reodor felgen Startet 1.August.2009 Link til dette innlegget Startet 1.August.2009 Hei. Har en gammel evinrude 55hk 76mod (mod. 55673E), jeg har plukket motoren ifra hverandre pga mistanke om at den suger kjølevann inn i motoren, men når jeg tok ut stempelene kom jeg over den finurlige tingen at stemplene er ca 1mm mindre enn sylinderen (tydelig slark mellom stempel og sylinderveggene) også ser det ut som stemplene er litt ovale (når du ser de fra toppen). Det jeg lurte på er om noen har god peil på slike motorer og kan hjelpe meg litt med info om hvor mye mellomrom det skal vere mellom stemplet og sylinderen, om stemplet skal vere ovalt, og hvor stor sylinderen orginalt er (jeg målte mine sylindre til 8.1mm med skyvelær). blokken er fin og uten sprekker eller riper, så jeg lurer på om noen her vet om det er noen plass disse motorene "bruker" å ta inn vann? fant dette settet her som jeg lurte på å kjøpe, men vet ikke om jeg skal ha std stempel eller større... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/POWERHEAD-R...bayphotohosting Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 STD borring på disse motorene er 3.188" ( 80,9752 mm ), hvilke overdim stempler som er tilgjengelig må sjekkes ut ( regner med 0.020" / 0.030" /0.040" ) Max klaring imellom stempel og sylinder er 0.0049" ( 0,12446 mm ) Min klaring imellom stempel og sylinder er 0.0018" ( 0,04572 mm ) Sylinderen må måles med micrometer, må da måles på flere steder for å kunne bedømme om sylinderen er innenfor spec... Skyvelære kan ikke brukes til å måle slitasje da det ikke kommer ned i sliteområdet, kan dog brukes til å finne ca boring på sylinder... Stemplet skal måles ca 3 mm over bunn på stempel, måles 90 grader i forhold til krysspinne . Sylinderen må IKKE være mere konisk/ urund/ slitt en 0.003" > 0.004" ( 0,076 > 1,102 mm ), havner du utenfor disse målene må sylinderen bores og overdim stempel installeres. Kjøle vanns lekkasjer... Er det synlige skader på stempler som tyder på vann ( se etter helt rene flekker/merker )... Mulige lekkasje steder.... Topp pakning, det burde du se ved demontering. Kjølevanns kappe på babord side... her kan det ha tæret hull i den indre kappa ( bør demonteres ved overhaling... OBS bolter kan/vil knekke, ta forholdsregler... kraftig oppvarming av bolter ( propan brenner ) kan hjelpe ( varm opp la dem kjøles ned for du prøver )) Nedre simmring på veiv, simmringen blir slitt.. gjerne litt extra hvis nedre lager er slitt .. Sprekk i blokk ??, inspiser grundig... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 (redigert) En del av disse gamle motorene hadde veldig mye slakk mellom sylinder og stempel, de bare var sånn. se om det er slitekant over stempelringene, vist det ikke er det har den nok værtsånn bestandig . <Du hører jo gjerne det er en 50/60 hk omc fra 7o åra som starter Bernt Redigert 1.August.2009 av bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
reodor felgen Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Takker for bra svar:) det nederste stempelet er helt reint, ser ut som det er nytt, det øverste stempelet ser helt normalt ut (normalt sotet). blokken er helt fin, ingen sprekker eller noe. sylinderene har ikke noe slitekant over stempelet, men skal få lånt meg et micrometer og måle sylinderen. Jeg tenkte på nederste veivhustetning som lekasjepunkt, men etter en inspeksjon av toppakningen så så det ut som det har vert en lekkasje helt nederst på nederste sylinder.. får vel bare bestille nye pakninger og se om den blir noe futt i den igjen:) takker for svarene igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Som regel vist det kommer vann in i sylindern blir stempeltoppen helt ren for sot, gjerne ved toppaknings brudd. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 men etter en inspeksjon av toppakningen så så det ut som det har vert en lekkasje helt nederst på nederste sylinder.. får vel bare bestille nye pakninger og se om den blir noe futt i den igjen:) Høres ut som en grei diagnose... men sjekk et par ting før du montere igjen.. Er det noen missfarging på blokka, som kan tenkes å komme av for varm motor ?? Sjekk toppen godt, først og fremst om den er 100% rett, har de vært for varm KAN den ha vrid seg litt ( kan i de fleste tilfeller planslipes lett ) Foreta den samme sjekken på selve sylinder toppen også, se også etter og foringene KAN ha trekt seg inn ( blir en merkbar kant imellom foring og aluminiumen i selve blokka ), KAN i tilfelle også slipes rett .. det nederste stempelet er helt reint, ser ut som det er nytt, det øverste stempelet ser helt normalt ut (normalt sotet). Noe merking på stempel toppen ?? ( STD, .020 , .040 ) Passer merkene på stempel toppen overens med skadene på topp pakningen ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
reodor felgen Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Bør vel kanskje si at motoren startet tungt (veldig tungt, og slo ofte tilbake igjen) men når den startet så gikk den fint, god respons på gassen, men når jeg satt den i gir så begynte den å fuske og ville ikke opp på noen høyt turtall.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Bør vel kanskje si at motoren startet tungt (veldig tungt, og slo ofte tilbake igjen) Vann er hardt å komprimere.... Lavt turtall = lavt vanntrykk...... mere turtall = mere trykk på vannet . Du burde kanskje også sjekke tilstanden på råden til den nederste sylinderen ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
reodor felgen Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 takker for svar igjen Rådene ser fine ut etter hva jeg kan bedømme, så jeg har nå bestilt slik pakningssett og stempler i standard størrelse:) Så får vi se hvordan det går Sitér dette innlegget Link to post
reodor felgen Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 tenkte jeg skulle oppdatere litt.. søkte litt på delenr jeg fant i de gamle stempelene som var i motoren, og de viste seg å vere til en tidlig 80 modell, så det kan virke som at de har levert motorer fra tildig 80 tallet med litt mindre sylinderdiameter enn 76-78 modellene (bekrefte avbekrefte, droll?).. de stempelene jeg bestilte passet perfekt! selv uten tennplugger er det mere komp enn det var før har montert selve blokken (alle bolter er trekt med moment) så når jeg kommer meg hjem fra nordsjøen så skal jeg fullføre motoren. Gleder meg! Sitér dette innlegget Link to post
reodor felgen Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Nå er endelig motoren komplett på båten igjen !! men problemene på vil bare ikke slutte.. Har funnet ut at likeretteren er gåen, samt at jeg får dobbel gnist på den øverste sylinderen, problemet flytter seg når jeg bytter coil i powerpacken, lurer på om powerpacken er gåen? hvordan kan jeg måle om denne er gåen? vil ikke kjøpe ny uten å vere sikker! eventuelt om noen har en powerpack som jeg kan låne? :) Takker for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 CDI electronic har et par feilsøkings guider liggende ute på siden OMC 1978 > 2006 OMC 1971 > 1978 Er snakk om PDF filer . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
reodor felgen Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Motoren Starter!! Etter jeg byttet til ny rectifier og powerpack, så startet motoren med en gang :) Men det skulle vel bare mangle ettersom jeg har byttet nesten alt på motoren :P Sitér dette innlegget Link to post
reodor felgen Svart 26.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 (redigert) Vel, nå har jeg fått prøvd båten noen timer på sjøen, men jeg syns den gikk lovligt treigt, 30km/t målt med gps på mobilen! Skal den ikke gå fortere? Syntes og at det virker som motoren har litt lavt turtall, men har sjekket at gasspjeldene åpner fult og tenningen ligger på +19 grader ved WOT. Jeg har og fått konstansert at motoren ligger for lavt i forhold til båten, ettersom den kaster vann opp på fremsiden av stammen og det kommer sånn sommerfugl-sprut bak båten :) noen meningen? Edit: Motoren starter på en omdreining ca og går veldig jevnt og fint! Redigert 26.August.2010 av reodor felgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
reodor felgen Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Vel, nå har jeg fått prøvd båten noen timer på sjøen, men jeg syns den gikk lovligt treigt, 30km/t målt med gps på mobilen!Skal den ikke gå fortere? Syntes og at det virker som motoren har litt lavt turtall, men har sjekket at gasspjeldene åpner fult og tenningen ligger på +19 grader ved WOT.Jeg har og fått konstansert at motoren ligger for lavt i forhold til båten, ettersom den kaster vann opp på fremsiden av stammen og det kommer sånn sommerfugl-sprut bak båten :)noen meningen?Edit: Motoren starter på en omdreining ca og går veldig jevnt og fint! Båten er, for de som lurte, en 15 fot selco, ukjent modell. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 16kn er nå tregt ja. Må nå få heva motoren til rett høyde (Tilte motor paralell med bunn og kav-plata flukt med skrogbunn) og tilte rett under fart. For går den på nesa og ikke får skroget ut av vannet så klare den jo ikke dytte på mere fart og klare ikke mere rpm pga høy motstand. Sikkert ikke el tilt på den der? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
GlennIversen Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Har samme motoren 79mod, og på en 15fots With med stålpropell og motoren montert 8-9cm for lavt klarte jeg 30knop på en garmin gps, med ett turtall på ca 4500omdreininger. Hadde elektrisk problem på denne, så jeg byttet stator, coiler og plugger, (motoren var ikke glad i RS plugger, byttet til plugger uten radiodemper etter å ha testet 2-3 par med radiodmper og vips så klarte motoren å øke fra 3000 til 5200 omdreininger) Fartsøkningen fra 4500 til 5200 målte jeg ikke da jeg ikke følte noen særlig forskjell g var mer opptatt med testing av turtall, mens jeg var alene i båten med stobelampe, klønete å drive med slik når man er alene i båten fant jeg ut. I vinter skal jeg "overhale motoren", bytte slitedeler, pakninger, rectifier, ledninger, Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Hei igjen Redor: Hvor bestiller du delene til din motor, kjøper du i norge eller bestiller du fra utlandet. Jeg selv pleier å bruke DISSE DIN MOTOR Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
reodor felgen Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 (redigert) Jeg bestilte stempler og lagre fra denne karen: http://stores.ebay.com/tristatemarine Elektriske og småting bestilte jeg herfra: http://www.crowleymarine.com/ Edit: powerpack ble kjøpt hos http://eurofritid.no/ i Bergen Lykke til :) Redigert 27.August.2010 av reodor felgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.