Jump to content

Får ikke startet, skjer ingenting når jeg vrir på nøkkelen.


Gliset

Recommended Posts

Har Tresfjord 28 med samme motor - samme problem, men hos meg kommer det strøm til instrumentene - det er jo litt spesielt i dette tilfellet da.

På min motor står det to sikringer i en gjennomsiktig plastbox bak på motoren. Disse må sjekkes.. I mitt tilfellet var disse inntakte, men det hjalp med å gi startmotoren ett "kakk" med en skiftesnøkkel. Da starter den . Dette er selvsagt ikke en tilfredstillende måte å starte motoren på i lengden. Så det må fikses. Har hørt at det danner seg støv fra kullbørstene inne i startmotoren som bygger seg opp etterhver som gir dette problemet. Hadde faktisk det samme problemet på en bilmotor og tips fra en mekaniker om å gi den et "kakk" med en skiftesnøkkel hjalp også her - så det er jo vert å prøve...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Beklager sent svar! Har vært på ferie.

 

Det var en sikring som hadde røket. Men den røk igjen når jeg byttet den og prøvde å starte den på nytt.

 

Det var glødepæra(?!) som hadde løsnet litt, antakelig som følge av vibrasjoner. Denne ble byttet i vår da det ble foretatt overhaling på motoren. Har nå byttet den igjen og fått den festet på skikkelig måte. Da var alt i sin skjønneste orden :)

 

Takk for hjelp!

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...
Krimart skrev On 3.8.2009 at 11.12:

Åpne motorrom og hør godt etter når du vrir om tenning/trykker startknapp:

 

Hvis du ikke hører noen ting, ikke et klikk i et rele en gang, kan det være startreleet som er kaputt, ev. dårlig kontakt/ brudd i ledningen til startknapp. Står panelet utsatt for vær og vind begynn letingen der (enkleste først).

 

Hører du klikk i rele, er det sansynlig at det er strømmen til starteren det er noe i veien med, eventuelt selve startmotoren. Sjekke batterripoler eller andre løse kontakter er ikke dumt uansett...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...