Jump to content

Lasteskipet Langeland forlist i Kosterfjorden


Snekker'n

Recommended Posts

Kan mye om data, men på noen områder er jeg "blond". Hvordan kan jeg gå tilbake å se historikk??

Hei.

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men før DVD som lagringsmedium hadde vi CD, og i "steinalderen" hadde vi "lydbåndkassetter". Så leter du opp bildet av en slik kassett i "toolbaren" (rød pil på bildet) og klikker der, får du opp vinduet til høyre hvor du kan gå frem og tilbake i tid, minutter, timer dager og år!

 

siitech_replay.png

 

Lars H.

snart 66år

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når en flatbunnet båt med skrogprofil og stabil som et badekar forliser på grunn av lastforskyvning og går til bunns i dårlig vær så blir jeg aldri forundret. Dette skjer hele tiden og vil alltid skje med de skrogtypene som brukes i dag.

Når lettbygde og lettdrevne skrog(skrogprofil som er lettest å drive frem i sjøen) velges foran trygge så blir det bare slik.

 

Snakket med en skipper på en mellomstor kystfrakter for noen år siden som sa at det var et mareritt i stampesjø med disse båtene for det slo noe aldeles forferdelig i skroget. Les, stor belastning..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men før DVD som lagringsmedium hadde vi CD, og i "steinalderen" hadde vi "lydbåndkassetter". Så leter du opp bildet av en slik kassett i "toolbaren" (rød pil på bildet) og klikker der, får du opp vinduet til høyre hvor du kan gå frem og tilbake i tid, minutter, timer dager og år!

 

siitech_replay.png

 

Lars H.

snart 66år

:headbang::headbang: kommer ikke opp noe vindu med history replay her :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være flåsete altså, men du har vel ikke valgt large eller extra large på kartet slik at dette 'historie-ivinduet' er forsvunnet utenfor skjermbildet til høyre slik at du må scrolle sidesveis for å se det? :sweat:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være flåsete altså, men du har vel ikke valgt large eller extra large på kartet slik at dette 'historie-ivinduet' er forsvunnet utenfor skjermbildet til høyre slik at du må scrolle sidesveis for å se det? :sweat:

 

Lars H. :cheers:

Jo jeg har nok det... :blush:

Link to post
Share on other sites

Ja, men da løste det seg? Ellers er det en 'Help' knapp helt nederst til venstre (som jeg aldri har klikket på :blush: ).

Det heter vel noe slik: "In case everything all fails, please read the instruction manual"

Lars H.

 

Lagt til: Ups, i den 'Help' menyen var det mye jeg ikke visste, også når det gjaldt historietrack for en båt! Tror jeg skal ta for meg lii av hvert og lese der! :blush:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er sannsynligvis en virkelig tragedie - med tap av menneskeliv, i motsetning til litt olje på noen øyer i nærheten av Langesund.

 

Likevel registrerer jeg at de store adjektivene brukes helst på Telemarkskysten. Hellandussen - der lider jo sjøfuglene og bade plassene blir ubrukelige og lukter vondt. Her skal virkelig rette vedkommende inn på teppet, og trafikksentralen, for dette er en katastrofe!

 

Hvem bryr seg vel om noen østeuropeiske sjøfolk i Kosterfjorden? Mens det spekuleres om de har knerta kæpt'n og rappa båten.

Link to post
Share on other sites

Skipet er lokalisert på i overkant av 100 meters dyp : abcnyheter

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

116379.jpg

 

"Vi tror att vi har hittat båten"

Kustbevakningen förbereder sig just nu för att gå ner med en fjärrstyrd undervattenskamera till vad som tros vara vraket efter Langeland, på 108 meters djup.

 

 

Positionen för den misstänkta förlisningsplatsen är 58°45,611N 011°03,439E.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

De har brukt sidescan sonar men det ga ikke gode nok bilder, noe som er helt vanlig. Sidescan er ikke det samme som et kamera..

sitat fra svenske sjøfartsverket: KBV 307 tar över på platsen och kommer att köra undervattenskameran. Sökningen med släpsonar som utfördes av KBV 051 gick inte så bra. Bilden blev inte tillräckligt tydlig.

Link to post
Share on other sites

Sånn så det ut også fra toppen av Kalvön i dag; to KV-båter holdt på på ca samme posisjon over lang tid; midtveis mellom Kalvön og Ramskär.
img_1626.jpg

her er bilde; Ramskär fyr lengst bak, to KV-båter litt til venstre og nærmere.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

[bilde]

Grøtete bilde av stein eller båt med sidescan.

 

Si meg, er du alvorlig nå? eller gjør du deg bare vanskelig? Nå aner jeg ikke hvor det bildet ditt er hentet fra, men det ser mistenkelig ut som ett typisk "skrytebilde" av ett kjent vrak, ikke utenkelig er bildet ett resultat av avansert bildebehandling etter flere passereinger (slept "fisken" forbi 3-4 ganger og kombinert all dataen i ett bilde). I tillegg ligger det i profil og med "riktig side opp". Bruker de en side-scan med litt rekkevidde (som man må om man skal søke) og skipet ligger opp/ned og/eller innimellom spekker og kampesteiner i ett litt kupert område (sånn at slepefisken ikke kan være særlig dypt) får du fort litt mindre klare bilder: slik er det mye mer vanlig at "bildet" blir seende ut da

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...