Lazyjack Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Har sett noe om dette her en gang men finner det ikke igjen. Mener noen med hell hadde benyttet drivanker for å hindre pendling når de lå på svai. Har ikke ankerseil/mesanseil så skulle gjerne vite noe mer om den metoden. Bare å henge det ut akter? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Går ut fra du mener seilbåt som pendler, men skulle drivankret ligge? Dersom en tenker at det ligger bak båten skulle en tro at et vanlig hekkanker vil gjøre bedre nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Går ut fra du mener seilbåt som pendler, men skulle drivankret ligge? Dersom en tenker at det ligger bak båten skulle en tro at et vanlig hekkanker vil gjøre bedre nytte. Seilbåt - ja! Tenker du hekkanker som bare slippes noen meter ned for å bremse pendlingen - har vært inne på tanken. Settes hekkankeret i bunnen ligger en jo ikke lenger på svai. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Har aldri tenkt over bruk av drivanker på svai, men seilbåter "ligger" jo som et resultat av strøm og vind. Er drivankeret stort nok og strømmen sterk nok så kan vel vindkreftene overvinnes - kanskje. Skal bli interssant å høre hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Dersom en har stabil vind (mye vind) er det nokså vanlig der jeg ferdes å legge ut baugankret, bakke mot land og sette et tau i land fra hekken, da vil en ligge rolig. (Hekken mot vinden). For øvrig har båter med mesanmast en fordel, med mesanen oppe ligger de i ro. Det finnes også små seil å sette på akterstaget som skal hjelpe. Selv har vi vendt oss til å leve med pendlingen, det som gjelder er å ha godt ankergods og rikelig ute. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Dersom en har stabil vind (mye vind) er det nokså vanlig der jeg ferdes å legge ut baugankret, bakke mot land og sette et tau i land fra hekken, da vil en ligge rolig. (Hekken mot vinden). For øvrig har båter med mesanmast en fordel, med mesanen oppe ligger de i ro. Det finnes også små seil å sette på akterstaget som skal hjelpe.Selv har vi vendt oss til å leve med pendlingen, det som gjelder er å ha godt ankergods og rikelig ute. Poenget var å ligge på svai, ikke mot land. Kommer en inn sent og er det greit å bare legge ut anker og kjetting fremme. Pendlingen er jo grei nok men ønsker å redusere den mest mulig både av hensyn til komforten ombord og for å minimalisere påkjenningen på ankeret i mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Seil på akterstager vel det som hjelper da. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Har ikke ankerseil/mesanseil så skulle gjerne vite noe mer om den metoden. Bare å henge det ut akter? Nei, ligger du på svai brukes et drivanker i baugen. Det beste stedet er faktisk å feste det i ankerkjettingen, litt under vannlinjen. Selv om vinden er relativt stabil kan båter pendle en del fordi vinden tar tak i baugen. Moderne båter er nokså flate i bunnen, så baugen beveger seg lett fra side til side. For båter med høyt fribord kan skroget virke som en vinge i vinden og båten trekkes litt framover før den blåser tilbake igjen. Et drivanker festet i ankerkjettingen demper disse bevegelsene. Akter har svært mange båter et ror som demper bevegelse fra side til side. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Seil på akterstager vel det som hjelper da. Tenker på det men hanefoten i nedre del av akterstaget gjør det litt upraktisk. Tror jeg skal prøve å la hekkankeret henge ute i noen meter med kjetting for å se om det hjelper. Kanskje i tillegg feste en pøs i det med noe tungt i. Artig med litt eksperimentering i ferien! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Tenker på det men hanefoten i nedre del av akterstaget gjør det litt upraktisk. Ankerseil er ikke store saken, så det er en del som fester øverste hjørne i hanefoten. På den annen side, dersom problemet er at det er baugen som pendler fra side til side så er det ikke sikkert at ankerseil er noen effektiv løsning. Redigert 29.Juli.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Nei, ligger du på svai brukes et drivanker i baugen. Det beste stedet er faktisk å feste det i ankerkjettingen, litt under vannlinjen. Selv om vinden er relativt stabil kan båter pendle en del fordi vinden tar tak i baugen. Moderne båter er nokså flate i bunnen, så baugen beveger seg lett fra side til side. For båter med høyt fribord kan skroget virke som en vinge i vinden og båten trekkes litt framover før den blåser tilbake igjen. Et drivanker festet i ankerkjettingen demper disse bevegelsene. Akter har svært mange båter et ror som demper bevegelse fra side til side. Så ikke innlegget ditt før nå. Det er vel ulike teorier om hvorfor (seil)båter pendler på svai. Enkelte mener at det er masteprofilens vingefasong som gjør at båten faktisk seiler på den. Jeg vet ikke men det med drivanker i ankerkjettingen vil jeg også prøve ut. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Er også tilbøyelig til å tro at moderne seilbåter seiler på riggen (masten). Båter uten mast (motorbåter) ligger vanligvis i ro. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Ankerseil er ikke store saken, så det er en del som fester øverste hjørne i hanefoten. På den annen side, dersom problemet er at det er baugen som pendler fra side til side så er det ikke sikkert at ankerseil er noen effektiv løsning. Med øvre hjørnet i hanefoten så må vel nedre hjørne festes nesten nede i dekk? Hvor festes da "skjøtehjørnet" for å unngå at seilet tar hele plassen i cockpit? Ute i borde? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) dobbel posting. Redigert 29.Juli.2009 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 alternativ for å hindre pendling, og fortsatt ligge på svai er: ankerseil- trenger svært lite areal for at det skal bli effektivt en daumann(15 - 20 kg)- som senkes helt til bunnen, hindrer båten å jage, og optimaliserer vinkelen på ankerets drag å legge ut et anker til, la båten jage til ytterposisjon sett nytt anker i denne, slakk etter slik at begge ankerliner er omtrent like lange, men slik at det først satte(hovedankeret) bærer mest vekt. Ankerseil er mest effektivt. Drivanker har jeg ingen tro på. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Ja det kan være ulike måter for å dempe "seilingen", men hva som virker handler også om båtstørrelse. Daumann kan nok dempe litt på en mindre båt men hjelper lite på en stor. Jeg er har også erfaring med to anker, kan hjelpe, men så dreier vinden og en får en særlig interessant opplevelse når ankrene skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeeg har eksperimentert litt med et stort drivanker. Festet det stramt under forskipet med et tau til hver side. Båten pendler fremdeles mye, men trykket mot kjetting er mere dempet. Ulempen er at drivankeret skraper bort bunnstoff under båten. Tror egentlig et ankerseil vil fungere bedre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Det er kanskje viktig å understreke at forskjellige båter oppfører seg forskjellig i vann og vind, og en løsning som fungerer med en båt fungerer kanskje ikke så godt med en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg må understreke at daumannen skal senkes til bunnen, i motsetning til bruk av daumann for fjæring. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Etter en seiletur i Kroatia i fjor sommer, fikk jeg god erfaring med bruk av drivanker når vi lå på svai. Det var det eneste som fungerte godt nok når vi hadde lagt oss på svai og det blåste opp i løpet av natta. Mens andre vinglet sideveis med baugen og slet og dro i ankeret, lå vi tilnærmet stabilt med et jevnt drag på ankerkjettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Etter en seiletur i Kroatia i fjor sommer, fikk jeg god erfaring med bruk av drivanker når vi lå på svai. Kan du fortelle litt i detalj om hvordan du satt ut drivankeret? Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Kan du fortelle litt i detalj om hvordan du satt ut drivankeret? Et par meter ut i akterenden. Størrelsen på drivankeret husker jeg ikke men vi hadde en 42 fots båt og jeg regner med at ankeret var tilpasset båtstørrelsen. That's it Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.