Jump to content

Trebåt, mulig å fjerne svart belegg på innsiden av skroget?

Wasco

Recommended Posts

Vet ikke riktig hvordan jeg skulle utforme tittelen på denne posten....

Men saken er at jeg ønsker å fjerne malingen på innsiden av skroget. Vil ha frem trestrukturen og så olje og behandle treverket.

Målsettingen er å få frem trestrukturen.

Etter å ha fjernet malingen, har jeg kommet inn til treverket, Men dette er dekket av et lag med ett eller annet sort tjæreaktig stoff.

Kan detter fjernes med ett eller annet kjemikalsk middel?

Eller bør jeg i det hele tatt forsøke å fjerne dette?

Regner med at dette er noe som ble smurt inn da båten var ny, og at det derfor har trengt seg ganske godt inn i treverket.

aaaa_059.jpg

Hadde også tenkt å bruke D1.

Men er det nok å "bare" bruke D1?

Bør jeg ikke bruke rå linolje eller noe?

Rålinolje og D1 har etter hva jeg har forstått samme funksjon, så jeg tror ikke det er så viktig hvilken du bruker. Owatrol er et petroliums produkt og linolje fra linfrø, så det er nok bare å velge hvilken du liker best! Linolje er stortsett billigere også!

Rå linolje har egenskaper som gjør at den trenger inn i treverket. Man kjøper den gjerne kaldpresset. De første strøkene med stor andel (vegetabilsk) terpentin, våttivått, dvs flere strøk pr dag, og gradvis mindre terpentinandel. Noen sier de må ha inn omtrent like stort volum linolje som volumet av treverket det skal inn i...

Kokt linolje danner hinne og trekker ikke inn i treverket; det brukes f eks som basis for maling. Jeg har brukt det for impregnering av lerretsduk som f eks skulle dekke over hengselet i forkant av luka ned i forpiggen på skøyta.

For å impregnere treverk skal du bruke linolje, ikke kokt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er det vel... jeg har kjøpt "Balsamterpentin" på Bohusläns Växtoljor i Tanum; de presser også linolje.

Soppdreper er sikkert ikke dumt, men du må vurdere om dunsten fra det er ok for dere som skal bo inne i det skroget.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

men du må vurdere om dunsten fra det er ok for dere som skal bo inne i det skroget.

Det er bare uteplassen det er snakk om å skrape og behandle, så det blir vel ikke noe probelem med dunst

Ellers takk for alle innspill.

Skjønner mer og mer at å ha trebåt ikke er en hobby, men en hel videnskap.... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)

hei igjen!

Minner om linken fra mitt byggeprosjekt.. om du leser litt i den vil du finne mange gode tips i forbindelse med behandling av treverket. Selv mettet jeg med rå linolje og terpentin. Jeg brukte mye terpentin, ca 30-40 % på de siste strøkene. Jeg synes nemelig det trakk mest inn slik. Jeg avsluttet med ca 10 strøk interpreg fra international, ettersom denne inneholder soppdreper. Linolje er organisk etter det jeg har skjønt, og kan derfor være et godt sted for sopp å bo. Vil minne om at interpreg løste opp lakken på enkelte steder da jeg sølte med den, noe som skapte hodebry og ekstrajobb. Videre er det slik at du kan få en liten irr farge rundt naglene dine ved bruk av linolje. tror nok ikke det blir noe problem på din båt ettersom naglene dine sikkert har en "beskyttende" hinne allrede.

Et lite tips er og gjøre mesteparten av pusssejobben ferdig før du begynner med linolja, ettersom det vokser seg noe helt for j.... i pussepapiret..

Lykke til!

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51622&hl=

redigert. som du skjønner endte jeg opp med og mette den mere med interpreg... jeg hadde på 4 strøk da jeg startet og endte opp med noen ekstra..

Redigert av killmeister (see edit history)

Hei og takk for alle gode råd og tips...

Et spørsmål til....blir aldri ferdig med å spørre :yesnod:

Jeg har skrapet ned ytterveggen til styrhuset og skal i gang med å fjerne blåved og andre merker. Etterpå har jeg tenkt å beise og lakke denne veggen.

Skal også sette opp noen benker etter hvert som jeg vil beise i same fargen.

Men bør jeg også sette inn dette med linolje eller noe annet stoff før jeg beiser og lakker?

Slik ser veggen ut nå

aaaa_054.jpg

jeg ville tatt et par strøk med olje først før du beiser så det blir ligg gjevnere, for beisen trekker veldig fort inn i tørt treverk. viktig at olja har tørka før du beiser... Jeg pleier å bruke D1/clipper1 på overflater som skal beises, vet ikke helt hvorfor, men har en følelse av at det blir finere farge på beisen av det.

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Linolje er organisk etter det jeg har skjønt

Linolje er olje som kommer når linfrø presses, og er naturligvis organisk, akkurat som soyaolje, rapsolje og olivenolje.

Terpentin er også organisk.

Så kan det være et definisjonsspørsmål om mineralolje også er organisk, da, siden det kommer fra organisk opphav, det også - bare med noen millioner års press i mellomtida.

Men dette er muligvis litt off topic, beklager... likevel, det svarte belegget i trådtittelen er sannsynligvis i samme kategori :smiley:

Linolje er selvsagt organisk og inneholder derfor "næring"

Denne næringen gir grunnlag for muggsopp til å trives i beste vellgående. Derfor er det vel påliggende å tilsette oljen en form for antistoff som gjør linoljen uegnet som "mat" for soppen.

Utfordringen er å finne et antistoff som kan gjøre denne jobben.

Dette tema er blitt heftig diskutert i andre tråder her på forumet. Konklusjonen, så langt jeg kan se er at det i dag ikke finnes stoffer på markede som er "kraftige" nok til å reversere eller forhindre soppdannelse.

De stoffene som fantes er blitt forbudt av hensyn til helse og miljø.

Konklusjonen må derfor bli at dette er noe vi må leve med.

Det beste vi kan gjøre er å behandle treverket slik at fuktighet ikke tilføres og på den måten tørke ut de miljøene som soppen kan leve i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...