tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) usikker på hvordan jeg gjør det. mener de innerste 2 av de 4 skruene du ser på det ene bildet Takk traust, skal skru de opp jeg:) Redigert 28.Juli.2009 av tidlibom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 ????? Hvilket bilde? Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Poseidon skrev: tenk på det som min gamle far pleide å si: "med list og lempe skal aper fanges....". Artig å høre andre versjoner av ordtaket. Men selve teknikken er jo brukbar mange steder . . Min gamle bestefar tjente i ungdomen noen kroner på sildesalting og han brukte samme teknikken til " å få en tønnebunn inn i en kjærringræv . . . . ." Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Du kan jo slipe bort hodene med vinkelsliper dersom intet annet hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Bruk slagtrekker: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80943 Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Og bruk slipepasta på skrutrekkeren. Gjerne i kombinasjon med slagtrekkeren. Slipepastaen låser skrujernet til skruen når du vrir. Meget effektivt. Bruker selv grov slipepasta for ventilsliping. Sett en skrue i skrustikka og prøv. Forundrer meg ikke om du greier å dra av hodet på skruen med kun handemakt. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
tidlibom Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 det er forresten en canter starter tror jeg. finnes det noe annet jeg kan bruke? patrol f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 ikke fått den fra hverandre ennå. sitter de stjerneskruene gitt. men fikk dratt hele greia litt fra hverandre. da så jeg en masse drev som gikk inni hverandre og en løs gjenstand. fjernet denne ... syntes nå at det virker mye ledigere når jeg dreier på det tannhjulet bak?? Kan dette ha vært feilen? var en lakk del fra tidligere emaljering Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Det er en girutveksling til det tannjulet du nevner. tannjulet går saktere enn motoren. Derfor må du ta i for å rotere det. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 men lurer på om det kan ha låst noe inni der. skal hente batteri og startkabel nå så da får vi se ;) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Mistenkelig stille... Hvordan gikk forsøket med batteri og startkabel? Har du kommet noe videre? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Wasco Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Regner med å høre fra han snart. Skulle få båten på land i løpet av helgen, så han har vel vært opptatt med andre ting Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Tranen2 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 (redigert) Det var en lengre oppe i debatten som sa at en måtte passe seg så en ikke fikk strøm i seg.... En får ikke farlig eller følbar strøm av 12V !! Redigert 3.August.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
logget av Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Hvorfor skulle båten på land i helgen? Jeg håper ikke han har tenkt å koke den. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Tranen2 skrev: En får ikke farlig eller følbar strøm av 12V !! Nå? Husker ikke tallene, men da jeg leste til radioamatørlisens for snart 30 år siden var det konkret nevnt 12V (siden det var en spenning man ofte kom i kontakt med). Har man våt hud og "kortslutter" en 12V krets kunne man råke borti farlige strømstyrker. Våt hud og båt har litt med hverandre å gjøre... . Nei, be meg ikke om konkret referanse. Det er lenge siden og aktuell lærebok er borte. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Ole Petter skrev: Hvorfor skulle båten på land i helgen?Jeg håper ikke han har tenkt å koke den. Etter all den grillingen han fikk her på BP etter den forrige koke-episoden, tror jeg ikke han kommer til å koke noe annet en kaffi i lang tid fremover.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fjord24 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 'Salt skrev: Har man våt hud og "kortslutter" en 12V krets kunne man råke borti farlige strømstyrker. Rent vann leder ikke strøm, salt vann vil nok lede "noe", krypstrøm. Så en test på Myth Buster hvor de senket en bildør og bilbatteri ned i ett karr for å teste hvor lenge el.vindus heisen virket. Mener å huske at den virket i 45minutter før batteri ga opp. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Fuktig hud leder bedre enn tørr hud. Du kan jo prøve å ohme - måle motstanden - med et multimeter, en gang med tørr hud under begge probene, og en annen gang med godt oppbløtt hud - kanskje først ferskvannsbløt og ved en senere måling saltvannsbløt hud. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
blacki Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 strømen som kommer fra startmotor i start øyeblikk er vel ikke helselig(?) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 'Salt skrev: Nå? Husker ikke tallene, men da jeg leste til radioamatørlisens for snart 30 år siden var det konkret nevnt 12V (siden det var en spenning man ofte kom i kontakt med). Har man våt hud og "kortslutter" en 12V krets kunne man råke borti farlige strømstyrker. Våt hud og båt har litt med hverandre å gjøre... . Nei, be meg ikke om konkret referanse. Det er lenge siden og aktuell lærebok er borte. Her har noen drevet med vranglære! Det er UMULIG å få farlig strøm GJENNOM seg fra 12V. Det som imidlertid ER farlig er kortslutningsstrømmer som "sveiser" seg fast i f.eks. armbåndsur av stål, gnist-sprang ved kortslutning som kan ødelegge øynene og brannfare ved overopphetede ledninger/koblingspunkt. Du kan godt smøre handflatene dine inn med grumsete sjøvann (leder bedre enn ferskvann) og ta direkte på batteripolene på ett toppladet 12V batteri UANSETT hvor mange ampertimer det er. Ohms lov; U (spenning) = R (motstand) X I (strøm) forteller oss at spenningen er for lav, motstanden er for stor til å få de farlige 30mA gjennom hjertet.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
avsluttet Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 (redigert) hvorfor flekker man tenner og kniper øynene når man setter strøm på en startmotor da? .. med skrujærn Redigert 3.August.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Det er nok fordi man er redd for å kortslutte med skrujernet tenker jeg. Fort gjort å få forbindelse mellom + og jord.... Ellers fikk jeg kortslutning mellom + på starteren og jord via gifteringen og en fastnøkkel på traktoren i vinter. Ringen ble varm og jeg fikk brannsår. Folk har visst mistet fingeren på den måten hørte jeg senere. Skummelt Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Wasco Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Hei... Dette er en intresann debatt. Men synes heller dere skal starte en egen tråd om dette, og ikke bruke denne tråden som egentlig omhandler noe helt annet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avsluttet Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 dette har blitt diskutert i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57115&hl= Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.