Jump to content

Tar seg tilrette og fortøyer ulovlig i havna. Tiltak?


Zach

Recommended Posts

Når jeg selv er på tur så har jeg ikke noe problem med å låne vekk egen båtplass sålenge det er avtalt på forhånd!

 

En ide kan være å sette opp skilt med eget telefonnummer i båsen slik at potensielle lånetaker oppfordres til å ta kontakt og avtale med båtplasseier og samtidig utveksle telefonnummer slik at man kan kontakte hverandre om noe uforutsett skulle skje.

Forutsetning må selvfølgelig være at de forlater plassen slik de fant den. Dvs. med faste fortøyningstamper på plass!

 

Det er alltid kjekt å besøke venner å bekjente når man er på tur.

Å kunne hjelpe med en båt plass for noen timer, eller ett døgn eller to, slik at gjester kan få besøke sine bekjente blir sikkert satt stor pris på.

 

Og kanskje vil de gjøre det samme for deg når du er i deres hjemmefarvann.

 

For i neste turn kan det være en selv som er på tur og gjerne skulle hatt en plass til båten for noen timer, bare for å hilse på noen venner?

 

Men jeg vil nok tro at i de fleste båthavner så finnes overordnede regler som ikke tillater slik praksis, desverre!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om en bås, så kjøp en 5 meter kjetting og noen små blåser/fendere og fest de til kjettingen. Lenka strekkes over innløpet til båsen (mellom utriggerne) og låses fast med hengelås.

 

 

Hei

Jeg hadde samme problem og jeg gikk for denne løsning med kjetting.

 

(Dette dreide seg om et verksted og andre som skulle inn til verkstedet, som tok seg til rette. Så fort min båt (eller nabobåten) var borte fra båsen kom det en ny båt inn. Jeg sa ifra til verstedet flere ganger samt skrev privat på brygga men ingen ting hjalp. Det toppet seg når jeg kom inn sent en søndagskveld, etter en fantastisk helg på vannet :smiley: , og finner båsen opptatt uten navn og tlf. Etter dette begynte jeg å låse etter meg eller hvis det lå båt der, låse denne inne. DA SKAL JEG SI AT BÅSEN MIN FIKK VÆRE I FRED. Etter dette har verksted og bryggeeier begynt å ringe for så spørre om det er greit, og klart det er greit, så sant jeg ikke skal bruke denne selv, som på vinteren og i ferier.)

 

Så moralen må være, AT DET GÅR ANN Å SPØRRE FØRST.

Link to post
Share on other sites

Er så glad jeg ferierer på Vestlandet, lenger øst virker jo alle så inni hampen grinete!

 

F.eks. la jeg meg i bås på Hardbakke som var tydelig merket "privat". Snakket både med turistinfo og nabobåseier, og de presiserte at det var helt i orden. Ville ikke ha betalt for verken strøm eller plass!

 

Borre hull og låse :puke:

Link to post
Share on other sites

Så moralen må være, AT DET GÅR ANN Å SPØRRE FØRST.

 

Så enig så enig!!

 

Alltid en fornøyelse å kunne hjelpe!! :yesnod:

 

Men at folk tar seg til rette slik at det skaper problemer for båtplassens rettmessige eier/leietaker fører til aggressjon og forbannelse!! :cryin:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Til Sarni

 

Jeg må si at dette egentlig er verkstedet sitt ansvar.

 

Jeg syntes at dette virker noe merkelig. Har du time/avtale med et verksted er det rart at ikke verkstedet hadde ordnet dette. Så klart vet ikke jeg detaljer rundt dette.

 

Da kunne de eventuelt gitt deg en ny bås??

Link to post
Share on other sites

Opplevde dette for noen år siden. En ukjent båt lå fortøyd på brygga mi i flere dager. Jeg har flere plasser, så det var inen krise, men ble litt irritert og ga til slutt opp å prøve å få tak i vedkommende. Slepte båten 50m ut i fjorden og kastet ut ankeret hans. Sjekket selvfølgelig at den lå sikkert, og jeg bodde rett ved brygga så kunne følge med. Når han kom for å hente båten etter enda noen dager, så tjuvlånte han en jolle fra en annen brygge for å hente båten sin.. Jolla ble parkert på en tilfeldig bøye, han gadd tydeligvis ikke legge den på plass. Da angret jeg igrunn på at jeg ikke bare tok 4-hjulstrekkeren og slepte båten på land med en gang!

Link to post
Share on other sites

La meg i båthavna i Etne når eg liksom skulle begynne på ferie, var opptatt longside innenfor betongbryggene, men tok meg til rette i ein bås. Prøvde ringe havnevakta, men ingen svarte. Skreiv lapp og beklaga om me hadde tatt plassen, samt tlfnr. Betalte havneleige. Snakka med lokale folk og fekk beskjed om at dei som eigde plassen var på ferie så eg låg trygt der. Sikkert ikkje lov i følge eindel her, men funka for meg. Greit om båtlaget kan tjene penger på turister istaden for at båsane står tomme. Krever litt meir organisering, men burde ikkje vera noke problem.

 

Jepp, sånn funker det fint her:-)

Er båsen ledig, og båteier på ferie, eller båten på land, disponerer båtlaget plassen.

Leier den ut, tjener noen kroner, som kommer medlemmene og gjestene til gode.

Hjertelig velkommen tilbake....

Link to post
Share on other sites

Takk for mange interessante svar/tips. F.t. på Hemnesberget (med båten) på Jazzfestival. I dag 28 gr og vindstyrke = 0 (null). Varmt og godt mao. Har bare sporadisk internettilgang. Må lese nøye gjennom svarene når jeg kommer heim på søndag. Noe må vi i alle fall gjøre - så kan det hende jeg oppdaterer tråden når vi har fått en avklaring. Kanskje vi kontakter en jurist for å få en vurdering om aktuelle tiltak.

Link to post
Share on other sites

...tok meg til rette i ein bås. Prøvde ringe havnevakta, men ingen svarte. Skreiv lapp og beklaga om me hadde tatt plassen, samt tlfnr.

 

Dette må være løsningen. Enkelt og greit å løse opp om enn blir forbanna over at en eller annen "idiot" har tatt plassen.

Link to post
Share on other sites

Til Sarni

 

Jeg må si at dette egentlig er verkstedet sitt ansvar.

 

Jeg syntes at dette virker noe merkelig. Har du time/avtale med et verksted er det rart at ikke verkstedet hadde ordnet dette. Så klart vet ikke jeg detaljer rundt dette.

 

Da kunne de eventuelt gitt deg en ny bås??

 

Jeg kan si meg enig i at dette er verkstedet sitt ansvar. (verkstedet og bryggeplasser har samme eier.) MEN bryggeplassene er merket privat og låst da syns jeg det er underlig at folk tar seg til rette ikke minst verkstedet som har 15 andre plasser å velge i. Plasser på verstedbrygga var ledig når alt dette skjedde, og der er det ikke låst port. Var det da bare for lage trøbbel for oss som leide plasser der slik at vi ble lei av å ligge der og muligens ville flytte til andre plasser?( Og flytte til andre plasser\bås i samme anlegg, da skal jeg love deg at eier skulle ha mer i innskudd og leie, selv om han tok våre plasser. Vi fikk heller ikke låne disse, de var jo leid ut til andre.)

Hvem vet hva som lå bak? :crazy:

 

Nå er alle ting i orden og vi har ingenting å klage på. :wink:

Redigert av sarni (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

Jeg skjønner jo at i enkelte tilfeller kan det oppstå problemer men hvorfor skal foreningen ta betalt for en plass som allerede har blitt betalt da? Koster det foreningen noe mer fortdi at det ligger en annen båt i båsen en den som egentlig hører hjemme der?

...

-Xlnt

Det er fordi jeg har betalt et engangsbeløp for plassen og betaler årlig leie. Det gjør alle som er registrerte medlemmer med båtplass. Og da reagerer vi på at noen tar seg tilrette og skal ha gratis plass. Er det så rart? De sniker i ventelistekøen. Neppe medlem heller. Plassen disponeres av foreningen, og kan leies ut for et rimelig beløp dersom plassen er ledig for kortere eller lengre tid. Dette gir ekstra inntekter i kassen - og kommer alle (medlemmer) tilgode. Men ingen skal bare kunne ta seg til rette og slippe unna med det. Slik tenker i alle fall vi her i Sandnessjøen. (Jeg er medlem i styret, og kjenner problemet "på kroppen").

Link to post
Share on other sites

Hva om han som lånte plassen var i nød av en eller annen art? Jeg skjønner jo seff. også at hvis det blir liggende en båt over lengre tid og "bås"eier ikke får parkert sin båt så er jo saken en helt annen, men det virket som du mente at "bås"eier hadde tatt båten sin på land? Hva om "bås"eier velger å låne bort båsen sin til en kompis for resten av sesongen, han har jo betalt for den allikevel så den burde jo være hans til disposisjon.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Reglene hos oss er klare. Ser bort fra nød, da er jo "alt" tillatt. Den som "eier" plassen kan ikke låne eller leie bort til andre. Det er foreningen som disponerer plassen dersom den er ledig. Sånn er det. Spiller ingen rolle hvilken grunn for at plassen er ledig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...