Jump to content

Poseidon 2's søsterskip ?


GeirT

Recommended Posts

Ulla Inman av Halmstad seg inn i Tanager havn i ettermiddag.

Ligner svært på Poseidon 2.

Geir :seeya:

 

Ja du kan ha rett i det Geir.

Søsterskip i ordets vanlige forstand er de ikke, men de har svært meget til felles.

Begge har gjennomført sin "midtlivsoppgradering" og man ser tydelig at overbygget er en generasjon nyere enn skroget. Disse oppgraderingen er i stor grad bygget på de samme (gode) erfaringene og dermed får de også mye til felles.

En tydelig forskjell er at Ulla Rinman har brovinger, med leider rett ned på dekk. Det har jeg ikke på min Poseidon II, men jeg innrømmer gjerne at det hadde vært praktisk :wink:

 

Men forskjellen kommer til å bli enda mer påfallende neste gang du ser POSEIDON II - for nå blir den blå, som sin forgjenger :yesnod:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser at det ligger bilde av båten på land på fjesbok...

 

Ja "Penny" har vel iallefall lagt ut noen på sin side....

 

Men jeg kan jo også legge noen bilder her hvis det er så at dere vil se hvordan den ser ut på land:

 

_img_4912.jpg

Her er den kommet på land og det viser tydelige merker etter svært mange tillegg ved skitne fendrer - slik er det å være skoleskip . . . .

 

_img_4909.jpg

Propellen har fått seg en runde med den roterende stålbørsten og ser ellers ut til å være i god stand. Diameter 1.760 mm. Det er baatplassens "Penny" som har stilt seg opp i bakgrunnen :wink:

 

_img_0772.jpg

Bunnstoffet er på plass og skutesidene har fått seg en runde med 2-komponent grunning. Nå blir forresten hele skroget, inklusiv skansekledningene blå. Det er bare en prøve for å se om den blir enklere å holde "ren" . . . .

 

_img_4931.jpg

I dette hullet under maskinromsdørken tilbrakte jeg adskillige timer mens båten stod på land. Alle bunnventilene måtte i forbindelse med klassen plukkes, inspiseres og tildels slipes. Da var det også greit å benytte anledningen til å gjøre rent og male opp toppen av sjøkassen samtidig.

 

PS

Jeg har massevis av bilder fra slipping/klassing og kan godt legge ut mer hvis noen bryr seg....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

img_0776.jpg

Bruker Poseidon på vei opp stigen, en sønn i hver ende av båten.

 

img_4925.jpg

Veldig mange små hakk og rustflekker som skulles pusses ned, avfettes, vaskes og dekkes med Jotamastic.

 

img_0746.jpg

Hvem hadde trodd det kunne feste seg så mye på en propell som stadig er i bruk, og deretter slippe så lett når spyleren kommer på?

Link to post
Share on other sites

"Årpussen" går videre . . . .

Idag har vi hatt blåmaling på programmet og som dere ser er nå skroget fått blåfargen helt opp; kanskje for mye av det gode :confused:

 

_img_4939.jpg

 

Da "Penny" og jeg dro hjem etter dagens lange økt var det med to spørsmål hengende i løse luften - og her tar vi gjerne imot andres meninger:

 

1) Bør det blå beltet langs/mellom styrehusvinduene nå forsvinne; slik at styrehuset blir hvitt, med unntak av de rød/gule stripene og den røde toppbremmen?

 

2) Bør dekkslinjen markeres med å male den 10 cm brede "fenderlisten" helt hvit? Det ville bli en ordentlig skittsamler med en slik hvit stripe, men rent optiske kunne det kanskje ha noe for seg....

 

Som sagt: vi er vidåpne for kommentarer og ideer :confused::confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Smaken er som baken - delt.

 

Jeg syntes den ble penere blå men mener du har for mange farger på den, du har

blå

Hvit

Gul

rød

 

Kutt ned til to farger, blå og hvit

 

Hva med å

ha topphatten blå sammen med det som er blått på styrehuset i dag,

ha Hvit skansekledning

og mal det gule og de røde fartsstripene hvit

 

Sikkert noen her inne som kan lage noen eksempler på pc slik at du kan få sett dette

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for tilbakemeldingene så langt....

 

Ja, jeg forstår hva du mener med de mange fargene og den rød/gule stripen. Men akkurat den er jeg lysten på å beholde av flere årsaker. Den fører linjene tilbake til det svenske redningsselskapet, og båten er tross alt vernet. De stripene er malt med en spesiell refleksmaling og de er både sikkerhetsmessig og gjenkjennelsesmessig ganske effektive. I tillegg har vi skrevet www.baatskolen.no med store bokstaver på den gule. Så de blir nok stående inntil videre.

 

Den blå stripen rundt vinduene forsvinner nå idag. I mine øyne var dette en motesak på 70-tallet og det ble sagt å være gjort for å redusere reflekser som kunne svekke nattsynet. Onde tunger påstod også at denne stripen betydde at båten hadde lån i Sunnmørsbanken - hvilket ikke er tilfellet :wink:

 

I tillegg vil vi idag forsøksvis male "fenderlisten" langs dekket hvit, for å se hvordan det tar seg ut . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...