Jump to content

Starteren er ferdig kokt, hva gjør jeg nå?

tidlibom

Recommended Posts

tenk på det som min gamle far pleide å si: "med list og lempe skal aper fanges....".

Artig å høre andre versjoner av ordtaket.

Men selve teknikken er jo brukbar mange steder . .

Min gamle bestefar tjente i ungdomen noen kroner på sildesalting og han brukte samme teknikken til " å få en tønnebunn inn i en kjærringræv . . . . ."

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Og bruk slipepasta på skrutrekkeren. Gjerne i kombinasjon med slagtrekkeren. Slipepastaen låser skrujernet til skruen når du vrir. Meget effektivt. Bruker selv grov slipepasta for ventilsliping. Sett en skrue i skrustikka og prøv. Forundrer meg ikke om du greier å dra av hodet på skruen med kun handemakt.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

ikke fått den fra hverandre ennå. sitter de stjerneskruene gitt.

men fikk dratt hele greia litt fra hverandre. da så jeg en masse drev som gikk inni hverandre og en løs gjenstand. fjernet denne ... syntes nå at det virker mye ledigere når jeg dreier på det tannhjulet bak??

Kan dette ha vært feilen?

var en lakk del fra tidligere emaljering

Det var en lengre oppe i debatten som sa at en måtte passe seg så en ikke fikk strøm i seg....

En får ikke farlig eller følbar strøm av 12V !!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

En får ikke farlig eller følbar strøm av 12V !!

Nå? Husker ikke tallene, men da jeg leste til radioamatørlisens for snart 30 år siden var det konkret nevnt 12V (siden det var en spenning man ofte kom i kontakt med). Har man våt hud og "kortslutter" en 12V krets kunne man råke borti farlige strømstyrker. Våt hud og båt har litt med hverandre å gjøre... . Nei, be meg ikke om konkret referanse. Det er lenge siden og aktuell lærebok er borte.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har man våt hud og "kortslutter" en 12V krets kunne man råke borti farlige strømstyrker.

Rent vann leder ikke strøm, salt vann vil nok lede "noe", krypstrøm.

Så en test på Myth Buster hvor de senket en bildør og bilbatteri ned i ett karr for å teste hvor lenge el.vindus heisen virket.

Mener å huske at den virket i 45minutter før batteri ga opp.

Fuktig hud leder bedre enn tørr hud. Du kan jo prøve å ohme - måle motstanden - med et multimeter, en gang med tørr hud under begge probene, og en annen gang med godt oppbløtt hud - kanskje først ferskvannsbløt og ved en senere måling saltvannsbløt hud.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Nå? Husker ikke tallene, men da jeg leste til radioamatørlisens for snart 30 år siden var det konkret nevnt 12V (siden det var en spenning man ofte kom i kontakt med). Har man våt hud og "kortslutter" en 12V krets kunne man råke borti farlige strømstyrker. Våt hud og båt har litt med hverandre å gjøre... . Nei, be meg ikke om konkret referanse. Det er lenge siden og aktuell lærebok er borte.

Her har noen drevet med vranglære!

Det er UMULIG å få farlig strøm GJENNOM seg fra 12V. Det som imidlertid ER farlig er kortslutningsstrømmer som "sveiser" seg fast i f.eks. armbåndsur av stål, gnist-sprang ved kortslutning som kan ødelegge øynene og brannfare ved overopphetede ledninger/koblingspunkt.

Du kan godt smøre handflatene dine inn med grumsete sjøvann (leder bedre enn ferskvann) og ta direkte på batteripolene på ett toppladet 12V batteri UANSETT hvor mange ampertimer det er.

Ohms lov; U (spenning) = R (motstand) X I (strøm) forteller oss at spenningen er for lav, motstanden er for stor til å få de farlige 30mA gjennom hjertet....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Det er nok fordi man er redd for å kortslutte med skrujernet tenker jeg. Fort gjort å få forbindelse mellom + og jord....

Ellers fikk jeg kortslutning mellom + på starteren og jord via gifteringen og en fastnøkkel på traktoren i vinter. Ringen ble varm og jeg fikk brannsår. Folk har visst mistet fingeren på den måten hørte jeg senere. Skummelt :cryin:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...