avmønstret5 Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Jeg tar opp spørsmålet fordi det ser ikke slik ut. Jeg har en kostbar og stor lader av typen "Mobitronic dobbel-lader 25A" som taes inn av et Sandefjordfirma. Laderen tok kvelden for en tid siden. Jeg tok først kontakt med firmaet, nei de reparerte bare i forhold til garantisaker nei, de kunne ikke gjøre noe. Så tok jeg den med til en elektroreparatør. "Elektroniske ladere", seier han, "er et høyst spesialiserte produkt og kan bare repareres av importøren/produsenten". Jeg tar kontakt med firmaet igjen og trykker litt på. "Nei..800,-kr pr time og det blir lett noen timers arbeid!"svarer de. Er det bare å kaste en lader til 3-4 tusen når den streiker? Noen med erfaringer/meninger om det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hvor har du kjøpt den? Hvor gammel er den? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei. Selvfølgelig kan all elektronikk repareres. Men det krever selvfølgelig at den som skal gjøre jobben har all nødvendig dokumentasjon som koblingsskjema, printutlegg, spesifikasjoner osv. Og "reparatøren" må være kvalifisert på en slik måte at han har de grunnleggende elektronikkunnskapene og også vet hvordan utstyret han skal reparere fungerer. Da jeg jobbet i NRK i service/vedlikeholdsavdelingen TV, var det ingen grenser for hva vi klarte å reparere. Men da hadde vi all mulig dokumentasjon for utstyret som hadde sviktet, pluss at vi alle hadde gode kunnskaper innen faget (er selv elektronikkingeniør). Og så førte vi ikke timer på jobben. Men så var det dette med kost kontra nytte og vilje til å gå løs på slike jobber, og det nye med bruk og kast. Ofte kan det være en liten motstand til 17 øre som har sviktet, men feilen skal først finnes, og det kan ta tid! Og tid er penger og det reparatøren lever av. Er dette en importør, kan selvfølgelig dette føres som nødvendige utgifter og dekkes inn under en god avanse på nye enheter. Har selv fått reparert betjeningenheten for en Autohelm autopilot hos importøren der det ble funnet feil på en transistor til under en krone. Det kostet meg faktisk langt under 500 kroner for noen år siden. Så det er faktisk mulig å få reparert elektronikk fremdeles. Men er det noen som har forsøkt å få reparert en TV som har gått i svart det siste året? Nei, bruk og kast! Lars H. 2 dager og 13 timer til 4 ukers båtferie Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Det høres kanskje rart ut. Men først er det verdien som laderen har i dag, reparaturprisen skal helst ikke overskrides mer enn 50% av det. (i beste fall, fordi for det finnes det også lover) Hvor gammel er laderen din og hva koster den i dag? Har verkstedet alle grunnlag for at de -kan- reparere laderen din i det hele tatt? Derfor reparerer de bare ladere som de har utstyr til og opplæring på. I tillegg finnes det gjerne softwarestyring på laderen: - hvordan skal verkstedet sjekke at det er kanskje bare noe feil på det? - hvordan skal verkstedet få tak i det? - hvis så: Å lese ut og skrive på nytt koster tid, hva hvis feilen ikke ligger på softwarestyringen? - .................. mange muligheter til. En til tre timer reparatur er ikke noe spesielt, gange kr. 800,- er det 2400,-. Gidder du å betale kr. 2400,- for noe reparatur for en lader som kanskje er flere år gammel? Jeg antar den er litt gamlere, ellers ville du jo antakeligvis bruke garantien. (?) Jørg red. her: ...da var Lars H raskere med å forklare det grunnleggende. Men nå la vi det stå uansett. Redigert 29.Juli.2009 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei. Det som vel er noe av det viktigste i denne sammenhengen er vel: Men så var det dette med kost kontra nytte og vilje til å gå løs på slike jobber, og det nye med bruk og kast. Ofte kan det være en liten motstand til 17 øre som har sviktet, men feilen skal først finnes, og det kan ta tid! Og tid er penger og det reparatøren lever av. Er dette en importør, kan selvfølgelig dette føres som nødvendige utgifter og dekkes inn under en god avanse på nye enheter. For en selvstendig lokal kjellerreparatør (ref. alle de lokale TV-reparatørene en hadde for 20 år siden) er det nok dessverre ikke liv laga for lenger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg vet ikke hvor gammel den er den var i båten da jeg kjøpte den, tipper 4 -5 år , men firmaet eksistere i dag. Jeg forstår og er enige i det som både Lars og J.B. skriver, men det er noe med renomet til slike firmaer som etter min mening kan bli litt frynsete når en er så avvisende i forhold til sine egne produkter. Jeg har faktisk også hatt en Autohelm som streiket for mange år siden - send den til oss sa de, det varte og rakk, men jeg fikk den tilbake og den fungerte. Tror jeg bare betalte frakten. Klart jeg kunne tenke meg å kjøpe Autohelm igjen da (tror ikke den eksistere lenger), men spør om jeg kan tenke meg å kjøpe Mobitronic lader igjen? Nå er det slik at vi kaster TV, vaskemaskinen, kjøleskapet og støvsugeren når de streiker, men er det helt ok. ? og kjøper en samme merket igjen? Kanskje hvist de har vart i 10-15 år, men ikke etter 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Klart jeg kunne tenke meg å kjøpe Autohelm igjen da (tror ikke den eksistere lenger) Autohelm er overtatt (og har fått navnet) Raymarine og forhandles fremdeles av belamarine.no som reparerte min enhet til en utrolig lav pris. Lars H. Redigert 29.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Laderen ligger fremdeles i bokhylla. Dersom Joerg Becker eller andre her i distriktet kan tenke seg å bruke 10 min. for å se om det kan være en sikring eller slike småting så stikker jeg gjerne innom..har litt motforestilling mot å la de gå direkte på dynga. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Til orientering. Går ut fra at de fleste har fått med seg at Mobitronic heter Waeco i dag. Din lader er vel den som i dag heter PerfectCharge IU2512. Laderen koster p.t. ca. kr. 3.100. Penger det og. Men det er vanskelig som nevnt å leve av reparasjoner selv om salget burde subsidiere noe av disse. Snakket noen om miljø og resursmisbruk ? Bruk og kast. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Du kan godt stikke innom en tur her, så kan vi tar en kopp kaffee og se på det. Jeg er også ofte i Sandefjord og kan tar laderen med meg. Men det blir sikkert ikke mer enn noe intuitiv søking og sjekk av sikringer. Å søke gjennom kretsene er skjelden lønnsomt. Foresten pleier også jeg å gjøre det enkelt. Hvis noen har kjøpt noe her og det går i stykker utenfor garantien da får eieren helt enkelt bare en veldig god pris for noe nytt. Slike tilfelle tar jeg på meg, men kan ofte også avtales ukomplisert med Sterling. Da blir det ikke noe stress og heller ikke noe problem med garanti etter hvert. Det er jo også noe som man bør huske på så snart man reparerer for andre. Ellers som sagt, velkommen. Tlf. 47040200 Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BMP Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 En av grunnene til at elektronikk verksteder skygger unna og reparere slike ting er nokk at de har brent seg på slike reperasjoner. En kan kansje bruke en time på og repparere en lader og den blir tilsynelatende i orden. Så går det 5 måneder og så står kunden der på nytt med laderen som igjenn har sviktet og nå reklamerer han på den forige reperasjonen. Jeg ille ialefall ikke begit meg ut på og reparere noe slikt i jobsamenheng. At jeg på privaten kan reparere mye rart som ellers ville blit kastet er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.