Jump to content

Tar seg tilrette og fortøyer ulovlig i havna. Tiltak?


Zach

Recommended Posts

Vi har et problem med at folk tar seg tilrette og fortøyer ulovlig i havna. Dette gjelder båtplass som ikke er i bruk for kortere eller lenger tid, f.eks. når båten er på land for div. reparasjoner mv. Da får noen får kjennskap til dette, og bare tar seg tilrette og fortøyer båten (gratis). Vi vet ikke hvem dette er, og derfor ikke så enkelt å rydde opp. Kunne ha blitt enklere hvis foreningen ble underrettet i tide om ledig plass, for midlertidig utleie. Men ikke alle er flinke til å gi slik beskjed.

Dette er et problem selvfølgelig. Ikke bare for foreningen som skal disponere plassen for midlertidig utleie, men også for eieren av plassen som finner den opptatt. Det er ikke tatt høyde for slik frekkhet i vedtektene, men kanskje en jusering er på plass med hjemmel for å sette båten på land i slike tilfeller. Forhåndsvarsel ikke enkelt når båteier er ukjent. Evt. andre tiltak: Privat havn og anmeldelse til politiet?

Noen som har synspunkter på dette. Evt. noen som kan si noe om hvordan dette takles i deres hjemmehavn. På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Kunne ha blitt enklere hvis foreningen ble underrettet i tide om ledig plass, for midlertidig utleie. Men ikke alle er flinke til å gi slik beskjed.

Dette er et problem selvfølgelig. Ikke bare for foreningen som skal disponere plassen for midlertidig utleie, men også for eieren av plassen som finner den opptatt. Det er ikke tatt høyde for slik frekkhet i vedtektene, men kanskje en jusering er på plass med hjemmel for å sette båten på land i slike tilfeller.

 

Det virker som om "alle" i foreningen har en interesse av at dette blir gjort noe med. Følgelig tror jeg at dere må starte med egne holdninger.

Hvis dere får struktur på å gi beskjed, så er det mye lettere å få bukt med problemet. Da kan dere i så fall sperre av båsen med en kjetting eller lign.

 

Straffe-reaksjoner tror jeg mindre på, dersom det ikke er gjengangere som er synderne.

Forebygging og informasjon er etter mitt syn tingen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

på vår betalte båtplass på hytta lå det en da en båt. Dette er en liten havn med kun faste plasser.

 

Jeg tok båten med meg, låste den på brygga ved hytta og satt meg til å vente.

 

Etter noen timer kom det en fyr, sint som fy. DU HAR STÆRT BÅTEN MIN remjet han, og fektet med armer og bein (vel, ikke beina da)

 

Nei har jeg det sa jeg undrende. Den lå da på min plass, godt fortøyd. Så jeg anser det som min båt. Altså siden den lå på min betalte plass gjentok jeg.

 

Fyren fikk et litt merkelig utrykk og så kom bortforklaringene som perler på en snor.

 

 

Det hjelper ikke sa jeg, du vet det er faste plasser, med nr og greier, enda så gjør du sånn ?? Gir du så fan i hyttefolka her du eller ??

 

Når han så tilbød seg å betale takket jeg nei, men ba ham bruke huet neste gang. en annen kunne kanskje borra høl i balja di. Man vet ikke åssen folk kan reagere.

 

 

Dette er en som ikke har hytte her, eller noen tilhørighet. Kun tok seg til rette.

 

 

Båten er borte nå, så han har vel tatt den med seg.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om en bås, så kjøp en 5 meter kjetting og noen små blåser/fendere og fest de til kjettingen. Lenka strekkes over innløpet til båsen (mellom utriggerne) og låses fast med hengelås.

 

 

Her ville jeg satt opp skilt om at de som snikparkerer blir låst fast på plassen og at det er et gebyr på 500.- for å få den løs igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Synes egentlig din egen ide var ganske god. Om båten ikke er merket med et telefonnummer eller lignende slik at ikke eieren kan kontaktes umiddelbart, ville jeg løftet båten på land. Egentlig burde man sjekke om dette er juridisk holdbart og sette opp et skilt om det.

 

 

På den annen side inrømmer jeg gjerne at jeg har besøkt venner i andre hvor jeg har tyvlånt en plass, uten at jeg har forlatt båten..

Link to post
Share on other sites

Vi nordmenn er noen gniene jævler! Alle skal ha betalt for det minste og sutrer og bærer seg. I Danmark henger det et lite skilt på hver båtplass som er grønt på den ene siden og rødt på den andre, eier av plassen henger den grønne siden frem når han forlater plassen sin og da kan man låne plassen hans mens han er bortreist.

 

Jeg skjønner jo at i enkelte tilfeller kan det oppstå problemer men hvorfor skal foreningen ta betalt for en plass som allerede har blitt betalt da? Koster det foreningen noe mer fortdi at det ligger en annen båt i båsen en den som egentlig hører hjemme der?

 

Og for ikke å nevne dette med times leie når man skal inn i gjestehavner for å¨handle etc, gjestehavner burde være gratis etter mitt syn, handelstanden på stedet burde gå sammen og betale driften av bryggene, det er jo ofte vi båtfolk som gjør at de livnærer seg i det hele tatt. Jeg sier ikke dette for at jeg ikke har råd til å betale men det blir liksom et mas og kjas når man må passe på "parkeringstiden" sin.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skjønner det Xint at du neppe har kommet i havn en søndagskveld, og funnet plassen din opptatt og uten en eneste mulighet btil å fortøye trygt.

 

For egen del betaler jeg dyrt for min trygge plass, fordi jeg har 10 mil å kjøre hjem, og derfor er det ikke bare er å stikke ned i havna for å flytte neste dag.

 

Og jo jeg gir alltid beskjed til eieren av marinaen når jeg tar ferie. Kan han få noen kroner til ut av plassen så tilfaller der oss selv i form av lavere pris eller bedre service.

 

Men for all de,l er det plass nok og dette fungerer uten problemer for de som faktisk betaler så gjerne for meg.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis har det ikke hendt meg enda men jeg tar jo seff. utgangspunkt i normal folkeskikk om at folk legger igjen nummeret sitt. Trodde trådstarter også hentydet til at selv om noen hadde tatt båten sin på land så ville foreningen ha mer betalt av de som lånte plassen midlertidig.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Noen marinaer i Norge har også det systemet som du nevner og jeg synes det er veldig bra.

En annen ting som jeg mener hadde vært bra, er at alle marinaene investerer i tømmeanlegg for septiktank og fordeler kostnaden på medlemmene. Så kunne det være gratis for alle å bruke anlegget.

Link to post
Share on other sites

Har selv lagt til på en hytte-brygge en gang.

 

Hadde liksom ikke no valg da motoren ikke ville mer den dagen (topppaknig ble blåst).

 

Måtte gå mange km til vei og ringe taxi.. Neste dag var je gder et par timer med en kompis og fixet problemt og fikk den hjem.

 

Hadde hytteeier "boret hull" eller annet i båten så hadde han glatt blitt annmeldt for skadeverk. Er vel faktisk lov å søke nødhavn hvor det måte være hen(?)

 

Eneste kritiken jeg tar på egen kappe er at jeg burde skrevet lapp på båten, men var så stresset og tankene min var på alt annet da. Kom på det når jeg hadde tatt beina fatt etter vei og taxi. Uannsett så gikk det bare 1 dag da..

 

 

MEn er enig i at man skal ikke stjele andres plass uten god grunn... Og søker man nødhavn så bør det være for en kort periode.

Link to post
Share on other sites

Og for ikke å nevne dette med times leie når man skal inn i gjestehavner for å¨handle etc, gjestehavner burde være gratis etter mitt syn, handelstanden på stedet burde gå sammen og betale driften av bryggene, det er jo ofte vi båtfolk som gjør at de livnærer seg i det hele tatt. Jeg sier ikke dette for at jeg ikke har råd til å betale men det blir liksom et mas og kjas når man må passe på "parkeringstiden" sin.

 

Er det mange steder du har opplevd å måtte betale havneavgift når du har ligget der et par timer på dagtid for å handle i butikken/e?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I Danmark henger det et lite skilt på hver båtplass som er grønt på den ene siden og rødt på den andre, eier av plassen henger den grønne siden frem når han forlater plassen sin og da kan man låne plassen hans mens han er bortreist.

 

Jeg skjønner jo at i enkelte tilfeller kan det oppstå problemer men hvorfor skal foreningen ta betalt for en plass som allerede har blitt betalt da? Koster det foreningen noe mer fortdi at det ligger en annen båt i båsen en den som egentlig hører hjemme der?

 

-Xlnt

I Danmark må du betale om du legger deg på en plass med grønt skilt, så det er ikke gratis. Kommer du fra en havn som har det samme system får du ligge gratis, men må betale for strøm.

 

Hva om vi i Norge kunne innført samme system? Det ville bli mange gode gjesteplasser¨å velge mellom da.

Link to post
Share on other sites

La meg i båthavna i Etne når eg liksom skulle begynne på ferie, var opptatt longside innenfor betongbryggene, men tok meg til rette i ein bås. Prøvde ringe havnevakta, men ingen svarte. Skreiv lapp og beklaga om me hadde tatt plassen, samt tlfnr. Betalte havneleige. Snakka med lokale folk og fekk beskjed om at dei som eigde plassen var på ferie så eg låg trygt der. Sikkert ikkje lov i følge eindel her, men funka for meg. Greit om båtlaget kan tjene penger på turister istaden for at båsane står tomme. Krever litt meir organisering, men burde ikkje vera noke problem.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv tlfnr plassert slik at det er lett å lese, i tillfelle jeg skulle komme til å være nødt til å benytte en plass det kan være tvil om er lov eller ikke. Slik at jeg kan nåes. Men, til spørsmålet. Jeg ville nok også låst båten, med beskjed om at den vil låses opp ved henvendelse til havnesjefens tlf, feks. Og etter betaling av et "låse-gebyr". Kanskje lærer vedkommende av dette, og trolig vil det ryktes at slik gjøres det i den havna, og andre vil la være å snike plasser. Skulle det vise seg å være behov for nødhavn, låses båten selvf opp uten gebyr...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vi har også hatt en del problemer med at folk bare legger båten sin i de ledige båsene. Blir de liggende over litt tid tar foreningen de på land til ett lukket område. Setter så en lapp på de at de må ringe det og det telefonnummeret for at de skal få hentet båten.

 

Har ikke noe problemer med at folk låner en båtplass, men da går det an å skrive en lapp på båten som forteller om telefonnummer og grunnen til at de ligger der. De må også være lett tilgjengelige slik at om jeg eventuelt kommer, og vil ha plassen min så går det an for de å flytte.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle trenge å legge meg på en plass som er privat/marina så skulle jeg ihvertfall hatt en lapp med mobilnummer ,navn og god grunn på.

+ at jeg ville aldri gått lengre fra båten enn 5 min , i tilfelle noen skulle ringe og trengte plassen sin.. 5 min bør gå an å vente tenker jeg :)

 

 

Hadde en episode her en helg da jeg og mine foreldre kom inn til hytta vår og en båt lå fortøyd i vår blåse og kai samt håndkle og badebukse ..

 

det gikk en ca en time og båteigeren og familie dukket opp , " Oi , så tidlige dere var inn denne helga da .. trodde alltid dere kom inn etter 3 jeg "

 

Far min bare lo litt av det , og svarte ja du vet aldri når vi plutseligt kommer !!

 

Fikk en masse unnskyldininger om at han bare hadde vært i butikken en tur.. , men de hadde tydelig vært der å solet/badet også.

 

 

 

Selvfølgelig ikke noe stort problem , men det er jo å ta seg til rette..

Link to post
Share on other sites

Du vil altid ha de som bare tar seg til rette. De vil heller ikke skrive noen lapp på båten, de driter i hvem som har plassen. Vi hadde noen som kom å hentet båten sin på land her om dagen. De var til og med forbannet over at båtene deres var satt på land?. Ikke noe håp i det hele tatt!!.

 

De får man nok ikke gjort noe med, de turer fram slik de vil uten at de hører på noe. Ikke noe å gjøre med annet enn å sette båtene deres på land.

 

Vil ikke begynne med å borre hull i båter eller liknende, båten kan være stjålet, dessuten er dette straffbart uansett.

 

Men som sagt har jeg ikke noe problem om noen "låner" båtplassen så lenge de har satt på en lapp på båten med telefonnummer og grunn til at de ligger der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...