Double Weber Startet 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2009 Jeg er veldig interessert i å høre hvordan "smart tabs" fungerer. Skal montere flaps selv og har ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe. Syns smart tabs høres fristende ut, slipper å tenke på masse justeringer. Har egentlig nok knapper og målere å holde orden på. Jeg trenger mer stabilitet i høy fart. Når jeg passerer 55 og nærmer meg 60 begynner den å bli litt vanskelig. Litt for lett og urolig. Begynner så smått å chainwalke. Samtidig skjærer den litt til babord side i akselerasjon og deakselerasjon. Vil det da hjelpe å montere motoren litt til siden for å motvirke det? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
J-R Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Har min første sesong med Smart Tabs og er superfornøyd. Nå er ikke båten min så stor som din og ikke i nærheten i hastighet... men jeg opplever båten som mye mer stabil med Smart Tabs også på maksfart. Den slår mindre, er mer sidestabil uten at det går utover hastigheten. Den største fordelen opplever jeg likevel ved typisk marsjfart. Kan ha mye lavere pådrag enn tidligere og båten planer i lavere hastighet. Den går "rett" i vannet uansett hastighet. Du slipper baugen i været ved lavere hastighet. Det eneste negative jeg opplever er mer sprut rundt akterspeilet(og opp på motoren) og en voldsom hekksjø i visse hastigheter(planene lager hver sin hekkbølge som kolliderer i en fontene et stykke bak båten) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Min andre sesong med SmartTabs, og like fornøyd. Men 50 - 60 Knop Da ville jeg hatt full kontroll over trimmen selv. Egentlig vet jeg ikke hva jeg snakker om - har aldri kjørt så fort. Men magafølelsen sier :"Nei" til automatikk. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) Takk for svar. Ja, tenker litt på det med justering, trenger egentlig ikke flapsene før i toppfart. Hadde bare vært så greit med automatikk... Mulig jeg kan få til noen brytere på rattet. Vil helst ha hendene der i høy fart. Noen erfaringer med å flytte motoren litt til en av sidene for å unngå skjæring? Redigert 28.Juli.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Christensen Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 (redigert) Flapsene er vel bergnet for å presse snuta på båten ned, i 55knop+ er det vel ikke det du er ute etter? se om du kan flytte litt vekt oppi båten istedet, er redd du vil kunne komme opp i uønskede situasjoner med flaps. ingen jeg vet om som kjører flaps på så raske båter. ved kraftig hopping vil du også kunne røske de av!! prøv forskjellige propelltyper og eksprimenter med høyden på motoren først. Har noen år i fartsområdet 50-60knop bak meg før jeg slo meg til ro med 7!! flaps kan være kjekt i mellomfartsområdet, men på fullt øs bør de helt ut av vannet. Redigert 29.Juli.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Double Weber Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Har en cmc hydraulisk lift m 5,5" setback liggende. Har tenkt å montere den for å prøve meg litt frem med høyden. Men må ha et lavere vanninntak da, for å være på den sikre siden. Jeg nærmer meg også ideen og gå tilbake til 5-8knop. Begynner egentlig å bli litt lei. Har vært et lite prosjekt bare for å frese litt fra meg. Vil bare få den mer stabil før jeg selger den. Greit å vite at de som skal overta den får en stødig båt. Rein samvittighet. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ABokn Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Flaps er IKKE bare til å presse snuten ned men også like mye for å balansere båten i høyere hastigheter. Og jeg tviler på at du greier å slå dem av hvis båten skulle hoppe litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 (redigert) smarttabs er for småbåter og langt lavere hastighet enn du opererer i. Tenk for noen enorme krefter som er i vannet i den hastigheten. Du må ha enten Bennett sporttabs med doble sylindere eller Lenco racing eller high performance type. Vanlige flaps er ikkje stive nok til denslags fart. Eg trur en lift i den hensikt å montere motoren høyere bare vil gjøre det enda verre. Og setbacket gjør ikkje nåke godt det heller. Ellers vil eg anbefale å lese dette http://www.kencook.net/Chinewalk.html Redigert 29.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 . Ellers vil eg anbefale å lese dettehttp://www.kencook.net/Chinewalk.html Meget interessant lesning Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Bra lesning den siden der ja. Takk for fornuftige svar. Jeg skal undersøke litt kraftigere tabs. Hadde vært greit å fått båten litt roligere. Stoler ikke helt på den som den er nå. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Brodern Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 (redigert) Tror ikke smarttabsene klarer store motorer. Man får de i forskjellige "styrker" (fjærene) alt etter motorstyrke. Du har 225hk ? Hadde problemer når jeg leita etter tabs til min på, og jeg har 90hk Redigert 29.Juli.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Scand Formel Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Hallo..... Har samme båten som deg, bare navnet som er forskjellig.... Scand Formel.... Jobber med samme "utfordringen" som du har Har hatt mange turer for å lære meg å kjøre båten..... Detter er tydligvis en båt som ikke er så enkel å kjøre når det blir slik fart..... Har en 6" Bob`s lift.... Normalt sett skal vel kavitasjonsplata på motoren være flukt med bunnen på båten, eller litt over, men har blitt fortalt/lest meg fram til at på slike raske båter skal propellakslingen være flukt med bunnen på båten.... Mye høyere med andre ord..... Har ikke turt å løftet motoren så høyt enda på min båt, da jeg ikke har fått montert Nosecone på motoren for ekstra kjøling da det org kjølevannsintaket kommer over vannet... Dette ska gjøres til vinteren for min del..... Dersom du ser på div videosnutter på nettet av f.eks amerikanske "Bass" båter, med store motorer, kan du se at det skal ganske mye ratting til for å holde båten stabil.... Skal ikke være enkelt å kjøre fort...... Har vel insett det.... Har min båt stabil i overkant av 50 knop nå....... men gir meg ikke før jeg har full kontroll..... Hvilken propell kjører du med......??? Har en 14.5 * 24 Raker II på min båt...... Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 En ganske standard 21 stålpropell tror jeg. Skal se nærmere på det i morgen. Har målt den til 57,8knop med to i båten. Begynner å bli litt for lett når den paserer 52-53knop. Litt ekkel følelse når vinden tar tak da. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Men det er en artig båt for så vidt. Rock and roll akselerasjon!! Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Scand Formel: Har du fotgass? Vurderer å montere det i min. Litt mer kontroll over rattingen og gass pådraget. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Smart tabs for høye hastigheter: http://www.nauticusinc.com/mobster_tabs.htm ifølge folk på iboats.com som kjører bass båter i 70+, så funker de også... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Scand Formel Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Nei jeg har ikke fotgass... Men jeg vurderer det med tanke på å kunne holde begge hendene på rattet når det skal kjøres fort.... Bob`s Machine har jo slike til en rimelig penge... Hvor høyt har du montert din motor.....? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Rimelig standard montering. Kav plata er noe over bunnen av båten. Er veldig fornøyd med den farten jeg oppnår med det basic oppsettet jeg egentlig har. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Fenix Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Hva med å sette ned farten? Hjelper garantert. Sitér dette innlegget Link to post
Lifeonaboat Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Scand Formel skrev On 29.7.2009 at 20.24: Hallo..... Har samme båten som deg, bare navnet som er forskjellig.... Scand Formel.... Jobber med samme "utfordringen" som du har Har hatt mange turer for å lære meg å kjøre båten..... Detter er tydligvis en båt som ikke er så enkel å kjøre når det blir slik fart..... Har en 6" Bob`s lift.... Normalt sett skal vel kavitasjonsplata på motoren være flukt med bunnen på båten, eller litt over, men har blitt fortalt/lest meg fram til at på slike raske båter skal propellakslingen være flukt med bunnen på båten.... Mye høyere med andre ord..... Har ikke turt å løftet motoren så høyt enda på min båt, da jeg ikke har fått montert Nosecone på motoren for ekstra kjøling da det org kjølevannsintaket kommer over vannet... Dette ska gjøres til vinteren for min del..... Dersom du ser på div videosnutter på nettet av f.eks amerikanske "Bass" båter, med store motorer, kan du se at det skal ganske mye ratting til for å holde båten stabil.... Skal ikke være enkelt å kjøre fort...... Har vel insett det.... Har min båt stabil i overkant av 50 knop nå....... men gir meg ikke før jeg har full kontroll..... Hvilken propell kjører du med......??? Har en 14.5 * 24 Raker II på min båt...... Er du fremdeles inne på forumet etter 11 år Scand formel?? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Lifeonaboat skrev 18 minutter siden: Er du fremdeles inne på forumet etter 11 år Scand formel?? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.