Jump to content

Tips til kjøp av snekke til rundt 300.000


tom-ass

Recommended Posts

Hei båtvenner.

 

Jeg har fått denne fryktede 3-fotssyken igjen. Sist jeg hadde den gikk jeg bare 2 fot opp og har nå en 24 fots Sollux uten akterkabin. Er igrunn fornøyd med denne, men ønsker nå en båt med marsjfart på 8 knop, Solluxen har 24 HK og marsjer i 6 knop, dette er kjedelig når jeg skal seile i følge med andre, så litt mer HK er et must for både fart og manaurering rundt trange brygger.

 

Videre ønsker madamen faste sengeplasser til oss to, slik at vi slipper å gjøre istand inni kabinen hver gang.

 

Jeg ønsker selvfølgelig mest mulig ekstrautstyr som ankervinsj, fenderholdere, VHF, Plotter, ekkolodd, varmt vann, varmer, landstrøm, osv osv.

 

Jeg har sett en del på finn og da spesiellt på disse båtene:

Nidelv26: Her blir soveplassene i AC, dette er også den eneste båten med AC. Vil ha størst mulig plass under kallasjen.

Biam800: Disse ser ikke ut til å ha 2 faste sengeplasser, stemmer det?

Joda8100: Dette er båten jeg har falt mest for.

 

Kom med forslag og erfaringer!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Bare et spørsmål, hvorfor skal du ha 'snekke'?

Jeg vil ikke ha en båt med drev. Ellers er det nok av estetiske grunner ja! :lol:

 

Hvorfor ikke se etter en Nidelv 28. De er å få til rundt 300 tusen penger.

Det ligger ingen til under 300.000 på finn, men så var det desse estetiske grunnene da... :lol:

 

Er'u snekkefrelsr, så er'u snekkefrelst

:yesnod:

 

hva med ramin 785, veldig fin båt

Absolutt noe å ha med i vurderingene ja! :cheers:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

JODA 8100 TC

 

Er det egentlig noe å lure på????

 

Når den gamle drittmaskinen havarerer, så får du tak i en Yanmar 290 HK rekkesekser, og kjører fra meg. (Volvo 200HK greier det såvidt ikke)

 

Ingar, hvis du lurer på hvorfor noen vil ha snekke, ta med det estetiske øyet ut i hagen, din båt er jo tverr i hekken... :lol:

 

Snekke = 2 liggeplasser i akterkabina, tverr fjordplog har 2 liggeplasser pluss toalett, eller 3 liggeplasser baki.

Akterkabina blir mye større med tverr hekk, likeså blir hekksjøene.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Aktercabinen i en Nidelv 26 er nokså trang for 2 voksne, men det er en fin løsning på uteplassen.

Joda 8100 uten aktercabin har fast sengeplass til 2 voksne foran i baugen.

Det er i tillegg mulig et for soveplass foran toalettet, samt en salong som kan omgjøres til soveplass.

Det er to løsninger på salongen, den ene er en dinette, og den andre er en U- sofa lik den som er i nye.

Finnes mange forskjellige motorvalg.

Link to post
Share on other sites

Båter på over 3 meter brede utgår, da jeg er helt avhengig av å flytte den på landeveien et par ganger i året.

 

Jeg holder en knapp på joda 8100, eller Nidelv 26.

 

Joda'n går jo betraktlig fortere da, men Nidelven har vel større uteplass? Hva er forbruket på en Joda med rundt 100HK, kontra en Nidelv med 60 HK?

 

På solluxen har jeg gått 250 nm med 130 liter i sommer. Regner med forbruket øker uansett hva jeg velger.

 

Jeg er fremdeles usikker, så kom gjærne med flere tips og erfaringer.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Skal det være konfortabelt er det tre senger inne, så kan det lages solseng bak også Stikk køya inni er nok mer beregnet for barn. Køya er brednok til 3 og man kan ligge på tvers. Stå høyde inni er ca 170 cm, ute er den ca 190 under targabøyle. Min båt har gåttpå land i dag for motorbytte i morgen. I dag står det en VP MD21B 61 hk, i morgen står det en VP TMD40A 125 hk. Båten ligger meget godt i sjøen, også i drittvær. Den har tendenser til å støve bak i høyere fart. Bare å komme med mer spørsmåø om du vil.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde helt klart valgt en Nidelv 26 fremfor Joda8100TC, uteplassen på nidelven er bedre, og er mye mere lettdreven. Får selvfølgelig ikke samme toppfart som Joda, men den 26 jeg hadde cruiset 12knop ferielastet med Yanmar 77, toppet på 16. Joda 8100 går ca 20 med 158hk, cruise ca 15. Diesel for bruket er da tilsvarende. Vi hadde ingen problemer med å sove 2 voksne bak, litt trangt å komme ned bare.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...