først, siden du allerede har kokt den.

Hvordan lagrene er kan vel variere fra starter til starter, på min så det bakre lageret bare ut til å være en messingskive som fikk fett fra en plasthylse. Tok av plasthylsa og satte inn med nytt fett. Ellers var det et planetgirsystem "foran" på starteren, og kunne ikke se at det var lager der, men ett helt foran på tannjulet som går på startkransen.

dscf0825.jpg

jeg er mest bekymret hvis du har kokt solenoiden / startinnslaget. Og hvordan det best tørkes.

PS jeg kokte ikke min.

Som sagt vær forsiktig å ikke ødelegge skruene, bruk en blåselampe på gjengene hvis de sitter helt fast

finnes det noen metode for å bare prøve å se om den lever. uten å kople den til motoren?

vil nå anbefale at den er tørr før du prøver det.

dscf0833.jpg

ta strøm fra bilen, legg starteren på en pute. Sett foten på og start med ett skrujærn. Ikke få strøm i deg.

fortjener vel den mobbinga jeg får tenker jeg :)

finnes det noen metode for å bare prøve å se om den lever. uten å kople den til motoren?

Kanskje mobbes du uten grunnlag.

Store skipselektroverksteder som renser bl.a generatorer bruker høytrykkspyler og varmt vann, hvoretter de tørkes og smøres opp (og lakkes hvis nødvendig).

Legg den på varme i ovn eller på plate natten over. Det er viktig at den tørkes skikkelig.

Dersom du har kokt børstene (kull) bør disse kontrolleres, kanskje skiftes, men i alle tilfelle må du ta den sund og blanke opp kommutatoren med et (svært) fint sandpapir.

Sjekk også lagrene, ett er sikkert et lukket kulelager, det andre kan være bronselager.

Etter sammensetting av den igjen bør den ikke være i verre stand enn da du begynte.

:wink:

Mvh

Kaldfisk

Prøv å plukk den ifra hverandre nå, så kan eventuelle skader vurderes....

Ta mange bilder underveis, et par bilder pr del du tar av, skader sikkert ikke med noen notater også..

Tror egentlig ikke du har gjort så stor skade bar du får rengjort og smurt opp igjen eventuelle lagre ( er ofte kun messing eller sinrete foringer i de fleste startere, kan enkelt smøres opp igjen )

Arne Kjetil

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...