Jump to content

Hvor mye drivstoff bruker båten?

Magne A.

Recommended Posts

Hei.

Har i sommer vært med snekka langs svenskekysten, Kjempetur som skal gjentas!! (fra Oslo, snudde i Smøgen) turen ble ca 480 N.mil over nesten 3 uker (GPS)

Motoren gikk ca 100 timer og jeg brukte 200 liter diesel. Dette var min første langtur med denne båten som er en Skagerak 720/Diana 700 (ca 23-24 fot) Kjørte båten litt hardere enn vanlig (lå mye på 2500 o.min som gir 7 knop).

Ble nesten måløs da jeg regnet ut forbruket som ble 2 liter pr time !!! Andre som har samme erfaring eller andre som kan gi info om forbruket på sin båt ?

Noterte følgende for et par år siden for vår halvplanersnekke med 96 hk Yanmar:

"Høy" hastighet: 5,9 liter / time, 0,87 liter / nm

"Lav" hastighet: 3,3 liter / time, 0,54 liter / nm

Tipper at høy hastighet er ca 12-15 knop, dvs transport-etapper. (Lite koselig)

Lav hastighet er kanskje 5-7 knop, kose-fart.

Buster X med Yamaha 70

5-7 liter i timen hos meg, avhengig av fart. Dvs litt under literen pr nm, marsjer stort sett rundt 7,5 knop. Helt greit for meg med 3,6 tonn båt på 27 fot. To liter i timen høres merkelig lite ut, dette kan ikke ha gått fort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her har han regnet ut forbruk pr motortime, han har jo en snittfart på 4.8 knop og det skal jo ikke mye effekt til for å komme opp i den hastigheten. Har selv regnet ut forbruket på samme måten og ender opp på 2.8 liter pr time. Dette blir jo snittforbruk og har jo ingenting å gjøre med forbruk på marsjfart eller fullfart, men enkelt og greit forbruk pr time motoren går. Vi som kjører snekke måler sjelden distanser, vi teller timene vi koser oss på sjøen!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Når vi seiler i ca 20 knop (2500 RPM) er forbruket omlag 4 l/nm, ved skrogfart 8.5 knop (1400 RPM) er vi nede i under 2 l/nm.

Jeg ser ikke på drivstofforbruket som den viktigste budsjettposten ombord.

Fortøyning i havner med mange butikker har atskillig større utgiftspost - den tørr jeg ikke å nevne.... den er 5-sifret....

Den bruker akkurat det den trenger.. :-) Hverken mer eller mindre..

Når det nærmer seg 1/4 tank, så fylles tanken opp igjen.. Men så koser vi oss skikkelig også da på tur.. :)

Jeg ser på displayet hvor mye den bruker pr. time i de forskjellige hastighetene, og forsøker å holde meg under 40L/timen. (rundt 24-25 knop).

I snitt drar jeg 0,8nm på literen i følge displayet.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei igjen,

Fint å få innspill på spørsmålet, motoren jeg har i Diana 700 er en Yanmar 3hm35 (30 HK tror jeg)

Det er riktig at jeg har målt gjenomsnittsforbruket med gjenomsnittsfart på 4,8 knop men synes jo det er dette som er interesant å vite og selv om gjenomsnittsfarten ikke er stor lå jeg likevell timesvis i 7 knop også, men når man roter rundt på steder som Koster o.l kjører man jo nesten tomgang p.g.a skjær og grunner. Noen her har jo stort forbruk pr. time men regner men om til pr kjørte distanse blir det ikke så mye likevel...

Den bruker akkurat det den trenger.. :-) Hverken mer eller mindre..

Når det nærmer seg 1/4 tank, så fylles tanken opp igjen.. Men så koser vi oss skikkelig også da på tur.. :)

Samma her. Fyller når det nærmer seg tomt og storkoser oss. På vår tre ukers tur nedover Svenskekysten i sommer gikk vi 252Nm fra fylling til fylling. På dette strekket brukte vi 424l, hvilket vel blir snaut 1.7l pr. Nm.

Jeg har utstyrt båten slik at vi ikke er avhengig av å besøke gjestehavner særlig ofte. Solcellepanel og agregat gjør at vi er ikke er avhengig av å lade med landstrøm. På vår tre ukers tur lå vi kun over tre netter i gjestehavn. To av disse var uforskyllt da vi blåste inne på Kjærringøy

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har brukt 19 liter pr. time i år. Kjører ikke så mye i plan, men blitt noe. Risør tur og retur i 23 knop, det meste resten av ferien i 8-9knop.

Båt: Sea Ray 290 Sundancer med mercruiser 7,4 MPi big block 330hk, bjønnsterk og nydelig stillegående og det blir ikke noe bytte til diesel med det første etter dette resultatet. Egentlig så spiller det ingen rolle.........:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...