Jump to content

Lasteskipet Langeland forlist i Kosterfjorden


Snekker'n

Recommended Posts

Leste et sted at rederiet hadde fått melding om slagside fra skipet en stund før forliset. De hadde visst gått inn i Kosterfjorden for å få ly for det værste uværet. Skipet skal visstnok ha gått rundt...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Skipet var på vei til Moss.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Langeland er vel bekreftet gått ned i nærheten av Ramsö i Kosterfjorden. Sitter her hjemme og følger søket via AIS.

 

kosterforlis.png

 

Dette er egent ganske nifst å sitte her hjemme å følge med. På bildet ser en tydelig fire redningsfartøyer på søk (en av dem norske Horn flyer) pluss et redningshelikopter som søker frem og tilbake.

 

Lars H.

utsetter feriestart til søndag!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og for å gjøre ting ennå skumlere, så er her siste AIS-posisjon for havaristen Langeland (rødt symbol på kartet) på vei inn Kosterfjorden kl.0522 i retning 16o med 8,7knop!

 

langeland_lastpos.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitter trygt plassert i Strømstad (Marieholm v/Spahotellet) og følger leteaksjonen på kanal 67 på VHF'n.

Litt uvirkelig å høre om dramatikken like utenfor oss, mens vi selv ligger her helt rolig og bare har 2-5 sm Vind i toppen av masta.

 

Hadde det ikke vært for varselet på VHF'n og i media, hadde vi nok ansett det som uproblematisk å gå hjemover nå, men det blir nok til at vi venter til i morgen tidlig.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Skipper Bustgaard (RS Horn Flyer) sier de har funnet diverse vrakgods, livflåter mv fra skipet, men ingen folk.

Redningsledelsen sier de ikke regner med at det er overlevende.

(NRK Østfold nå 11.03)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå er det vist en båt på vei ut til de båtene som er med i redningsaksjonen med mat. Det er Horn Flyers tur nå og de ble oppropt på K67 nå med beskjed: "Horn Flyer: -Vi kommer longsides med er nu ock kommer at kasta smørgossar på er".

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke link til den siden, men www.marinetraffic.com vil vise situasjonen.

I nyhetene nylig sier redningstjenesten i Sverige at det ikke er funnet tegn på overlevende ennå.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er flere som tilbyr live AIS via internett, og de har litt forskjellig dekning langs kysten. Så jeg har samlet noen adresser som utfyller hverandre.

 

http://ais3.siitech.com/VTSLite/AView.aspx Siitecch

http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html Sjøspeiderne Sandnes

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100 Marine Traffic

http://www.dagbladet.no/kysten/aislive/ Dagbladet

 

Lars H.

utsetter start båtferie til søndag

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et lite tillegg til linkene mine ovenfor:

 

For å kunne gå tilbake i tid slik jeg gjorde for å følge den havarerte båten (jeg lå og sov trygt hjemme da dette skjedde), kan du registrere deg (gratis) på siitech.com, adresse http://ais1.siitech.com/VTS/Login.aspx Da får du tilgang til en side som er litt mer avansert enn Lite- siden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skipet er nå trolig lokalisert:

abcnyheter

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator innlegget er slettet

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

konspirasjonsteorier er jo alltid gode å ha ... men her regner nok alle med (og tegna i området tyder på) at skipet er på Kosterfjordens bunn.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Normalt er jeg enig i at man ikke skal spekulere i årsager så pas tidligt i et forløb.....MEN en mulig hypotese er vel den klassiske med at lasten forskubber sig i hårdt vejr, båden får slagside og tager vand ind hurtigt. Synker som en sten...bogstavelig talt.... :rolleyes:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Et lite tillegg til linkene mine ovenfor:

 

For å kunne gå tilbake i tid slik jeg gjorde for å følge den havarerte båten (jeg lå og sov trygt hjemme da dette skjedde), kan du registrere deg (gratis) på siitech.com, adresse http://ais1.siitech.com/VTS/Login.aspx Da får du tilgang til en side som er litt mer avansert enn Lite- siden.

 

Lars H.

Kan mye om data, men på noen områder er jeg "blond". Hvordan kan jeg gå tilbake å se historikk??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...