BobleLars Startet 7.August.2009 Link til dette innlegget Startet 7.August.2009 Hei! Her var det sannelig mye kompetente og trivelige båtfolk og jeg drister meg derfor, "som fersking" på båtjakt, til å stille et spørsmål inn i forumet. Jeg er på båtjakt. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn og har vel tenkt snekke med litt mer fart enn 6 knop. Et av kravene er at den gjerne må marsje på 12-13 knop, MEN så kom vi over denne Rolfsnesbåten her om dagen og kona ble vilt forelsket (i båten altså): http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=627838 Denne båten har jo ikke marsjfart i nærheten av det jeg for min del har tenkt, men at den er sjarmerende må jeg jo være enig i...sånn sett på finn.no iallefall. Jeg har også latt meg rive litt med, men er den som holder tilbake i forhold til å bli for begeistret her og det har følgende årsak....her kunne jeg tenkt meg litt synspunkter fra båtfolket: 1. Trebåt. Er ikke det vanvittig mye vedlikehold? Hva må gjøres årlig med et slikt skrog og den må vel gjerne på en type slipp også. 2. Motoren. Den ser ut til å ha gått i flere tusen timer. Hmmmm....det er en grunn til bekymring, kanskje...? 3. Bygd i 1965. Det er forresten jeg også. Så dette blir vel et vaklende argument: Hva kan en regne med vedr båtens tilstand? Hvor kan det ligge treverk o.l. som gjerne må skiftes? 4. Ståloverbygg. Høres jo bra ut, men kan det påvirke båtens stabilitet? Kan den eks være slik at den ruller mye når det er noe sjø. 5. Andre ting en bør tenke på? Være spesielt oppmerksom på? Jeg er heller ikke sikker på om jeg er tilstrekkelig entusiastisk til å ha trebåt. Har jo oppfattet at en må være det, selv om engasjement må til for alt båtliv og båthold...men kanskje det lille ekstra med en trebåt. Vet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Rolfnesbåtene har vel ry på seg for å vær kvalitetsbåter. Er du sikker på overbygget er av stål og ikke al.? Skjønner din kone, en prektig turbåt. Men jeg vil ha engasjert en "trebåt- motorkyndigmann" til å se over båten. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) I denne tråden finner du en del info om Rolfsnesbåter. Båten ser jo sjarmerende og velstelt ut. Redigert 7.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Hei og velkommen til baatplassen. Ja her er det mange hyggleige og ikke minst lideskaplige båtfolk....og ikke minst en del lidenskaplige trebåtfolk. Jeg er stolt av å kunne regne med inn blandt de sistnevnte. Kjenner ikke så mye til Rolfsnesbåtene personlig, men som nevnt har disse båtene ry på seg for å være både solide og flotte båter. Så til noen av spørsmålene dine. Alderen på båten... Til trebåt å være er dette en ungdom Det finnes mange trebåter som er i daglig bruk som er både 70-80 år...og noen enda eldre. Det som er avgjørende er hvordan båten er blitt behandlet. Etter bildene å dømme ser skroget fint ut. Et skrog som er oljet eller lakket er som oftest et godt tegn. En trebåt som ikke er blitt skikkelig tatt vare på blir fort stygg i treverket. Noen båteiere velger da å male skroget for å skjule "elendigheten" Så til vedlikehold. En trebåt trenger en del vedlikehold. Men siden denne båten tydeligvis er blitt godt tatt vare på, behøver ikke dette å bli uoverkommelig. Det er riktig at en slik båt bør komme seg opp på en slipp en gang om året. Dette for å bunnsmøre og lakke eller olje skroget Siden denne båten har et kravellbygget skrog er det etter min mening enklere å vedlikeholde en et klinkbygget skrog. Det du må gjøre er å matte ned skroget med fint sandpappir. Så går du over skroget med fek Owatrol D1 et par ganger og avslutter med et par strøk Owatrol D2. Dette er blitt gjort hvert år med min båt, og den ble bygget i 1950. Og så fint kan et skrog være etter 59 år, bare det blir tatt skikkelig godt vare på. Du kan ellers være sikker på at du vil få all den hjelp og alle de tips og råd du trenger anngående dette her inne på baatplassen. Så til motoren. Det står jo i annonen Motoren ble også testet av et verksted før den ble satt inn. De gav den betegnelsen meget bra Be om en dokumentasjon på dette. Ellers mener jeg at dette bør være en svært god og pålitelig maskin. Men jeg er ingen ekspert på maskiner. Men legg gjærne ut en tråd her på baatplassen hvor du spør om det er noen som har mer kjennskap til akkurat denne motoren. Ellers er det jo en flott båt, men jeg synes jo prisen er ganske stiv. Det er nok motoren som trekker opp prisen en del. Reagerer fek på at det ikke er skikkelig toalett på en båt i denne prisklassen. Ellers er det en grei båt på alle måter, og overbygget er i aluminium og ikke stål... PS...jeg bor like ved Kopervik der båten ligger, så hvis du har lyst kan jeg ta med meg en kar som vet litt mer om både båter og maskiner en meg, og så kunne vi ta en titt på båten... Hvis ikke du bor i nærheten selv da Redigert 7.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Fiiin båt Vi har en 76 modell perkins i skøyta og har ikke hatt problem med denne i løpet av de 5 årene vi har hatt den. Har hørt det sagt at dette er en motor som går og går og går..... mener det er nevnt på forumet tidligere at 40 hk perkinsen har hatt en eller annen svakhet, mens denne større typen regnes for å være uten denne svakheten. (Husker ikke hva dette var) Jeg stoler i alle fall godt på vår motor. Folk er stort sett svært skeptiske til trebåt. Alle "vet" at dette er fryktelig mye arbeid. Etter min mening er det ikke så mye mer arbeid med en trebåt så lenge den er i god stand og det kun er snakk om vedlikehold. Plastbåteiere som ønsker holde båten blank polerer denne for sesongen, vi trebåteiere går over med et ekstra lakkstrøk. Å pusse helt ned til treverket gjør en IKKE uten det er høyst nødvendig. Er denne jobben gjort skikkelig bør det i alle fall gå 10-15 år før det gjøres på nytt. Problemene på en trebåt kommer når vedlikeholdet blir oversett over en viss tid. Slik jeg ser det er det viktig å vite hva du går til i forhold til hvilken stand båten er i. Det er ikke kjekt hvis du kjøper båten i den tro at den er i god stand og deretter oppdager at den ikke er det. Vi var klar over at skøyta vår måtte både repareres og pusses opp og var forberedt på dette. Vi hadde ikke noen tidligere erfaring med trebåt og tenkte som så at det gikk an å prøve for å se om vi likte det. Hvis ikke, så kunne den selges igjen. Vi er etter hvert blitt helfrelste begge to og sånn sett så er jeg usikker på hvor nøytral jeg klarer være i trebåtspørsmålet Rolvsnesbåtene er, som nevnt, kjent for å være gode båter. Denne du viser til på finn ser bra ut, men jeg er litt i tvil angående at den ser ut til å ha helt tett garnering innvendig? Du bør få inspisert spant og skrog innvendig for å se tilstand på dette. Alle plasser der det kan være stillestående luft er risikoplasser. Det er et kjent problem med mange skøyter at en med uforstand bygger helt tette skott innvendig uten mulighet for luftning og dette fører til fukt, råte etter hvert. (De gamle redningsskøytene ble laget med tett garnering som var drevet i mellom for å ha dobbeltskrog slik at de kunne holde seg flytende ved skade. Her var laget luker som måtte åpnes for luftning ved landligge.) På bildene ser båten svært velholdt ut og jeg vil nesten tro at eier har sørget for at den ikke er helt tett innvendig. Sjekk dette! Løft på dørkplater, åpne luker og se på skroget. Dunk i vei og hør på lyden i treverket. Lyden forandrer seg med en gang dersom det er råte. Jeg ser ikke hva tresort det er i skroget, men furu råtner utenfra, mens eik/gran råtner innenfra og kan se ok utenpå. Jeg synes båten ser svært lovende ut, du får MYE for pengene da trebåter har et (ufortjent?) rykte. Jeg er enig med kona di, båten er absolutt verdt å sjekke opp dersom du kan godta å gå litt ned på farten. Husk: ferien begynner når du kommer i båten Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
emilskj Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 2. Motoren. Den ser ut til å ha gått i flere tusen timer. Hmmmm....det er en grunn til bekymring, kanskje...? 3000 timer vil si knapt innkjørt for en sånn motor. Hadde den gått noe mindre enn det, ville jeg heller vært bekymret for at den hadde stått i ro for mye. Forutsatt at den er i den stand som beskrives, og normalt vedlikehold blir utført, blir du nok ikke "kvitt" den motoren på ti-tjue år enda. Litt populistisk hevdes det at den eneste måten å få livet av en slik motor på er å leie den med bak låven og skyte den. Firmaet Universal Diesel leverer det meste av deler til slike motorer. De leverer kjapt, og er greie å ha med å gjøre. Synes også båten ser veldig pen ut. Jeg ville montert skikkelig toalett, og kanskje flyttet litt på dieselovnen (ser ut som det kan være lett å ramle borti den, særlig om det er litt sjø) for å få til en helt optimal turbåt. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
BobleLars Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Takk for mange gode innlegg. Ingen som eier en slik båt selv? Sitér dette innlegget Link to post
BobleLars Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Wasco: Tusen takk for tilbudet! Kommer tilbake med en IM til deg hvis info fra eier (som jeg ikke har fått ennå) er lovende. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Så jo veldig bra ut det der på bildene i hvertfall (og ny rekord i ant. bilder på en finn annonse...?).. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Må vel være rekkord hva bilder anngår..... 7 bilder bare av toalettet... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
BobleLars Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Enig - flott med mange bilder, men mange av disse var jo av det samme. Mangler bilder av båten under vannlinjen, propellanlegg, ror og informasjon om disse luftelukene en av dere trebåteksperter nevner. Det er også litt vanskelig å danne seg et bilde av om det er mulig å legge ut over et par madrasser til (hvis nødvendig) for overnatting. Tenker da på dørken i rorhuset og kabinen. Hva tror dere? Må vel gjerne se båten innvendig for å konkludere på det. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) I utgangspunktet er det bare tre senger i denne båten, så det kan jo bli veldig trangt med 2 voksne og 3 barn. Det er jo mulighet for et barn å sove på benken i styrhuset, selv om den er litt trang. Det er også mulig å plassere en madrass på dørken i styrhuset. Men det kan jo bli litt problematisk da, hvis noe skal på toalettet i løpet av natten. Så er det jo også et spørsmål om hvor store ungene dine er. Mens de er små kan nok dette gå, men unger vokser fort til og da kan det bli trangt.... Skal jeg være litt kritisk så synes jeg interiøret kunne vært designet på en annen måte. Inne i lugaren kunne det vært montert dobbeltkøyer, slik det opprinnelig var i min båt. De var slik satt opp at de fungerte som ryggstøtte for de nederste sengene om dagen. Disse var festet i veggen med et systen av hengsler. Om kvelden kunne disse svinges ut og festes i taket med kraftige stropper, og vips hadde mann 4 soveplasser. Da kunne en heller bruke plassen forann til et større skap med god plass til å stue nødvendige ting. For slik båten fremstår i dag er det jo så og si INGEN plass til å oppbevare ting. Ingen klesskap eller lignende. Også lurer jeg på hva som befinner seg under dekke akter. Her må det være et stort tomrom som ikke kan brukes til noe som helst. Ja, ja...litt krittisk skal mann være. Båten er sjarmerende og fin, men jeg tror at det kommer til å bli veldig trangt for 5 personer ombord. Og ikke minst med tanke på at dere tross alt skal ha med dere en del ting når så mange skal på tur. Hvor skal dere gjøre av klær, sengetøy, støvler og sko, redningsvester, fiskeutstyr...osv...osv... Redigert 8.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Ved litt bedre ettersyn forstår jeg jo at drivstofftanken ligger under akter dekk......men det må da være en skikkelig svær tank Redigert 8.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
BobleLars Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hva annet kan være der og hvordan kommer en til der? Ser ingen luke i bakdekket.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.