Jump to content

evinrude #55673E, trenger hjelp med stempel.

reodor felgen

Recommended Posts

Hei.

Har en gammel evinrude 55hk 76mod (mod. 55673E), jeg har plukket motoren ifra hverandre pga mistanke om at den suger kjølevann inn i motoren, men når jeg tok ut stempelene kom jeg over den finurlige tingen at stemplene er ca 1mm mindre enn sylinderen (tydelig slark mellom stempel og sylinderveggene) også ser det ut som stemplene er litt ovale (når du ser de fra toppen).

Det jeg lurte på er om noen har god peil på slike motorer og kan hjelpe meg litt med info om hvor mye mellomrom det skal vere mellom stemplet og sylinderen, om stemplet skal vere ovalt, og hvor stor sylinderen orginalt er (jeg målte mine sylindre til 8.1mm med skyvelær).

blokken er fin og uten sprekker eller riper, så jeg lurer på om noen her vet om det er noen plass disse motorene "bruker" å ta inn vann?

fant dette settet her som jeg lurte på å kjøpe, men vet ikke om jeg skal ha std stempel eller større...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/POWERHEAD-R...bayphotohosting

STD borring på disse motorene er 3.188" ( 80,9752 mm ), hvilke overdim stempler som er tilgjengelig må sjekkes ut ( regner med 0.020" / 0.030" /0.040" )

Max klaring imellom stempel og sylinder er 0.0049" ( 0,12446 mm )

Min klaring imellom stempel og sylinder er 0.0018" ( 0,04572 mm )

Sylinderen må måles med micrometer, må da måles på flere steder for å kunne bedømme om sylinderen er innenfor spec...

Skyvelære kan ikke brukes til å måle slitasje da det ikke kommer ned i sliteområdet, kan dog brukes til å finne ca boring på sylinder...

Stemplet skal måles ca 3 mm over bunn på stempel, måles 90 grader i forhold til krysspinne .

Sylinderen må IKKE være mere konisk/ urund/ slitt en 0.003" > 0.004" ( 0,076 > 1,102 mm ), havner du utenfor disse målene må sylinderen bores og overdim stempel installeres.

Kjøle vanns lekkasjer...

Er det synlige skader på stempler som tyder på vann ( se etter helt rene flekker/merker )...

Mulige lekkasje steder....

• Topp pakning, det burde du se ved demontering.
  • Kjølevanns kappe på babord side... her kan det ha tæret hull i den indre kappa ( bør demonteres ved overhaling... OBS bolter kan/vil knekke, ta forholdsregler... kraftig oppvarming av bolter ( propan brenner ) kan hjelpe ( varm opp la dem kjøles ned for du prøver ))
  • Nedre simmring på veiv, simmringen blir slitt.. gjerne litt extra hvis nedre lager er slitt ..
  • Sprekk i blokk ??, inspiser grundig...

Arne Kjetil

Takker for bra svar:)

det nederste stempelet er helt reint, ser ut som det er nytt, det øverste stempelet ser helt normalt ut (normalt sotet).

blokken er helt fin, ingen sprekker eller noe.

sylinderene har ikke noe slitekant over stempelet, men skal få lånt meg et micrometer og måle sylinderen.

Jeg tenkte på nederste veivhustetning som lekasjepunkt, men etter en inspeksjon av toppakningen så så det ut som det har vert en lekkasje helt nederst på nederste sylinder..

får vel bare bestille nye pakninger og se om den blir noe futt i den igjen:)

takker for svarene igjen!

men etter en inspeksjon av toppakningen så så det ut som det har vert en lekkasje helt nederst på nederste sylinder..

får vel bare bestille nye pakninger og se om den blir noe futt i den igjen:)

Høres ut som en grei diagnose... men sjekk et par ting før du montere igjen..

• Er det noen missfarging på blokka, som kan tenkes å komme av for varm motor ??
  • Sjekk toppen godt, først og fremst om den er 100% rett, har de vært for varm KAN den ha vrid seg litt ( kan i de fleste tilfeller planslipes lett )
  • Foreta den samme sjekken på selve sylinder toppen også, se også etter og foringene KAN ha trekt seg inn ( blir en merkbar kant imellom foring og aluminiumen i selve blokka ), KAN i tilfelle også slipes rett ..

det nederste stempelet er helt reint, ser ut som det er nytt, det øverste stempelet ser helt normalt ut (normalt sotet).

Noe merking på stempel toppen ?? ( STD, .020 , .040 )

Passer merkene på stempel toppen overens med skadene på topp pakningen ??

Arne Kjetil

• 2 uker senere...

tenkte jeg skulle oppdatere litt..

søkte litt på delenr jeg fant i de gamle stempelene som var i motoren, og de viste seg å vere til en tidlig 80 modell, så det kan virke som at de har levert motorer fra tildig 80 tallet med litt mindre sylinderdiameter enn 76-78 modellene (bekrefte avbekrefte, droll?).. de stempelene jeg bestilte passet perfekt! selv uten tennplugger er det mere komp enn det var før :tongue:

har montert selve blokken (alle bolter er trekt med moment) så når jeg kommer meg hjem fra nordsjøen så skal jeg fullføre motoren. Gleder meg! :smiley:

• 7 måneder senere...

Nå er endelig motoren komplett på båten igjen !! men problemene på vil bare ikke slutte..

Har funnet ut at likeretteren er gåen, samt at jeg får dobbel gnist på den øverste sylinderen, problemet flytter seg når jeg bytter coil i powerpacken, lurer på om powerpacken er gåen?

hvordan kan jeg måle om denne er gåen? vil ikke kjøpe ny uten å vere sikker! eventuelt om noen har en powerpack som jeg kan låne? :)

Takker for alle svar :)

• 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Vel, nå har jeg fått prøvd båten noen timer på sjøen, men jeg syns den gikk lovligt treigt, 30km/t målt med gps på mobilen!

Skal den ikke gå fortere?

Syntes og at det virker som motoren har litt lavt turtall, men har sjekket at gasspjeldene åpner fult og tenningen ligger på +19 grader ved WOT.

Jeg har og fått konstansert at motoren ligger for lavt i forhold til båten, ettersom den kaster vann opp på fremsiden av stammen og det kommer sånn sommerfugl-sprut bak båten :)

noen meningen?

Edit: Motoren starter på en omdreining ca og går veldig jevnt og fint!

Redigert av reodor felgen (see edit history)

Vel, nå har jeg fått prøvd båten noen timer på sjøen, men jeg syns den gikk lovligt treigt, 30km/t målt med gps på mobilen!Skal den ikke gå fortere? Syntes og at det virker som motoren har litt lavt turtall, men har sjekket at gasspjeldene åpner fult og tenningen ligger på +19 grader ved WOT.Jeg har og fått konstansert at motoren ligger for lavt i forhold til båten, ettersom den kaster vann opp på fremsiden av stammen og det kommer sånn sommerfugl-sprut bak båten :)noen meningen?Edit: Motoren starter på en omdreining ca og går veldig jevnt og fint!

Båten er, for de som lurte, en 15 fot selco, ukjent modell.

03082010033.jpg

03082010030.jpg

16kn er nå tregt ja.

Må nå få heva motoren til rett høyde (Tilte motor paralell med bunn og kav-plata flukt med skrogbunn) og tilte rett under fart. For går den på nesa og ikke får skroget ut av vannet så klare den jo ikke dytte på mere fart og klare ikke mere rpm pga høy motstand.

Sikkert ikke el tilt på den der?

Har samme motoren 79mod, og på en 15fots With med stålpropell og motoren montert 8-9cm for lavt klarte jeg 30knop på en garmin gps, med ett turtall på ca 4500omdreininger.

Hadde elektrisk problem på denne, så jeg byttet stator, coiler og plugger, (motoren var ikke glad i RS plugger, byttet til plugger uten radiodemper etter å ha testet 2-3 par med radiodmper og vips så klarte motoren å øke fra 3000 til 5200 omdreininger)

Fartsøkningen fra 4500 til 5200 målte jeg ikke da jeg ikke følte noen særlig forskjell g var mer opptatt med testing av turtall, mens jeg var alene i båten med stobelampe, klønete å drive med slik når man er alene i båten fant jeg ut.

I vinter skal jeg "overhale motoren", bytte slitedeler, pakninger, rectifier, ledninger,

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...