Jump to content

Lasteskipet Langeland forlist i Kosterfjorden


Snekker'n

Recommended Posts

Grøtete bilde av stein eller båt med sidescan.

 

Jeg kan ikke tro at det er et "bilde" fra en sidescan sonar. Hvilken frekvens er brukt for å få en oppløsning som "ser" rekkverket og gikk fisken på skinner på havbunnen?

 

Red.

 

Men så Googlet jeg [images sidescan sonar] og nå er jeg neimen ikke sikker lenger

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er klart det finnes sonarutstyr som kan gi utmerkede bilder. Vi har jo en slik AUV i det norske forsvaret , HUGIN. Den er faktisk utviklet på Forsvarets Forskningsinstitutt hvor jeg jobbet i sammarbeid med Kongsberg Våpenfabrikk.

 

Mer om farkosten og prosjektet her.

 

HUGIN.jpg   ormenlange.jpg

 

Lars H.

webkamera fra båten (Hunnebostrand nå) her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nå er jeg neimen ikke sikker lenger

 

Joda, det er et sidescan image.

Riktignok laget av sidescanguruen Sture Hultquist. Hans hjemmelagede system har tatt en bråte sånne images fra vrak i Østersjøen.

 

Jeg er med på at det er en utfordring å kjøre sidescan i så høy sjø som det var i Kosterfjorden rett etter forliset, men lett ballastering og lang kabel skulle kompensere godt for sjøgangen. En trent operatør ville nok hatt funnet skipet raskt. Sidescan trenger at man tolker bildet hele tiden.

 

Her er en fra mitt nærområde.

 

vrak02.jpg

 

Liten seiljolle som har sunket i bøyen.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...]En trent operatør ville nok hatt funnet skipet raskt. Sidescan trenger at man tolker bildet hele tiden.

 

Nå fant de jo skipet... De måtte bare ned med ROV for å verifisere at det var rett skip (evt. ikke en haug med stein). Kosterfjorden er jo ett ganske populært område å forlise i så er sikkert 4-5-6-7 vrak av sånn ca. Langelandstørrelse som har havnet der de siste 50-60 årene.

Link to post
Share on other sites

Sitat: "Det havarerte lasteskipet Langelands luker var ikke forskriftsmessig stengt før fartøyet havarerte i Kosterfjorden. Lasten falt derfor ut av skipet under havariet, viser filmopptak dykkere har gjort av vraket."

 

Les mer i Halden Arbeiderblad

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...