Jump to content

Får ikke startet, skjer ingenting når jeg vrir på nøkkelen.


Gliset

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg skulle starte motoren for litt siden. Jeg kinnet først en gang, og den startet da ikke. Når jeg så prøvde igjen skjedde det ingenting. Når jeg vrir om nøkkelen skjer det heller ikke noe i instrumentene. Tank-måleren og temp-måleren skal jo bli aktivisert med en gang, men disse er helt døde. Kan det være selve tenningsboksen som er problemet?

 

PS. Jeg har fulladete batterier, så det er ikke det som er problemet.

 

med vennlig hilsen Thomas :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan selvfølgelig være tenningen. Men det kan også være dårlig kontakt mellom batteriet og hovedstrømbryter, eller batteri og startrelé. Evt annen dårlig kontakt et sted.

 

Tenningen kan du måle med et multimeter (ohm).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Åpne motorrom og hør godt etter når du vrir om tenning/trykker startknapp:

 

Hvis du ikke hører noen ting, ikke et klikk i et rele en gang, kan det være startreleet som er kaputt, ev. dårlig kontakt/ brudd i ledningen til startknapp. Står panelet utsatt for vær og vind begynn letingen der (enkleste først).

 

Hører du klikk i rele, er det sansynlig at det er strømmen til starteren det er noe i veien med, eventuelt selve startmotoren. Sjekke batterripoler eller andre løse kontakter er ikke dumt uansett...

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du ikke får liv i instrumentpanel når du vrir om tenningsnøkkel.

Mest sannsynlig er brudd på tilførsel frem til tenningsnøkkelen eller defekt tenningsnøkkel. Sjekk etter evt sikring og kabelforbindelser fra batteripolens + side til tenningsnøkkel.

Mål om du har kontakt mellom minus på starter/jord og batteripol

 

Ellers så kunne det være greit å vite hva slags motorinnstallasjon det er snakk om??

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har vært nede en kjapp tur. Jeg hører ikke et eneste klikk når jeg drar nøkkelen rundt. Det skjer ingenting. Jeg har nå tatt av batteriskoene, pusset dem og satt de på igjen. Problemet ligger ikke der. Prøvde også å sjekke hele kabelforbindelsen, den virker intakt/ingen synlige brudd noe sted.

 

Giret står i fri :smiley:

 

At en sikring har gått høres jo veldig fornuftig ut. Men hvor kan den sitte?

 

Motoren er en perkins 4.108, 49hk.

 

Jeg tror ikke det har noe med hovedstrømbryteren å gjøre. Som sagt fungerer alt annet av elektrisk utstyr ombord når bryteren er vendt mot startbatteriet.

 

Jeg tar med meg multimeteret ned og måler i morgen.

 

Nok en gang, takk for tilbakemeldinger!

 

//Thomas

Link to post
Share on other sites

Sjekk kabelskoen på pluss inn til starteren! Litt korrosjon her fører til ett klikk ved første startforsøk og helt dødt etterpå. Har opplevd dette flere ganger, sist etter motorbytte nå i vår...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med mateco og suzumar.Det skal være strøm på en kabel som er koblet til startnøkkel selv om tenning er avslått(hovedstrøm på)Du har sikkert brudd på denne siden instrumenter er døde.Denne strømmen fordeler startnøkkelen til instrumenter som er kjørepossisjon.Neste hakk kan være gløding og siste hakk er start.Du får ikke noe av dette så lenge det er brudd på kabel mellom batteri + og tenningsnøkkel.De tingene som virker,lanterner,innvendig belysning også videre får strømmen fra en annen kabel som sikkert ikke går innom startnøkkel.Først må du finne kabelen som går fra nøkkel og til batteri +,men den går sikkert via sikring og koblinger.Så ikke begynn å plundre med startrele og starter ganske enda.Glemte å nevne at hvis du har strøm frem til nøkkel er det vel trolig selve startnøkkelen som er synderen.For å teste det holder du den du har strøm på sammen med en av de andre på nøkkelen.Får du liv i starter,instrumenter eller gløding da er det bare å skifte startlåsen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan være litt vanskelig å gi gode råd når man ikke kjenner til de faktiske forhold.

Deriblant om motor og utrustning er ”mekka sammen sjøl” eller om det er en original motorinstallasjon med originalt instrumentpanel og ledningsnett.

 

Er motorinstallasjon original så er det vanlig at strømmens (+) pluss hovedtilførsel er koblet via hovedbryter til starter. Derifra går en tynnere ladekabel til dynamo samt en plusskabel til en koblingsboks på motor.

Hoved minus (-) kabel er i et en-pols systemet koblet direkte til motorgodset, mens den i et to-pols system er koblet til starter på samme måte som hoved plusskabel og med ditto dynamokabel og minus til koblingsboks.

 

Fra koblingsboks på motor er samtlige nødvendige kabler til panelet tredd i en, eller flere, strømpe® opp til dashbord/motorpanel. Dynamo har gjerne en egen strømpe med de nødvendige kabler for ladelampe og omdreiningsteller (hvis W uttak benyttes).

Fra koblingsboks kan det være brukt en, eller flere, kontakte® som kobler kabelstrømpen(e) til boksen. Sikringer til kontrollstrømmen ligger vanligvis i koblingsboksen på motor slik at du også beskytter kablene i strømpen.

 

 

Er derimot installasjonen ”sjølmekka” så kan man finne mange fantasifulle heldige/uheldige løsninger på kabeltrekk!

 

Iallefall, lykke til med feilsøkingen!!! Du finner nok ut av det :yesnod:

 

:sailing:

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår Gliset har han strøm til lys osv,men instrumenter er døde når startnøkkel settes i kjørepossisjon.En enkel skisse under her viser hvordan det kan være koblet.Strømmen til startnøkkel er her tatt fra startmotorens + kontakt slik Mateco antyder og gjennom en sikring.Startnøkkel står på tegningen i kjørepossisjon 1,og strømmen fordeles til glødeplugger 2,og innslagrele 3 ved å vri nøkkel.Men med brudd på denne kabel (mørk rød) skjønner man at ingenting av det som er tilkoblet startnøkkel vil fungere.Lys osv.fungerer fordi strømmen til det hentes der det står bryterpanel. Tegningen er helt enkel,uten minus og alle andre kabler,men det er den mørkerøde som man må ha strøm på, også om tenning er slått av.

s.jpg

Så gjelder det å finne den rette kabelen på startnøkkel og hvor den henter strømmen fra.Veien frem dit er sikkert litt mer kronglete enn det tegning viser.

Link to post
Share on other sites

Ser hegra har tegnet opp et flott forslag til pluss-siden av kretsen.

 

Men når du skal sjekke opp kretsen så må du heller ikke glemme minussiden!!

 

Følg minus hovedkabel til tilkoblingen på motor og sjekk at den er godt festet med god kontakt! Mest sannsynlig har du et en-polett system, dvs minus er koblet direkte til motorgods. Da skal det også være en minuskabel kabel derifra som er koblet til motorpanelet, antagelig via koblingsboks.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...