Jump to content

Hvem trenger Båtførerbevis?

Per Harald

Recommended Posts

Dette temaet har vært diskutert til det kjedsommelige her på BP. Myndighetene har bestemt at det kun er et snevert utvalg av norske båtbrukere som "trenger" båtførerbevis. Med respekt for at andre har egne meninger, så flagger jeg mitt standpunkt og det er at ALLE båtførere i Norge bør ta båtførerbevis. Dette for sin egen og andres trivsel og sikkerhet.

Vi i min alder og eldre er vel de største motstandere av dette kurset i øket bevisthet rundt båtbruk, navigering, sikkerhet mm.. Dette ifølge tidligere tråder.

Nå viser det seg at årets tall sier at det er vi eldre som trenger det mest. Vi ofrer livet vårt fordi vi er for stae og selvsikre til å inrømme at vi har behov for denne form for øket kompetanse.

Hva mener BP medlemmene om dette? http://www.demokraten.no/lokalnytt/article4501198.ece

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

De fleste ulykkene skylle kantring eller fall over bord.

Dette er ulykker som ikke først og fremst skylles mangel på kunnskap, men manger på sunn fornuft, pluss en stor porsjon stolthet....

Gubber på sjøen skal ikke bruke flytevest, og dessuten er de verdensmestre og så tror de at de tåler mer alkohol er hva tilfell er.

Dessverre tror jeg ikke disse holdningene forandrer seg, selv om de får båtførerbevis.

Utover dette er jeg klart for obligatorisk båtførerprøve for ALLE som skal føre båt

Redigert av Wasco (see edit history)

sier meg mye enig med wasco her.. men tror likevel de fleste ville hatt godt av liten oppfriskning og nye måter og tenke på.

selv har tok jeg båtfører bevis i 98 senere kystskipperen ... sistnevnte ble tatt i forbindelse med arbeid. poenget er at selv om jeg har gått denne skolen så er jeg ikke utlært av den grunn.

så alle de som stikker til havs og mener de trygt kan håndtere enhver situasjon så burde de tenke en gang til. dette gjelder alle samme hvilken skolegang de har. alltid noe nytt og plukke med seg.

blant annet bruken av sunn fornuft :-)

I prinsippet er jeg for ett båtførersertifikat. I dag så må de som er født etter 1980 som må ta dette. Etterhvert kommer det vel for alle. Grunnen til denne 1980 regelen er vel at det ville blitt alt for mange som måtte ta det over en såpas kort tid at det ville blitt kaos. De fleste som har større cabincruisere og daycruisere er vel født før 1980??.

Tror likevel ikke at dette vil ha noen effekt på dødsulykkene på sjøen. Det er jo bare å se på landeveien, der må en ta førerkort, men likevel har vi mange tullinger der også som ikke respekterer andre eller regler. Så klart hadde det ikke vært førerkort regel på land hadde det sikkert vært værre trafikkmessig. Det er likevel ikke sikkert at dødsulykkene hadde vært værre.

Jeg tror at det nye kravet kan hjelpe på trafikken inn og ut av havn. Flere som ligger til styrbord i leia.

Mulig færre grunnstøtinger.

Kanskje litt bedre bedømming av vær og vind.

Ellers ingen ting.

Med mine tre første troende forbedringer blir ikke forbedret før det blir påbudt for alle.

At båtførere hadde holdt seg mer til styrbor i leia ville muligens bltt et resultat av bedre opplæring.

Men tror neppe et ville blitt ferre grunnstøtinger.

De fleste grunnstøtinger skjer som resultat av for stor fart kombinert med alkohol.

Bedømming av vær og vind....tja.

Det er vel ikke så mange fritidsbåter som går ned på grunn av at de roter seg opp i uvær.

Jo så klart alle burde hatt det.

Problemet til vår regjering som ikke har fattet dette før.

Hvor mange klarer vi å få igjennom dette kursjet i løpet av et år?

Ok, vi har mesteparten av båtfolket som er født før 1980, da tar vi de som er født etter 1980 så har vi gjort noe. Så får vi også gjennomført det på en bra måte.

Er jo egentlig tullball fra ende til anden, hvem 29 åring har en stor daycruiser eller cabincruiser??. Hvor er så ulykkene størst hos, jo 40 til 50 åringer.

De er vel født før 1980???.

Tullball fra ende til annen. Dette gjør de kun for at de har gjort noe. Så velger de å ta de som er født etter 1980 fordi dette er gjennomførbart. Typisk rødgrønn regjering.

alle burde hatt båtførerbevis

fordi?????

De fleste jeg kjenner som virkelig kan båt og respekterer sjøen og tar hensyn har IKKE båtførerbevis inkl meg selv

Men at de som er født før 80 skal slippe er jo litt trangsynt - som nevnt det er vel mange av netopp de som kunne trengt det

Alle eller ingen på en måte men glad jeg slipper selv foreløpig - jeg skal sette MYE penger på at jeg ikke verken blir tryggere eller flinkere med det papiret i lommeboka - det verste er i vårt tilfelle at båt og forsikringen står på bedre halvdel da det lønte seg pga henne har beviset - og hvem fører stort sett båtene jo jeg :crazy:

skal det først være et båtførerbevis burde det i så fall vært strengere også og med praktisk øving e.l evnt kompansert hvis man kan bevise man har eid båt i x antall år etc

Og dødsulykker kommer ALDRI til og gå ned med mindre det blir mindre drekking og pissing fra rekka i fart etc :yesnod:

Det jeg mente var at NOEN har det for seg at et bevis gjør dem til verdensmestre med umiddelbar virkning. Jeg er selv oppvokst med båt. Har IKKE båtførerbevis og er heller ingen verdensmester. Skjønner ikke helt hva du mener med at det er VI som er verdensmetre og at VI kan alt. Kan du utdype dette?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

AKK o ve...blir dere aldri lei av disse ørkesløse diskusjonene her på BP vedr. dette båtførerbeviset ???? Trodde ærlig talt at dette var utdebatert for ørten måneder siden, men tok visst feil...desverre. :eek: Mulig at det er agurktid her også som mange andre steder, så det må vel være forklaringen, eller hva tror du Per Harald ..?? :confused:

Med det samme jeg er igang..( en sjelden gang,,) POLARN ..ser at du har ca 1 års fartstid her på forumet og allerede er oppe i ca 1150 innlegg :yesnod: Da spør jeg meg umiddelbart om du lider av en spesiell hyperaktiv skrivekløe eller er det noe annet som "driver" deg ?? Kjedsomhet kanskje ?? Eller skyldes dette den sedvanlige "stripejakten " som mange her lider av..?

Hadde du generelt hatt relevante eller gode informative innlegg, hadde min kommentar ikke kommet, men når mye er intetsigende "svada" og stort sett kverulering, stiller jeg derfor spm.

Ikke ta dette altfor personlig nå da...du er bare en blant mange som kun "skvaldrer" ivei uten at det kommer så mye " matnyttig" ut fra innlegget eller tråden... :nonod:

NB!! Kun en personlig ytring etter å ha lest dine altfor mange innlegg her på forumet.. over veeldig kort tid.....God Natt !

Ja da, jeg lider av skrivekløe, det som driver meg er min livsglede med båt og interessen for å lære meg mer :yesnod: Kjedsomhet eksisterer ikke på BP :nonod: Stripejakt? Ja, alltids gøy med striper :lol: Synes jeg har vært behjelpelig med mange problemer folk har hatt i sine tråder jeg :yesnod: Kverulering? en skjelden gang kanskje :boxing: Skvadler i vei, noe må`n jo ha å skvaldre om å :discuss: Mange andre her som har fler innlegg en meg da på like lang fartstid. Det er jo du som har holdt kjeft i nesten 6 år :lol:

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

De fleste grunnstøtinger skjer som resultat av for stor fart kombinert med alkohol.

I all verden kom det fra? De fleste skjer i sakte fart, men de hører vi ikke noe til. De mest katastrofale hører vi om i media, så det er greit. men de aller fleste skjer i sakte fart med minimum av skader. Grunnstøting hvor alkohol er inne i bildet er sjelden, selv om konsekvensene er større når det først skjer.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg er absolutt for obligatorisk båtførerbevis som sikkert mange har fått med seg, men om det hadde endret statistikken for disse dødsfallene, NEI !

Jeg vil også i samme slengen føye til at jeg synes folk med som har noen år på sjøen burde få dette beviset automatisk. Hva som gjør at jeg ivrer for beviset er at jeg skulle ønske det var et minimumskrav til helt færske båtførere slik at de ikke tar staker for å være telefonstolper etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei hva skal en med opplæring, man kan jo alt - det er medfødt på lik linje som at håret gror.

HUsker første gang jeg trakket ned i en båt og underbevistheten min sa til meg, TILJE du tråkker på en tilje.

Deretter satt jeg meg ned begynte å spleise mens jeg førte båten trygt etter kart og kompass uten noen gang å ha tatt i dette før, og når jeg lukket mitt venstre øye så dukket deviasjonstabellen opp.

Når tåken dukket opp så formet jeg leppene som en tåkelur og signalerte til omverden.

Jeg har lært mye her inne, burde vi kansje lagt BP, da det å lære fra andre er unødvendigt? utveksle erfaringer er unødvendigt? Vi kan jo det fra før alle - uten at noen har forklart noe som helst.

Det er vel av interesse vi er ute i båt. Vi har også en interesse i å passe på eiendelene våre. Vi har også interesse av å passe på de vi er glad slik at de kommer tilbake fra tur på sjøen. Vi har også interesse av å ikke skade andre. I varierende omfang. Jeg har ikke interesse av tvang i fritiden. Flaks at jeg tok lesetesten for lenge siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...